محمد صادق بيجندي عصر چهارشنبه در همايش 'توسعه پايدار و چالش هاي سرمايه گذاري منطقه ترشيز' در كاشمر گفت: امروز دانش آموختگاني براساس نياز 30 سال قبل تربيت مي كنيم در حالي كه نياز امروز جامعه چيز ديگري است.
وي افزود: اكنون 2 هزار و 569 دانشگاه، موسسه آموزش عالي، پيام نور و آزاد اسلامي با بيش از سه ميليون و 700 هزار دانشجو در كشور داريم در صورتي كه تعداد اين مراكز از مراكز كشورهاي استراليا، هلند و بلژيك بسيار بيشتر هستند اما آنها از ما پيشرفتهترند.
رئيس سازمان تجاري سازي و اشتغال دانش آموختگان كشور اظهار داشت: ما سرمايه انساني بي نظير داريم اما استفاده مناسب از آنها نمي كنيم.
بيجندي گفت: در گذر زمان آموزش عالي چهار نسل دارد كه كشورهاي توسعه يافته نسل پنجم را هم به آن اضافه كرده اند.
وي به تقسيم بندي واحدهاي دانشگاهي اشاره كرد و افزود: دانشگاه هاي نسل يك فقط تئوري محور هستند و مدرك ارائه مي دهند، دانشگاه هاي نسل 2 علاوه بر آموزش، پژوهش هم انجام مي دهند، دانشگاه هاي نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش به كارآفريني و مهارت آموزي توجه ويژه دارند و دانشگاه هاي نسل چهارم براي آينده حركت مي كنند.
وي اظهار داشت: بسياري از دانشگاه هاي كشور در نسل يك و دو قرار دارند و هنوز به دانشگاه هاي نسل سوم تبديل نشده اند و بسياري از آنها هنوز ادبيات نسل چهار را نمي دانند.
معاون جهاد دانشگاهي كشور گفت: دانشگاه تهران از چهار سال قبل اعلام كرده است ميخواهد دانشگاه نسل سوم بشود حال آنكه در دنيا دانشگاه هاي نسل پنجم نيز وجود دارند.
وي افزود: كشورهاي توسعه يافته براي تحقق دانشگاه نسل 2 و سه از سه تكنيك آگاه سازي، گفتمان سازي و جريان سازي فكري استفاده مي كنند.
وي اظهار داشت: دانشگاه هاي نسل سه و چهار به دنبال بهره وري و كار تيمي هستند و نيروها را ارزشمند و توانمند كرده و افراد كارآفرين تربيت مي كنند.
بيجندي گفت: اگر قرار است مراكز آموزش عالي به توسعه پايدار كمك كرده و فرصت ها و تهديدها را ببينند بايد علاوه براينكه خود برنامه آمايش دارند بايد سند آمايش سرزميني بنويسند و آگاه سازي، گفتمان سازي و جريان سازي فكري را به طور جدي پيگيري نمايند.
وي افزود: بايد افراد كارآفريني تربيت كنيم كه بدانند چه هدفي را بايد دنبال كنند.
بيش از 160 مقاله به دبيرخانه نخستين همايش 'توسعه پايدار و چالش هاي سرمايه گذاري منطقه ترشيز' ارسال شد كه از اين تعداد 125 مقاله مورد پذيرش قرار گرفت و 18 مقاله به صورت سخنراني و مابقي به صورت پوستر ارائه شد.
در اين همايش به محورهاي كشاورزي و امنيت غذايي، مديريت شهري پايدار، هوشمند سازي و توسعه ديجيتال، حمل و نقل پايدار، انرژي هاي تجديد پذير، گردشگري و صنايع دستي، صنعت، معدن و توسعه، آب و توسعه پايدار، مشاركت مردمي و توسعه اقتصادي و تغيير اقليم و توسعه پايدار پرداخته شد.
كاشمر در 228 كيلومتري مشهد قرار دارد.
7497 / 6053
معاون جهاد دانشگاهي:
دانشگاهها در تربيت دانش آموختگان بايد به نياز جامعه توجه كنند
۲۹ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۳۱
کد خبر:
83283103
مشهد- ايرنا- معاون جهاد دانشگاهي كشور بر لزوم توجه دانشگاه ها به نياز جامعه در تربيت دانش آموختگان تاكيد كرد.