پيگيري ها براي آزادي صيادان كنارك از چنگال دزدان دريايي ادامه دارد

چابهار- ايرنا- استاندار سيستان وبلوچستان گفت: پيگيري هاي لازم از سوي مسئولان ارشد كشوري براي آزادي صيادان كنارك از چنگال دزدان دريايي سومالي تا رسيدن به نتيجه مثبت ادامه دارد و دولت در اين زمينه تمام تلاش ها را انجام مي دهد.

علي اوسط هاشمي روز جمعه در ديدار با جمعي از خانواده هاي صيادان كنارك در سالن اجتماعات شيلات چابهار اظهار داشت: در همان ماههاي نخست پس از اطلاع از سرقت لنج صيادي توسط دزدان دريايي از طريق مسئولان ذيربط پيگير آزادي صيادان و ملوانان آغاز شد.
وي با عرض تسليت جان باختن هشت نفر از صيادان در دست دزدان دريايي سومالي خاطرنشان كرد: صيادان يكي از ضعيف ترين قشرهاي جامعه هستند و ما نيز خود را در غم خانواده هاي صيادان شريك مي دانيم و طلب صبر براي بازماندگان داريم.
وي افزود: اداره كل شيلات سيستان وبلوچستان براي بيمه كردن تمامي شناورها اقدام كند تا صيادان و سرمايه گذاران هنگام رو به رو شدن با چنين حادثه اي متضرر نشوند.
استاندار سيستان و بلوچستان بيان كرد: ايران با كشور سومالي رابطه خوبي ندارد و بايد از طريق كشورهاي عضو آيورا اقدامات لازم براي آزاد سازي صيادان انجام شود.
هاشمي افزود: در حال پيگيري براي جبران خسارت مالي شناور و برقراري مستمري و يا كمك ويژه از نهادهاي حمايتي هستيم و درخواست كرديم تا هشت نفر جان باخته جزو شهدا محسوب شوند تا از كمك هاي مالي دولت بهره مند شوند.
مديركل شيلات سيستان و بلوچستان نيز اظهار داشت: انتظار مي رود مسئولان كشور به ويژه وزارت خارجه پيگيري بهتري داشته باشند تا به نتيجه مثبت برسيم.
هدايت الله ميرمرادزهي افزود: از سال 1387 تاكنون 53 فروند شناور چابهار و كنارك توسط دزدان دريايي به سرقت رفته اند.
وي ادامه داد: هفت فروند شناور از اينها در تعقيب و گريز نيروهاي نظامي كشورمان در دريا غرق شده اند و خسارت سنگيني به صاحبان لنج ها وارد شده است.
وي بيان كرد: از حدود 2 سال قبل تاكنون 2 شناور با 30 صياد، ناخدا و خدمه در چنگال دزدان دريايي كشور سومالي قرار دارند كه بنا بر تماس همراهان، هشت نفر بر اثر شكنجه و گرسنگي در بدترين حالت جان داده اند.
وي پيگيري براي آزادي صيادان مظلوم شهرستان كنارك را خواستار شد و افزود: مكاتبات و پيگيري هاي لازم از سوي اداره كل شيلات سيستان وبلوچستان انجام شده است ولي متاسفانه اقدام مثبتي براي آزادي آنان صورت نگرفته است.
'ايراهيم فروزان مهر' مالك لنج سراج كنارك نيز گفت: شناور لنج پس از گرفتار شدن در دست دزدان سومالي به آن كشور منتقل شده است و بعد از گذشت چندماه صيادان تماس گرفته اند كه دزدان در ازاي آزادي درخواست يك ميليون دلار كرده اند.
وي افزود: بعد از گذشت 2 سال هشت نفر از 30 نفر صياد بر اثر گرسنگي جان خود را از دست داده اند و بقيه نيز در صورت عدم پيگيري به سرنوشت آنان دچار خواهند شد.
وي خواستار پيگيري استاندار سيستان وبلوچستان براي آزادي صيادان از دست دزدان دريايي شد و افزود: تمام سرمايه ام از دست رفته زيرا پس از پرداخت نكردن پول به دزدان دريايي شناور لنج را به صخره كوبيده اند و كاملا شكسته شده است.
تعدادي از خانواده هاي صيادان نيز خواستار پايان دادن به نگراني ها و جلوگيري از مرگ 22 صياد ديگر شدند و گفتند: نان آوران ما در چنگال دزدان دريايي هستند و هيچ پولي براي آزادي آنان نداريم.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني