یك ارشد نظامی پاكستان برای نخستین بار در مرزكشورش با ایران مستقر می شود

زاهدان - ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت پاكستان برای نخستین بار پذیرفت علاوه بر استقرار یك ارشد نظامی در منطقه، آرایش نظامی جدید در مرزهای كشورش با ایران ایجاد كند.

به گزارش روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، علی اوسط هاشمی روز پنجشنبه در بازگشت از سفر پاكستان درباره دستاوردهای سفر هیات عالی بلند پایه سیاسی و نظامی ایران به ریاست دكتر ظریف وزیر امور خارجه كشورمان به پاكستان برای پیگیری حادثه شهادت مرزبانان در مرز میرجاوه اظهار داشت: درباره استفاده از ظرفیت مردمی و دولت برای آزادی گروگان و تحویل پیكر شهدایی كه در 10 تا 15سال گذشته به شهادت رسیدند مفصل صحبت شد.
وی با بیان اینكه دولت پاكستان نسبت به مرز ایران در خود اطمینان مطلقی را ایجاد كرده بود كه ما گفتیم دوام این كار فقط منوط به برخورداری ما از امنیت خودمان است، گفت: امنیت را به این راحتی تولید نكردیم كه اجازه بدهیم كسی بر آن خدشه وارد كند بنابراین دوام این ثبات و آرامش مرزی درك درست نسبت به ضرورت ها و منافع 2 كشور است.
هاشمی ادامه داد: در همین راستا درباره استقرار نیروهای امنیتی در سطح منطقه و نوع تعامل و ارتباط با هم و چگونگی نقش آفرینی فرماندهان نظامی منطقه در مرزها بحث و تبادل نظر شد.
وی اظهار داشت: بعد از وقوع حادثه میرجاوه به خاطر اینكه این گونه حوادث در عصر امنیت و توسعه تكرار نشود و فرصت برای گروهك های تروریستی ایجاد نگردد، اتخاذ یك موضع متفاوت از گذشته در نوع تعامل و خواستن از دولت پاكستان یك ضرورت بود.
استاندارسیستان و بلوچستان افزود: بر همین اساس یك هیات بلند پایه از شخصیت های سیاسی و نظامی ایران در سفر به پاكستان حضور داشتند و در همفكری و هم اندیشی با دولت پاكستان ضمن اعتراض به این وضعیت درخواست‌هایی برای بازنگری در استقرار ، آرایش و هم افزایی در دشوار كردن مسیر برای اشرار مطرح شد.
هاشمی با بیان اینكه هر 2 كشور بالاترین خسارت‌ها را در مسیر تروریسم متحمل شده اند افزود: این موضوع برای دولت پاكستان قابل درك و فهم است زیرا آنها نیز در مسیر ترور زیان دیده اند و به دلیل همین نوع درك مشترك لازم بود كه مواضع مشترك ، ضعف ها و اشكالات بررسی شود‌ كه دلیل رویش این نوع نقش های خسارت زا به چه مسایلی بر می گردد.
وی گفت: در این سفر6 نشست كاری جدی با مقامات كشور پاكستان داشتیم و از فرصت سفر یك روزه در عالی ترین سطح در راستای اتخاذ راهكارهای اساسی بهره گرفتیم.
وی افزود: این موضوعات با حضور عالی ترین سطوح مقامات دولت پاكستان از وزیر كشور، رئیس مجلس، نخست وزیر پاكستان ، رئیس شورای عالی امنیت ملی، فرمانده كل ارتش و سطوح اطلاعاتی و امنیتی مورد بررسی قرار گرفت.
بر اثر حمله روز چهارشنبه ششم اردیبهشت عوامل وابسته به گروهك تروریستی موسوم به جیش العدل، جمعی از مرزبانان غیور كشورمان در مرز مشترك ایران با پاكستان به شهادت رسیدند.
پس از رخداد این حادثه تروریستی دكتر 'حسن روحانی' رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه ای خطاب به 'نواز شریف' نخست وزیر پاكستان، ضمن ابراز نگرانی عمیق و تاسف شدید از تكرار تعرضات تروریستی از خاك پاكستان به خاك جمهوری اسلامی ایران، تاكید كرده است: انتظار می‌رود برای حفظ و ارتقاء روابط خوب و برادرانه دو كشور دستور فرمایید مسببین این اقدام تروریستی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به دست عدالت سپرده شوند.
همچنین در پی بروز این حادثه تروریستی، آصف دورانی سفیر پاكستان در تهران به وزارت امور خارجه كشورمان احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران به سفیر پاكستان ابلاغ شد.
در جریان احضار سفیر پاكستان، همچنین به وی اعلام شد كه جمهوری اسلامی ایران قویا انتظار دارد طرف پاكستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست ها و مجازات آنان انجام دهد.
علاوه بر این سركنسول پاكستان در زاهدان نیز از سوی استاندار سیستان و بلوچستان احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد.
7316** 6081 دریافت كننده: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی