۲۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82975565
T T
۰ نفر
خط انتقال آب به تصفيه خانه زهك كلنگ زني شد

زاهدان - ايرنا - عمليات ساخت خط انتقال آب خام از چاه نيمه سه به تصفيه خانه زهك به طول 12 كيلومتر در شمال سيستان و بلوچستان امروز /پنجشنبه/ در مراسمي با حضور وزير نيرو و استاندار در محل فرمانداري زابل آغاز شد.

مديرعامل آب و فاضلاب روستايي سيستان و بلوچستان در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: براي اجراي اين طرح از لوله فايبر گلاس هزار و 400 استفاده مي شود كه بعد از بهره برداري دبي قابل انتقال آن 2 هزار و 436 ليتر بر ثانيه خواهد بود.
عبدالاحد ريگي افزود: براي راه اندازي اين طرح مهم آبرساني روستايي 239 ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است.
وي ادامه داد: 254 هزار نفر از روستاييان پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هيرمند و نيمروز بعد از اتمام طرح از مزاياي آن بهره مند مي شوند.
مديرعامل آب و فاضلاب روستايي سيستان و بلوچستان بيان كرد: اين طرح با توجه به اهميت آن تا 6 ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
وي خاطر نشان كرد: از پنج هزار و 594 روستاي اين استان سه هزار و 24 روستا فاقد هرگونه شبكه آبرساني هستند كه هزار و 257 روستا با جمعيت 251 هزار نفر با تانكر آبرساني مي شوند.
به گزارش ايرنا چاه نيمه ها به منابع ذخيره طبيعي آب گفته مي شود كه در گذشته به سه بخش چاه نيمه يك، دو و سه تقسيم بندي شده بودند كه با تلاش دولت يازدهم چاه نيمه چهارم نيز ساخته و راه اندازي شد.
چاه نيمه هاي يك، 2 و سه آب زاهدان و سيستان را تامين مي كنند و چاه نيمه چهارم با ظرفيت بيش از يك ميليون متر مكعب پشتيبان چاه نيمه هاي ديگر است.
سيستان و بلوچستان از استان هاي گرم و خشك، كم باران و بي آب است كه خشكسالي 20 ساله در آن نيز مزيد بر علت شده و مشكلات را چند برابر كرده است.
گرماي هوا، ريزگردها، خشك شدن درختان نخل و باغات مركبات و ميوه هاي سردسيري و گرمسيري و مزارع محصولات غلات خسارات ميلياردي در اين استان بر جا گذاشته است.
كم شدن آب چاهها، آبرساني در شهر و مناطق روستايي را با مشكل جدي رو به رو كرده و خشك شدن قنوات چند صد ساله و چاههاي كشاورزي نيز خسارات ميلياردي به بار آورده است.
هم اينك بيش از 50 درصد روستاهاي سيستان و بلوچستان با تنش آبي مواجه ‌اند.
رضا اردكانيان وزير نيرو و هيات همراه به منظور بررسي وضعيت حوزه آب و برق سيستان و بلوچستان و افتتاح طرح هاي مرتبط صبح امروز /پنجشنبه/ وارد زاهدان شده و بلافاصله به منطقه سيستان عزيمت كردند.
حضور در گلزار شهدا و شركت در نشست فرمانداري زابل، افتتاح همزمان طرح هاي برق منطقه اي، بازديد از تصفيه خانه زهك و چاه نيمه هاي سه و چهار اين شهرستان، همزمان كلنگ زني فاز چهارم آب شيرين كن زاهدان و بهره برداري از خط آبرساني سكن به شهر گشت سراوان با 45 ميليارد ريال اعتبار و شركت در نشست بررسي مسائل آب و برق سيستان و بلوچستان از مهمترين برنامه هاي سفر يك روزه وزير نيرو به استان است.
7316**3213**3042