۲۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۱۶
کد خبر: 82997806
T T
۰ نفر
توفان و آلودگی هوا ادارات سیستان را به تعطیلی كشاند

زاهدان - ایرنا - مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: وزش باد شدید، افزایش غلظت ریزگردها و آلودگی هوا، فردا /یكشنبه/ تمامی ادارات و نهادهای شهرستانهای زابل، زهك، هیرمند، هامون و نیمروز را به تعطیلی كشاند.

عبدالرحمن شهنوازی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت تنها ادارات خدمات رسان نظیر اورژانس آماده ارائه خدمات به مردم درگیر توفان هستند.
وی به مردم سیستان بویژه بیماران، سالمندان و كودكان توصیه كرد در این مدت از تردد های غیر ضروری خودداری كنند.
به گفته كارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان از امشب تا پایان هفته آینده در شمال سیستان و بلوچستان پدیده وزش باد شدید در برخی نقاط مستعد توفان گرد و خاك رخ خواهد داد به طوری كه در این مدت سرعت باد به بیش از 100 كیلومتر بر ساعت می رسد.
مرتضی فرجی ادامه داد: روزهای یكشنبه و دوشنبه شدت توفان در منطقه سیستان شدیدتر می شود به طوری كه احتمال اختلال در پروازهای فرودگاههای زابل و زاهدان وجود دارد.
وی افزود: در این مدت در جاده های ارتباطی زابل- نهبندان، زاهدان- نهبندان، زاهدان - زابل، زاهدان - بم و ایرانشهر- بم باد و گرد و خاك سبب كاهش دید می شود.
كارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با نفوذ این توده به نواحی مختلف مركز و جنوب استان دید افقی و كیفیت هوا در اكثر این مناطق به شدت كاهش می یابد.
وی تصریح كرد: در این مدت اتخاذ تمهیدات لازم برای كاهش اثرات مخرب گرد و خاك بویژه در سلامت و بهداشت مردم و حمل و نقل جاده ای ضروری است.
فرجی گفت: یكی از ویژگی های وزش بادهای 120 روزه كاهش دماست به طوری كه پیش بینی می شود دمای هوا در این مناطق بین سه تا پنج درجه كاهش یابد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 كیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت كشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان كشور محسوب می شود كه امكان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل، خشكسالی و مواج شدن دریا را تجربه كند.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7316**3213