۲۱ مرداد ۱۳۹۷، ۷:۰۶
کد خبر: 82998197
T T
۰ نفر
غلظت ذرات معلق در هواي سيستان به 60برابر حد مجاز رسيد

زاهدان - ايرنا - رئيس گروه هشدار و پيش بيني اداره كل هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: غلظت ذرات معلق در هواي منطقه سيستان بامداد امروز /يكشنبه/ به 60 برابر حد مجاز رسيد.

علي ملاشاهي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 ميكرو گرم بر مترمكعب عنوان كرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هواي منطقه سيستان 9هزار و 75 ميكرو گرم بر متر مكعب گزارش شده است.
وي افزود: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاك در سيستان به 104 كيلومتر بر ساعت رسيد كه اين امر سبب كاهش ديد در فرودگاه زابل به 500 متر شد.
رئيس گروه هشدار و پيش بيني اداره كل هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: پديده وزش باد شديد در برخي نقاط مستعد توفان گرد و خاك تا پايان هفته آينده در شمال سيستان و بلوچستان تداوم دارد به طوري كه در اين مدت سرعت باد به بيش از 100 كيلومتر بر ساعت مي رسد.
وي ادامه داد: امروز و فردا شدت توفان در منطقه سيستان شديدتر مي شود به طوري كه احتمال اختلال در پروازهاي فرودگاههاي زابل و زاهدان وجود دارد.
ملاشاهي افزود: در اين مدت در جاده هاي ارتباطي زابل- نهبندان، زاهدان- نهبندان، زاهدان - زابل، زاهدان - بم و ايرانشهر- بم باد و گرد و خاك سبب كاهش ديد مي شود.
وي ادامه داد: با نفوذ اين توده به نواحي مختلف مركز و جنوب سيستان و بلوچستان ديد افقي و كيفيت هوا در اكثر اين مناطق به شدت كاهش مي يابد.
رئيس گروه هشدار و پيش بيني اداره كل هواشناسي سيستان و بلوچستان گفت: در اين مدت اتخاذ تمهيدات لازم براي كاهش اثرات مخرب گرد و خاك بويژه در سلامت و بهداشت مردم و حمل و نقل جاده اي ضروري است.
وي اظهار داشت: يكي از ويژگي هاي وزش بادهاي 120 روزه كاهش دماست به طوري كه پيش بيني مي شود دماي هوا در اين مناطق بين سه تا پنج درجه كاهش يابد.
به گزارش ايرنا سيستان و بلوچستان با وسعتي حدود 187 هزار و 502 كيلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت كشور) و 19 شهرستان و بيش از 2 ميليون و 800 هزار نفر جمعيت پهناورترين استان كشور محسوب مي شود كه امكان دارد همزمان چندين پديده از جمله توفان، بارندگي، سيل، خشكسالي و مواج شدن دريا را تجربه كند.
سيستان با پنج شهرستان زابل، زهك، هامون، هيرمند و نيمروز در شمال سيستان و بلوچستان واقع شده است.
7316**3213