۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83134813
T T
۰ نفر

شب يلدا با چاشني گراني!

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83134813
شب يلدا با چاشني گراني!

زاهدان - ايرنا - پايگاه خبري تحليلي عصر هامون روزشنبه /24 آذر 97 / مطلبي با عنوان «شب يلدا با چاشني گراني! / پسته كيلويي 200 و آجيل 100 هزار تومان» منتشر كرده است.

دراين مطلب آمده است: در حالي بازار شب يلداي امسال با قيمت هاي عجيب و قريب (غريب) مردم را در شوك فرو برده كه گشت و گذري در بازار حكايت از گراني آجيل دارد به گونه اي كه هر كيلو پسته 200 وآجيل 100 هزار تومان خريد و فروش مي شود.
به گزارش عصرهامون، در حالي كمتر از 6 روز ديگر تا بزرگترين شب سال 'يلدا' فرصت باقي مانده و مردم در تكاپوي تامين آجيل و ميوه براي يك دور همي صميمانه هستند كه طعم تلخ گراني در بازار شيريني و آجيل، خوشي چنين شبي را از اكثر مردم سلب كرده است.
تهيه و تدارك براي هرچه با شكوه تر برگزار كردن مراسم شب چله اي اين سنت ديرينه باعث شده تا مردم اين روزها در پي يافتن آجيل، ميوه و شيريني به قيمت هاي مناسب باشند اما گشت و گذري در بازار نشان مي دهد در خريد و فروش اين اقلام گراني و عدم قدرت خريد به وضوح خودنمايي مي كند و يلداي امسال به علت گراني برخي از اقلام با كاهش قدرت خريد مردم و در نتيجه ركود و كسادي بازار مواجه شده است.
در همين راستا محمدحسين صباغ نائب رئيس اتحاديه قنادان و آجيل فروشان استان سيستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي عصرهامون از گراني در بازار آجيل و شيريني خبر داد و گفت: گراني هاي اخير قدرت خريد مردم را كاهش داده است.
به گفته وي، قيمت شيريني نسبت به سال گشذته 20 درصد و آجيل 100 درصد افزايش داشته به گونه اي كه هر كيلو پسته سال گذشته 80 هزار تومان و امسال 200 هزار تومان خريد و فروش مي شود.
نائب رئيس اتحاديه قنادان و آجيل فروشان استان بيان كرد: در حال حاضر 90 درصد بازار شب يلدا ضعيف شده چرا كه آجيل معمولي 100 هزار تومان شده و اين در حالي است كه سال گذشته همين آجيل 35 هزار تومان به فروش مي رسيد؛ اين گراني ها انگيزه خريد را از مردم گرفته است.
وي با بيان اينكه در تامين بازار آجيل و شيريني شب يلدا با كمبود مواجه نخواهيم شد، افزود: مسئولان بايد مواد اوليه را ارزان تر در اختيار ما قرار دهند تا گراني بر دوش مردم فشار نياورد، براين اساس مي طلبد مسئولان امر فكري اساسي در راستاي كاهس قيمت ها بيانديشند.
به گفته صباغ، خشكسالي هاي اخير و صادرات اين اقلام به كشورهاي عراق و غيره تاثير بسزايي در قيمت گران اين محصولات دارد.
لازم به ذكر است در حالي برخي از مسئولان گراني در بازار اقلام اساسي مردم را انكار كرده كه هر كيلو بادام سال گذشته 75 و امسال160 هزار تومان، كنجد از 8 هزار تومان به 33 هزار تومان و مغز گردو هم به ازاي هر كيلو 130 هزار تومان و كشمش كارتني 160 هزار تومان رسيده است.
8006**6081