پخش فيلم جلسه غيرعلني مجلس در مورد نماينده سراوان اشتباه بود

تهران-ايرنا- رييس مركز پژوهش هاي مجلس گفت: پخش فيلم جلسه غيرعلني مجلس در مورد نماينده سراوان كار اشتباهي بود كه در جلسه امروز مجلس مورد تذكر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، «كاظم جلالي» در حاشيه جلسه علني امروز چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران در مورد حاشيه هاي ايجاد شده در مورد نماينده مردم سراوان در مجلس گفت: در جلسه غيرعلني امروز مجلس سه نكته مورد بررسي قرار گرفت، نكته اول اينكه مجلس شوراي اسلامي جلسات غيرعلني برگزار مي كند و در اين جلسات حرف هايي زده مي شود كه نبايد منتشر شود، كسي كه فيلم جلسه غيرعلني (روز گذشته) را تهيه و منتشر كرده، كار اشتباهي انجام داده است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس اظهار داشت: در جلسه غيرعلني امروز همچنين عنوان شد كه صدا و سيما وقتي مي خواهد پديده اي را در منظر ديد مردم قرار دهد، بايد موضوع را كاملا كالبد شكافي كند.
وي با اشاره به مساله اي كه براي نماينده سراوان در گمرك ايران پيش آمده توضيح داد: پشت در نگه داشتن نماينده مجلس كار اشتباهي است، زيرا يكي از راهكارهاي نظارتي مجلس، حضور نمايندگان در سازمان ها است؛ برخي مواقع من در فرودگاه امام خميني(ره) وقتي متوجه رفتار نادرست با مردم در پشت دروازه هاي خروجي مي شوم، همانجا با رئيس فرودگاه صحبت مي كنم.
جلالي تاكيد كرد: وقتي يك نماينده مجلس براي نظارت و بازرسي به سازمان گمرك مي رود، و كارت نمايندگي خود را نشان مي دهد ، بايد در را به روي او باز كنند.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس همچنين رفتار نماينده مردم سراوان را نيز در گمرك و جملاتي را كه وي به كار برده ، زشت توصيف كرد و گفت: البته فردي هم كه با آن رفتار و الفاظ نماينده مردم را تحقير كرد و به آن شيوه وي را از سازمان گمرك بيرون كرد هم رفتار بدي داشته است.
وي با تاكيد بر اين كه موضوعات و اتفاقات و حواشي آن بايد به صورت جامع و كامل بررسي شود گفت: اگرموضوعي و پديده اي در سطح جامعه اتفاق مي افتد، بايد از زواياي مختلف بررسي شود، بايد اين موضوع كه آيا نماينده مجلس مي توانست وارد شود يا خير، و يا اينكه ادبيات نماينده مجلس درست بود يا خير، و سوم اين كه رفتاري كه مراجعه كننده با نماينده مجلس داشته درست بوده است يا خير، همه اين موارد و موضوعات در كنار هم بررسي شود.

** كشاندن كار به مسائل قوميتي غلط است
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه نماينده سروان سعي داشت اين موضوع را به عنوان موضوعي قوميتي و مذهبي مطرح كند، گفت: به نظر من بردن اين مسائل و موضوعات به سمت مسائل قوميتي و مذهبي غلط است، به دليل اينكه در داخل مجلس نگاه نمايندگان، نگاه قوميتي نيست.
جلالي گفت: در زمان معارفه آقاي هاشمي به عنوان وزارت كشور و توديع آقاي پورمحمدي، بنده و سه نماينده ديگر در رديف دوم يا سوم نشسته بوديم. يكي از نمايندگان اهل تسنن در رديف اول نشست، وسط جلسه ايشان را بلند كردند و كسي ديگري جاي وي نشست.
وي گفت: همه ما نمايندگان در اعتراض جلسه را ترك كرديم و شخص آقاي هاشمي وزير كشور از ما خواهش كرد تا به جلسه برگرديم، در آن جلسه براي ما مهم اين بود كه به نماينده مجلس توهين شده است و مذهب و قوميت ايشان مهم نبود.
وي خاطرنشان كرد: در جلسه غيرعلني روز گذشته نيز همه نمايندگان معتقد بودند كه به ايشان بي حرمتي شده است، ما نگران جايگاه مجلس و نمايندگان هستيم و صدا و سيما بايد مدافع اركان حاكميتي كشور باشد. رفتارهاي غلط نمايندگان نيز بايد مورد نقد قرار گيرد اما نقدي منصفانه و درست است.
جلالي در مورد نحوه پوشش پاسخ هاي وزير اطلاعات در مجلس توسط صداوسيما نيز گفت: ديروز بنده از وزير اطلاعات سوال كردم اين موضوع به گونه اي پخش شد كه مردم متوجه نشدند سوال چه بوده و وزير چه پاسخ هايي داده است. وي تصريح كرد: فقط جلسه ديروز سوال به گونه اي از صدا و سيما منتشر شد كه انگار كسي سوالي پرسيده و وزير هم يك پاسخ داده است، هيچ كس نمي فهميد كه موضوع چه بوده است.
رئيس فراكسيون مستقلين مجلس گفت: ما صدا و سيما را دوست داريم، كما اينكه مجلس هم يك ركن حاكميتي است اما همه داريم همديگر را خراب مي كنيم. اين چه بساطي است كه يكي مجلس را تخريب مي كند، ديگري صدا و سيما و بعدي دولت را. با اين روند ديگر چيزي باقي نمي ماند.
وي درباره طرح مركز پژوهش ها براي مقابله با تحريم ها نيز گفت: هنوز در مورد بنزين تصميمي گرفته نشده است و در حال بحث و بررسي هستيم.
وي تصريح كرد: هفته آينده با معاون اول رئيس جمهور جلسه داريم تا طرحمان را براي ايشان بيان كنيم، ايشان نيز از برخي وزرا براي حضور در اين جلسه دعوت كرده اند.
نماينده مردم تهران گفت: در خصوص بنزين هنوز روال قبل وجود دارد تا زماني كه اركان حاكميتي با اجماع به تصميمي برسند، زيرا اين موضوع بسيار مهم است، در مورد تحريم ها نيز بعضي از نظرات مركز پژوهش ها در لايحه بودجه رعايت شده و برخي نظرات رعايت نشده است.
وي اظهارداشت: مركز پژوهش ها در حال انجام فعاليت هاي پژوهشي بر روي دستور مقام معظم رهبري مبني بر تعيين چشم انداز دوساله بودجه است.
نماينده مردم تهران در مجلس گفت: مقام معظم رهبري همچنين بر لزوم اصلاح ساختار بودجه اي نيز تاكيد فرمودند كه اين بررسي ها زمان بر است، با عجله نمي توان به تصميم رسيد، زيرا اين موضوع پيچيدگي هاي زيادي دارد.
جلالي اظهار داشت: شوراي عالي هماهنگي كماكان به بررسي هاي لازم براي تحقق دستورات مقام معظم رهبري ادامه خواهد داد.
سيام**9121**1553