۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۴
کد خبر: 83238571
T T
۰ نفر

شمارش معكوس برای نابودی نسل دوم مزدوران القاعده

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۴
کد خبر: 83238571
شمارش معكوس برای نابودی نسل دوم مزدوران القاعده

تهران- ایرنا- استان سیستان و بلوچستان طی ماه های گذشته شاهد خودنمایی گروهك های تروریستی تكفیری بوده كه همه تلاش خود را به كار بسته اند تا سایه تیره ناامنی بر این منطقه حاكم سازند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، با گذشت چند هفته از حمله تروریستی به مرزبانان كشور كه به شهادت 27 تن از آنان انجامید، مقابله با گروهك «جیش العدل» وابسته به القاعده و نابودی تروریست های تكفیری روز به روز اهمیت و ابعاد بیشتری می یابد.
این حمله كه بیست و چهارم بهمن ماه در جاده خاش- زاهدان در محدوده چانعلی صورت گرفت، واكنش جدی مسوولان ارشد سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی را به دنبال آورد و تهران اعتراض شدید خود را به مقامات اسلام آباد به دلیل تداوم استفاده از خاك پاكستان برای تدارك حملاتی از این دست اعلام داشت.
نكته قابل تامل اینكه به طور همزمان ده ها پلیس هندی در منطقه مورد اختلاف هند و پاكستان در كشمیر هدف حمله ای از سوی «جیش محمد» با تفكرات و اقدامات مشابه جیش العدل قرار گرفتند كه زمینه ساز تنشی جدی میان دهلی نو و اسلام آباد شد.
مقامات اسلام آباد با توجه به عواقب فعالیت و پناه گرفتن عناصر تروریستی تكفیری در قلمرو پاكستان از عزم جدی خود برای مقابله با آنان خبر داده اند.
در همین ارتباط، چند روز پیش پاكستان فهرستی از 68 گروه شامل «داعش»، «القاعده»، «لشكر جهنگوی»، «تحریك طالبان»، «لشكر طیبه»، «سپاه صحابه پاكستان» و ... را به عنوان لیست سیاه گروه های تروریستی اعلام كرد كه در میان آن ها نام جیش العدل نیز به چشم می خورد.
بنا بر اعلام منابع پاكستانی، دولت این كشور با غیرقانونی و تروریستی اعلام كردن این گروه ها و تصرف اموال و املاك آن ها گامی در جهت مقابله با تروریست ها برمی دارد.
جدا از اینكه طرف پاكستانی در اجرای وعده های خود تا چه حد مُصر و توانمند باشد، عزم جمهوری اسلامی ایران و مردم سیستان و بلوچستان برای پاكسازی منطقه از تروریست ها بسیار جدی است.

** جندالله، آغاز و پایان خط سیاه تروریسم
«جندالله» نام گروهی است كه در سال 1382 زیر لوای حمایت از حقوق مذهبی و قومی بلوچ ها و با تفكر وهابی و سلفی گری، با این استدلال كه راه مبارزه سیاسی بسته شده، خط مشی خود را مقابله مسلحانه با جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد.
پایه ریزی این گروه با «عبدالمجید ریگی» معروف به «عبدالمالك» بود كه ضمن ارتباط گیری با نیروهای اطلاعاتی آمریكایی و صهیونیست ها در منطقه و كسب وعده دریافت انواع كمك ها از جمله پایگاه نظامی، از تمام توان خود بهره برد تا به عنوان بزرگترین منبع ایجاد رعب و وحشت در جنوب شرقی كشور شناخته شود.
انتشار ویدئوهای هولناك از اقدامات جنایتكارانه جندالله، گروگان گیری افراد نظامی و غیرنظامی برای باجگیری و حضور در رسانه های فارسی زبان خارجی همچون «صدای آمریكا» تحت عناوینی «رهبر جنبش مقاومت مردمی ایران» بخش های گوناگون برنامه عبدالمالك برای تبدیل شدن به یك تروریست مخوف و نامدار بود.
حمله تاسوكی و كشتار مسافران، حملات پراكنده به نظامیان و غیرنظامیان در خاش، زاهدان، سرباز، سراوان و دیگر شهرهای استان سیستان، ترور چهره های مذهبی و مسوولان استانی و یورش های انتحاری به مكان های مذهبی همچون حمله به مسجد «علی بن ابی طالب» زاهدان در خردادماه 78 گوشه ای از اقدامات جندالله بود كه ده ها تن را به خاك و خون كشید.
مهرماه سال 88 عملیات انتحاری جندالله در محل نمایشگاه صنایع دستی و برگزاری همایش سران و معتمدان طوایف در زاهدان منجر به شهادت ده ها نفر و زخمی شدن بیش از یكصدنفر شد. در میان شهدا نام سردار «نورعلی شوشتری» جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه برجسته بود.
چند ماه پس از این رخداد یعنی اسفندماه 88 بود كه خبر دستگیری ریگی در یك عملیات پیچیده اطلاعاتی امنیتی منتشر شد؛ رخدادی كه ضربه ای مهلك بر این گروه بود و در نهایت به اعدام ریگی در خردادماه 89 منتهی شد.
بازمانده های جندالله هر چند كوشیدند تا عملیاتی را تحت عنوان انتقام اعدام عبدالمالك و برادرش عبدالحمید به انجام رسانند اما در نهایت این گروه تروریستی دچار فروپاشی شد.
برخی منابع با احتساب یورش انتحاری به مسجد جامع زاهدان در تیرماه 98 و بمب گذاری در مراسم عاشورای چابهار كه پنج ماه بعد از آن روی داد، شمار هموطنان قربانی عملیات تروریستی جندالله را بیش از 200 نفر اعلام كرده اند.
چهار سال پس از اعدام ریگی یعنی در سال 1393، ادغام گروهك های تروریستی «حركت انصار ایران» و «حزب الفرقان» منجر به تاسیس تشكیلاتی جدید با عنوان «انصار الفرقان» به سركردگی «جلیل قنبرزهی» شد.
از جمله عملیاتی كه این گروه مسوولیت آن را برعهده گرفت، حمله انتحاری با خودرو به ستاد نیروی انتظامی چابهار در میانه آذرماه امسال بود كه منجر به شهادت دو تن از كاركنان نیروی انتظامی شد.
سركرده انصار الفرقان نیز البته سرنوشتی بهتر از ریگی نداشت زیرا در خردادماه 96 در درگیری با نیروهای سپاه پاسداران به هلاكت رسید. پس از آن بود كه این گروه بدون داشتن سركرده ای مشخص دست به عملیات كور در منطقه زد تا شاید بتواند خود را احیا سازد.

** نسل تازه تروریست های افراطی
پس از ضربات مهلكی كه گروهك های مزبور در پی هلاكت سركردگان خود دریافت داشتند، بازماندگان آن ها كوشیدند تا بار دیگر تشكیلاتی را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران به وجود آوردند.
«عبدالرحیم ملازاده» از افراد عبدالمالك ریگی بود كه در سال 1391 تحت عنوان «صلاح الدین فاروقی» داعیه دار ساماندهی به بازماندگان جندالله و تشكیل گروهكی با عنوان جیش العدل شد. وی در ابتدای راه برادر دیگر عبدالمالك یعنی عبدالرئوف را به معاونت و سخنگویی این تشكیلات برگزید.
از نخستین اقدامات جیش العدل، حمله به پاسگاه مرزی جكیگور و گروگانگیری پنج تن از مرزبانان كشور در بهمن 92 بود. هر چند چهار نفر از مرزبانان از اسارت رهایی یافتند، اما گروهبان یكم «جمشید دانایی فر» چند هفته پس از اسارت به دست تروریست های جیش العدل به شهادت رسید.
پس از آن و به روایتی به واسطه قتل مرزبان ربوده شده ایرانی بود كه برادر كوچكتر ریگی از فاروقی فاصله گرفت تا سركردگی گروهكی دیگر با عنوان «جیش النصر» را برعهده گیرد. فرجام این اختلاف و سپس تسویه حساب های درونی قتل عبدالرئوف در شهریور 93 در پاكستان بود.
این گروهك تروریستی كه تنها طی سال 97 با 14 عملیات تروریستی 40 تن از مردم ایران اعم از نظامی و غیرنظامی و شیعه و سنی را به شهادت رسانده و ده ها تن دیگه را به خاك و خون كشیده است، از سال 91 تا امروز مرتكب جنایات متعددی شده است.
جیش العدل وابسته به القاعده پیش از گروگانگیری پنج مرزبان، 14 تن از حافظان مرزهای ایران را در آبان ماه 92 به شهادت رساند.
فروردین 93 و 94 ماه هایی بود كه عملیات تروریستی جیش العدل باز هم شدت گرفت و شماری از جوانان مرزبان كشور را قربانی افراطی گری تروریست های تحت امر وهابیون ساخت.
اردیبهشت سال 96، یكی از گروهان های هنگ مرزی میرجاوه هدف حمله سلاح های دوربرد تروریست های وابسته به القاعده قرار گرفت و 9 نفر از مرزبانان كشور به شهادت رسیدند.
منطقه صفر مرزی میرجاوه در لولكدان هدف حمله ای دیگر از سوی جیش العدل بود كه با خیانت و نفوذ برخی از عناصر رسوخ یافته در میان مرزبانان امكانپذیر و سبب اسارت 12 تن از مرزبانان كشور شد؛ مرزبانانی كه هفت نفر از آنان همچنان در گروگان تروریست ها قرار دارند.
حمله به پایگاه بسیج نیكشهر و شهادت 2 نفر از كاركنان سپاه در اواسط بهمن ماه امسال یكی از آخرین اقدامات جیش العدل پیش از حادثه چانعلی بود.
طی این سال ها، سركردگان جیش العدل نیز همچون اسلاف خود در جندالله كوشیده اند علاوه بر دهشتگری حضور پررنگی در رسانه ها داشته باشند. از جمله اینكه شبكه سعودی «العربیه» در آبان 93 تریبونی آزاد را در اختیار فاروقی قرار داد تا به معرفی و تبلیغ خود بپردازد.
جیش العدل هر چند علاوه بر پیگیری اهداف جندالله، دلیل اقدام مسلحانه خود را حضور جمهوری اسلامی ایران در سوریه عنوان داشته اما رهبر آن در العربیه بیان داشت كه هدف این سازمان برقراری نظام سیاسی فدرال در ایران و احقاق حقوق مردم بلوچ و اهل سنت و سایر اقلیتهای قومی و مذهبی است.
علاوه بر العربیه رسانه هایی چون «بی بی سی فارسی» نیز با خودداری از تروریستی خواندن عملیات جیش العدل و گروهك هایی چون «الاحوازیون» در خوزستان، عملا در انعكاس اخبار و تبلیغات تروریست های تكفیری نقش انكارناپذیری را بر عهده داشتنه اند.
با وجود این حمایت های تبلیغاتی و پشتیبانی گسترده مالی، اطلاعاتی و تجهیزاتی كه از سوی حامیان تروریسم افراطی از جیش العدل و اسلافش به عمل آمده و می آید، نمی توان تحركات تروریست های وابسته به القاعده را بدون پاسخی كوبنده از سوی جمهوری اسلامی ایران تصور كرد؛ ضرباتی كه در فرصتی مناسب سرنوشت نسل كنونی تروریست های منطقه را به اسلاف ناكام و معدوم پیوند خواهد زد.
پژوهش**9279