۱۰ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۱۴
کد خبر: 82781702
T T
۰ نفر
اختصاص 800 ميليارد تومان در لايحه بودجه سال 97 براي توسعه شبكه آبرساني استان تهران

تهران -ايرنا - رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران گفت: 800 ميليارد تومان اعتبار در لايحه بودجه سال 97 براي بهبود و توسعه شبكه آبرساني استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، نعمت اله تركي روز يكشنبه در نشست خبري خود در محل سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران با بيان اينكه موضوع كمبود منابع آبي يكي از دغدغه هاي اصلي امروز كشور است، افزود: با توجه به كاهش 50 درصدي بارش نزولات الهي نسبت به سنوات گذشته، مقرر شد كه 60 درصد آب تهران از طريق پنج سد و40 درصد آن از طريق برداشت از چاه ها تامين شود.
وي ادامه داد: همچنين تونلي حدود 50 كيلومتر جهت جايگزيني لوله آبرساني قبلي به دليل فرسودگي احداث مي شود كه 800 ميليارد تومان در لايحه بودجه سال 97 در نظر گرفته شده است كه سهم بخش خصوصي و عمومي 550 ميليارد تومان و مابقي هزينه در بودجه 4 ساله برآورد شده است.
تركي، اولويت برنامه هاي اين سازمان در بودجه سال 97 را آبياري تحت فشار عنوان كرد و آن را به عنوان اصلي ترين معضل كشور به خصوص در امر كشاورزي با توجه به مصرف 90 تا 92 درصد آب در اين بخش دانست.
وي گفت: در سال 95 حدود 10 هزار هكتار براي اولين بار براي استان تهران جهت آبياري تحت فشار پيش بيني شد كه اين رقم در امسال تكرار شده و در حال حاضر با گذشت 9 ماه از سال بالاي 7 هزار هكتار پيش بيني شده است .
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران ادامه داد: در بخش آبرساني روستايي كه يكي از اولويت هاي برنامه لايحه بودجه سال 97 است، 817 روستا در استان تهران بالاي 90 درصد از سال 93 در دستور كار قرار گرفته كه اميداواريم بتوانيم آب شرب سالم و بهداشتي موردنياز را تامين كنيم.
وي در خصوص توجه به بافت فرسوده و مناطق آسيب ديده در استان تهران و كلانشهرهاي تهران و شهرستانهاي پيراموني گفت: در اولويت برنامه اي و لايحه بودجه سال 97 اين موضوع پيگيري مي شود.
تركي همچنين رويكرد لايحه بودجه سال 97 در سطح كشور و استان تهران پرداخت و شكل گيري لايحه بودجه سال آينده را بر اساس بودجه عملكردي و استفاده حداكثري از منابع بودجه عمومي و تلفيق آن با ساير ظرفيت هاي بودجه اي دانست.
وي گفت: سال 97 تنها سالي است كه بودجه بر اساس درآمد عمومي نيست و از ساير درآمدهاي تلفيقي هم استفاده شده و مشاركت بخش خصوصي در اين لايحه بودجه پر رنگ تر از سنوات قبل شده است .
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران تصريح كرد: مزيت بودجه ريزي عملكردي؛ شفاف سازي، انضباط مالي و خروجي فعاليت ها در دستگاههاي اجرائي بر اساس قيمت تمام شده به صورتي است كه بر اساس خدمات بودجه دريافت مي شود؛ در نتيجه باعث رضايتمندي مردم و از طرفي نظارت آنان بر عملكرد دستگاه اجرائي مي شود كه اين موضوع يكي از نكات كليدي در كشور است.
وي گفت: در بودجه سنتي، 90 درصد بودجه در اختيار دستگاه قرار مي گرفت كه هزينه مي شد كه در حال حاضر حدود 10 تا 11 درصد اين بودجه در اختيار استانها قرار مي گيرد كه بودجه استاني در حوزه عمراني نيز تا مرز 30 درصد رسيده كه اين ها اتفاقات خوبي براي سال آينده است.
تركي به فصل بودجه جهت توليد و اشتغال اشاره كرده و اشتغال و مشاركت در بخش هاي عمراني از طريق پروژه ها و واگذاري به بخش خصوصي را كمك به دولت دانست و صادرات غير نفتي و توليدات محصولات كشاورزي و دامي و صنعتي همچنين توسعه صنايع دستي در اولويت لايحه بودجه سال 97 است .
وي گفت: توجه به عدالت اجتماعي و تلاش براي حذف فقر مطلق از طريق اعمال سياست هاي مناسب اقتصادي و افزايش پرداخت هاي نقدي به افراد با درآمد كم را نيز بايستي در اولويت برنامه اي خود قرار دهيم .
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران بحث بهبود ساختار گردشگري را از نكات مهم بودجه سال آينده دانست و افزود: بوم گردي، طبيعت گردي و دهكده هاي سلامت در شهرستان هاي مناطق شمال و شرق تهران ايجاد مي شود.
وي همچنين در بودجه سال 97 به حمل و نقل ريلي و جاده اي اشاره كرد وعنوان كرد: در سال آينده يك هزار دستگاه واگن مترو و حدود 14 هزار اتوبوس و ميني بوس جديد وارد ناوگان شهري شده و 17 هزار تاكسي و ون جايگزين و 20 هزار ون فرسوده مي شود.
تركي افزود: در سال آينده 50 هزار موتورسيكلت بنزيني خارج و موتور برقي جايگزين مي شود و در اين رابطه اولويت با كلانشهرهايي است كه از مشكل آلودگي هوا و ترافيك برخوردارند.
وي همچنين از ورود 2 هزار واگن باري و 100 لوكوموتيو به ناوگان ريلي كشور خبر داد و گفت: اين اقدامات با بهره گيري از منابع دولت و صندوق توسعه ملي و تسهيلات حوزه بانك هاي عامل و سرمايه گذاري بخش خصوصي انجام مي شود .
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران به بخشي از مصوبات سفر رئيس جمهور اشاره كرد و گفت: در حوزه سلامت براي تمام شهرستانها يك بيمارستان حداقل 100 تخت خوابي به تصويب رسيده كه اين امر 50 تا 60 درصد پيشرفت داشته است و در سطح استان تهران ميانگين عملكرد مصوبات حدود 70 درصد است .
وي به طرح آمايش استان تهران اشاره كرد و گفت: در سال 97 سند آمايش استان تهران تدوين و رسما ابلاغ مي شود و سند توسعه استان تقريبا نهايي شده و تا پايان بهمن ماه نسخه اصلي آن ابلاغ مي شود.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: فرانك عابدنژاد
تهرام/1735//1348