۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۲۰:۵۵
کد خبر: 83026992
T T
۰ نفر
نقاط ضعف و قوت دستگاههای اجرایی سالانه ارزیابی می شود

تهران- ایرنا- معاون نوسازی و اداری سازمان اداری و استخدامی كشور گفت: در جشنواره شهید رجایی عملكرد دستگاه های اجرایی استان ها بصورت سالانه ارزیابی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی صفدری عصر شنبه در بیستمین جشنواره شهید رجایی استان تهران كه در محل استانداری برگزار شد افزود: طبق ارزیابی های انجام شده 85 درصد فعالیت های اداری كشور در مراكز استان ها و شهرستان های بزرگ انجام می شود.
وی ادامه داد: باید فعالیت های یكساله تمامی دستگاههای اجرایی نقد و بررسی شود تا بهره وری كاری آنها افزایش یابد.
وی تصریح كرد: مشخص شدن نقاط ضعف و قوت برای رسیدن به موفقیت و رفتن در مسیر پیشرفت و توسعه هر مجموعه ای كمك می كند و برنامه ریزی دقیق و آگاهی لازم دستگاههای اجرایی را پویا و پركارتر می كند.
صفدری در ادامه با بیان اینكه رضایتمندی مردم از دستگاههای اجرایی نیز یكی از اهداف برگزاری این جشنواره است افزود: مدیران دستگاههای اجرایی موفق همواره بر تكریم ارباب رجوع تاكید دارند و به همین منظور مدیران باید در زمینه رضایتمندی مردم توجه داشته باشند.

**تهران ضعیف ترین ساختار اداری كشور را دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در این جشنواره اظهارداشت: استان تهران به لحاظ ساختار تشكیلاتی و اداری ضعیف ترین و محروم ترین استان كشور است.
نعمت الله تركی اظهار كرد: برای پایتخت زیبنده نیست كه به لحاظ ساختار اداری و تشكیلاتی حتی از استان سیستان و بلوچستان محروم باشد.
وی با بیان اینكه در ارزیابی های انجام شده بسیاری از دستگاههای اجرایی استان در شهرستان ها بصورت نمایندگی اداره می شوند افزود: استان تهران حدود 20 درصد جمعیت كشور را دارد اما به لحاظ ساختار اداری از تمامی استان های كشور محروم است و تمامی دستگاههای اجرایی استان با كمبود نیروی انسانی مواجه هستند.
تركی خاطرنشان كرد: به عنوان مثال اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران برای توسعه گردشگری خود در یك شهرستان 700 هزار نفری كه به اندازه 2 یا 3 استان كشور جمعیت دارد بصورت نمایندگی اداره می شود.
وی با بیان اینكه بدلیل كمبود نیروی انسانی و محروم بودن از یك ساختار مناسب تشكیلاتی بسیاری از دستگاههای اجرایی در ارزیابی های جشنواره شهید رجایی استان تهران شركت نمی كنند افزود: در سال های قبل از میان بیش از 100 دستگاههای اجرایی استان تنها 28 دستگاه اجرایی در جشنواره شهید رجایی ارزیابی شدند كه اكنون این آمار به 68 دستگاه افزایش یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح كرد: قانون اجباری برای ارزیابی ندارد و در ارزیابی های صورت گرفته شیوه خود ارزیابی را اجرایی می كنیم و خود دستگاهها بصورت داوطلبانه با كارشناسان این سازمان برای ارزیابی اقدام می كنند.
همچنین معاون توسعه منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در این مراسم گفت: در بیستمین جشنواره شهید رجایی استان تهران 63 دستگاه اجرایی استان در شاخص های عمومی و اختصاصی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
علی شیرین با بیان اینكه این ارزیابی به مدت 6 ماه ادامه داشت افزود: 4 دستگاه اجرایی كه در شاخص های عمومی و اختصاصی بالاترین نمره را كسب كرده اند به عنوان دستگاه برتر استان و همچنین دستگاه های اجرایی استان كه در شاخص های عمومی و اختصاصی نسبت به سال قبل رشد كرده اند مورد تقدیر قرار گرفته اند و همچنین از تعدادی از دستگاههای اجرایی استان در زمینه های مختلف تقدیر و همچنین از تیم كاری موثر در دستگاههای اجرایی موفق استان تهران نیز تجلیل شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از مهرماه سال 96 تا تیرماه 97 ارزیابی 63 دستگاه از 85 دستگاه اجرایی در دستور كار سازمان مدیریت قرارگرفت كه دستگاه های اجرایی استان بر اساس تفاهم نامه میان دستگاه ملی با سازمان اداری و استخدامی كشور نهایی شده كه از طریق دستگاه ملی خود شاخص های آنها تعیین و ارسال شد.
به گفته شیرین، تیم ارزیاب سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران هم از طریق تمامی اطلاعات كسب شده اقدام به ارزیابی نهایی كرد كه در مجموع 20 ارزیاب در انتخاب برگزیدگان دخالت داشتند.
براساس ارزیابی ها در جشنواره شهید رجایی استان تهران؛ اداره كل امور اقتصاد و دارایی و سازمان جهاد كشاورزی رتبه اول، اداره كل تعاون، رفاه و امور اجتماعی رتبه دوم و اداره كل تامین اجتماعی شرق تهران بزرگ رتبه سوم را كسب كردند.
بیستمین جشنواره شهید رجایی به منظور معرفی دستگاه های اجرایی برتر استان تهران با شعار شفافیت و حكمرانی خوب در سایه توسعه مشاركت مردم، ارتقای سلامت اداری و توسعه دولت الكترونیك عصر امروز (شنبه) در محل سالن همایش های استانداری تهران برگزار شد.
در این جشنواره 5 دستگاه اجرایی استان تهران در گروه های (حمایتی، سلامت و بهداشت)، (عمومی، اجتماعی و قضایی) (زیربنایی و تولیدی)، (شركت ها، بانك ها و بیمه ها) و (علمی، فرهنگی و آموزشی) برگزیده شدند.
در گروه حمایتی؛ سلامت و بهداشت اداره كل بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گروه عمومی، اجتماعی و قضایی؛ سازمان امور مالیاتی شهر و استان تهران، در گروه زیربنایی و تولیدی؛ مدیریت امور عشایر استان تهران، در گروه شركت ها، بانك ها و بیمه ها؛ شركت توزیع نیروی برق استان تهران و در گروه علمی، فرهنگی و آموزشی؛ اداره كل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزیده شدند.
تهرام/7243//1348