۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83176391
T T
۰ نفر
فرآيند اطلاع رساني از حقوق زنان دچار چالش جدي است

تهران- ايرنا- عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: فرآيند اطلاع رساني و آموزش افكار عمومي در جهت دفاع از حقوق زنان دچار چالشي جدي است.

به گزارش ايرنا زهرا نژادبهرام روز شنبه در حاشيه يكصد و هفدهمين جلسه شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران افزود: رفع چالش در اين حوزه، نيازمند يكسان سازي رويكردها در حمايت از زنان است.
وي با بيان اينكه گاهي رويكردمان حمايت است اما در واقع تضعيف مي كنيم، اظهار داشت: به نظر مي رسد ما مي خواهيم به فرآيند تبعيض آميز موجود در شرايط فرهنگي اجتماعي و مشاركتي زنان اعتراض كرده و آن را به چالش بكشيم اما در عمل از آن حمايت مي كنيم.
نژادبهرام افزود: موضوع ماده 76 و حذف دو بند از آن مباحث جديدي را در صحن شورا مطرح كرد كه تا حدودي منجر به افزايش نگراني ها در ناكافي بودن ادبيات دفاع از حقوق زنان شد.
عضو هيئت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: بند 2 ماده 76، صراحتا راجع به ايجاد نشاط و داشتن يك برنامه مشخص براي ورزش زنان صحبت مي كرد و بند 3 اين ماده در ارتباط با پيشگيري از آسيب و در معرض آسيب قرارگرفتن آن ها صحبت مي كرد؛ اين دو بند موضوعشان زنان بود.
وي گفت: ممكن است در مواد ديگر به شكل عام به آن ها اشاره شده باشد اما ماده 76 مشخصا راجع به زنان صحبت كرده و او را فارغ از اينكه مادر يا دختر است، همسر يا سرپرست خانوار است، مورد دقت قرار مي داد.
وي تأكيد كرد: اما كم توجهي ما به اين نكته سبب شد موضوعي كه مي توانست بستري براي حمايت از حقوق زنان باشد تبديل به ظرفيتي براي تضعيف حقوق زنان شود.
اين عضو شوراي شهر تهران خاطر نشان كرد: فكر مي كنم ماده 76 جزو مترقي ترين و پيشگام ترين موادي بود كه حتي مي توانست جريان قانونگذاري در برنامه هاي توسعه كشور را هم تحت الشعاع قرار دهد كه متاسفانه ابتر ماند.
نژادبهرام عنوان كرد: دو مفهوم مشخص در رابطه با عدالت جنسيتي و تبعيض مثبت كه همپوشان دارند و بايد همديگر را حمايت كرده و بده و بستان عبارتي دارند، يكي حذف و ديگري متولد مي شود و اين براي من جاي تعجب دارد.
وي گفت: چون ضوابط حمايت از حقوق زنان و توانمندسازي آن ها براي ما تبيين نشده و جامعه به سطحي از نگاه مشترك در اين ضوابط نرسيده، چالشي جدي وجود دارد و من فكر مي كنم كه هم رسانه ها و هم آموزش و پرورش و هم معاونت امور زنان بايد به اين قضيه توجه ويژه داشته باشند.
عضو شوراي شهر تهران بيان كرد: گاهي ناخودآگاه جريان غير مساوي و نابرابر و ناعادلانه در كشورمان را حمايت مي كنيم هرچند زن باشيم و حتي نماينده زنان در پارلمان ملي يا محلي باشيم و اين طور مي شود كه متاسفانه يكي از مترقي ترين مواد برنامه سوم توسعه شهر تهران ابتر مي ماند.
وي عنوان كرد: بايد يك بار ديگر داشته ها و نگرش هايمان را اصلاح كنيم.
به گزارش ايرنا، بر اساس ماده 76 شهرداري مكلف است در راستاي تحقق عدالت جنسيتي و ارتقاء جايگاه زنان در مديريت شهري و افزايش سطح و كيفيت حضور اجتماعي و مشاركت فعال زنان در شهر، اقدامات ذيل را به انجام رساند.
ايجاد تعادل جنسيتي، توانمندسازي و فراهم ساختن زمينه هاي ارتقاء نقش زنان در مديريت شهري، با اختصاص 30 درصد از پست هاي مديريتي به زنان شاغل در شهرداري تا پايان برنامه ، تدوين لايحه غني سازي اوقات فراغت شهروندان با تاكيد بر مشاركت فعال و بهره مندي زنان از امكانات فرهنگي، هنري و ورزشي در اختيار شهرداري و ارائه آيين نامه ساز و كار اثربخشي آن، ظرف شش ماه سال اول برنامه.
همچنين حمايت از زنان و دختران آسيب ديده و در معرض آسيب از مسائل اجتماعي، با تجهيز و گسترش اقامتگاه هاي موقت و امن ويژه زنان، با همكاري دستگاه هاي مرتبط و سازمانهاي مردم نهاد تخصصي از ديگر اقدامات است.
تهرام/7244//1348
۰ نفر