مردم اروميه هنوز داغدار شهداي عرفه هستند

اروميه - ايرنا - 13 سال از عروج ملكوتي سردار سرلشكر پاسدار احمد كاظمي و يارانش /شهداي عرفه/ مي گذرد ولي با وجود گذشت بيش از يك دهه مردم اروميه هنوز اين خاطره را فراموش نكرده اند و داغدار شهادت اين سرداران و يادگاران دفاع مقدس هستند.

به گزارش ايرنا، روز 19 دي 1384 بود كه حوالي ساعت 9:30 دقيقه صبح در 10 كيلومتري فرودگاه اروميه /اطراف روستاي آيدنلو/ يك دستگاه جت فالكون سقوط كرد؛ خبر به سرعت در شهر منتشر شد و تمامي مردم از كوچك و بزرگ در مورد اين موضوع صحبت مي كردند.
من خبرنگار جواني بودم و تمام فكرم به دنبال گرفتن جزييات حادثه بود، برف زيادي در آذربايجان غربي آمده و هوا بسيار سرد بود و هيچ مسوولي از جزييات خبري نداشت يا تلفن خود را خاموش كرده بود.
البته مردم روستاهاي اطراف از همان لحظه سقوط هواپيما با وجود بارش برف در محل حاضر شده اما قادر به كمك نبودند؛ تا اينكه بعد از چند ساعت عكاسان و خبرنگاران و مسوولان در محل حادثه حضور يافتند و اطلاعات اوليه به دست آمد.
خلاصه خبر آن روز اين بود؛ «يك فروند هواپيماي نظامي در حوالي اروميه سقوط كرد» اما اصل خبر اين نبود زيرا در اين حادثه جت فالكوني كه در روستاي آيدنلو به زمين اصابت كرده و آتش گرفته بود، اعضاي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از جمله فرمانده اين نيرو، سردار شهيد كاظمي/ از يادگاران دفاع مقدس را به همراه داشت و همه سرنشينان نيز در آن به شهادت رسيدند.
اين هواپيما حامل سردار كاظمي فرمانده وقت نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سردار سعيد مهتدي جعفري فرمانده لشكر پياده مكانيزه ‌27 محمد رسول الله (ص)، ‌سردار سرتيپ پاسدار سعيد سليماني معاون عمليات نيروي زميني سپاه، سردار سرتيپ پاسدار نبي ‌الله شاهمرادي معاون اطلاعات نيروي زميني سپاه، سردار سرتيپ پاسدار خلبان عباس كربندي مجرد فرمانده‌ پايگاه هوايي قدر نيروي هوايي سپاه، سردارسرتيپ پاسدار غلامرضا يزداني فرمانده‌ توپخانه‌ نيروي زميني سپاه، سردار سرتيپ پاسدار صفدر رشادي معاون طرح و برنامه‌ نيروي زميني سپاه، سردار سرتيپ پاسدار خلبان احمد الهامي ‌نژاد فرمانده‌ دانشكده‌ پروازي نيروي هوايي سپاه، سردار سرتيپ دوم پاسدار حميد آذين‌ پور رييس دفتر فرماندهي نيروي زميني سپاه، سرهنگ پاسدار مرتضي بصيري مهندس پرواز و پاسدار محسن اسدي افسر همراه فرمانده‌ نيروي زميني سپاه بود كه عازم ماموريت عملياتي بودند و همه به شهادت رسيدند.
در آن روزها، واكمن را برداشتم و به جمع مردم اروميه رفتم تا حزن و اندوه مردم را در خصوص اين حادثه اسفناك نشان دهم.
مردم اروميه در گفت و گو با خبرنگار جوان آن دوره با ابراز تاسف از اين حادثه از دست دادن تعدادي از پاسداران انقلاب اسلامي و يادگاران دفاع مقدس را حادثه اي ناگوار دانستند و گفتند كه هيچ گاه اين خاطره تلخ از ذهن اروميه اي ها پاك نمي شود.
علاوه بر آن، در مراسم تشييع پيكر اين شهيدان والامقام در اروميه تعداد زيادي از شهروندان حضور داشتند و پيكر پاك آنان را بر دوش خود تشييع كردند؛ اين مراسم تشييع نيز در نوع خود كم نظير بود و تا مدت ها در ذهن مردم اين ديار باقي ماند.
امروز نيز كه در سالگرد 13 سالگي آن حادثه دلخراش در بين مردم اروميه حاضر شدم، بسياري از مردم در پاسخ به اين سوال كه «به نظر شما امروز سالگرد چه حادثه اي است؟»، پاسخ درست را دادند و با ابراز ناراحتي از حادثه دلخراش سقوط هواپيماي سرداران سپاه، تاكيد كردند كه اين حادثه از ذهن ما پاك شدني نيست.

علي محمدزاده كه تازه گرد سفيدي بر محاسن او نشسته بود، در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ضمن يادآوري اين حادثه گفت: اين خاطره ها هيچگاه از ذهن ها پاك نمي شود زيرا ما در آن روز تلخ، يادگاراني از دوران دفاع مقدس از دست داديم كه هركدام بار گراني از تجربه داشتند و مي توانستيم از آنان استفاده كنيم.
وي با اشاره به اينكه امنيت امروز ما مديون خون پاك همه شهيدان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس به ويژه سرداران شهيد است، گفت: سرداراني كه در صف مقدم مقابله با توطئه هاي دشمنان مي ايستند و تنها به دادن فرمان اكتفا نمي كنند، قابل ستايش هستند.
ديگر شهروندان اروميه اي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مشابه اين سخنان را ابراز داشتند و تاكيد كردند كه ياد شهيدان به ويژه سرداران شهيد در خاطر همه مردم ايران باقي مي ماند.
به گزارش ايرنا، سردار سرلشكر پاسدار شهيد حاج احمد كاظمي در سال 1337 در شهرستان نجف آباد از توابع استان اصفهان در خانواده اي مومن و عاشق اهل بيت عصمت و طهارت(ع) ديده به جهان گشود.
اين شهيد سرافراز سپاه پاسداران در آغازين روزهاي تجاوز دشمن به سوي جبهه هاي دفاع از حريم كشور و دين شتافت و در اين عهد خود تا آخرين لحظه وفادار ماند.
اين سردار دلاور همانند ساير فرماندهان دفاع مقدس، اسوه و الگوي جهاد در خطوط مقدم بود و در اين راه چندين بار تا مرز شهادت پيش رفت، بدن زخمي اين سردار دلاور حكايتي از مقاومت ايثارگرانه او به يادگار داشت.
جراحت هاي فراوان از ناحيه پا و دست كه منجر به قطع انگشت دست وي شده بود، گوياي ايثار و جانفشاني اش در راه حفظ انقلاب اسلامي و دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي بود.
اين فرمانده دلاور از سال 1359 با حضور در برابر شرارت ضد انقلاب در كردستان حركت جهادي خود را آغاز كرد و تا دفع فتنه و شرارت دشمنان نظام و انقلاب اسلامي در كردستان ماند.
سردار شهيد حاج احمد كاظمي، يادگار صادق و راستين سرداران شهيد باكري، زين الدين، همت و بقايي به راستي ذره اي از شميم دلنشين آن سرداران شهيد و آرزوي شهادت، جزيي از آمال و ادعيه آن يار سفر كرده بود.
وي پس از پايان جنگ تحميلي نيز به مدت هفت سال به عنوان فرمانده قرارگاه حمزه سيدالشهداء (ع) براي حفظ دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و دفاع مقدس در مناطق عملياتي باقي ماند.
سردار سرلشكر پاسدار حاج احمد كاظمي به پاس رشادت هاي خود موفق به دريافت سه مدال فتح از دست مقام معظم رهبري و فرمانده كل قوا شده بود.
او از سال 1379 فرماندهي نيروي هوايي سپاه به اين فرمانده رشيد و قهرمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سپرده شد كه مدت بيش از پنج سال اين امر ادامه داشت تا در تاريخ 29 مرداد 1384بنا بر پيشنهاد سردار سرلشكر پاسدار «سيد يحيي صفوي» فرمانده وقت كل سپاه، سردار حاج احمد كاظمي به فرماندهي نيروي زميني سپاه منصوب شد.
مقام معظم رهبري در حكم انتصاب سردار شهيد كاظمي به عنوان فرماندهي نيروي زميني سپاه، او را سرداري شجاع و كارآمد و با سوابق روشن به ويژه در دوران دفاع مقدس معرفي فرمودند.
مقام معظم رهبري در خصوص آخرين ديدارش با شهيد كاظمي در آيين تشييع پيكرهاي فرماندهان سپاه در روز 21 دي 1384 چنين فرموده اند: دو هفته پيش شهيد كاظمي پيش من آمد و گفت از شما دو درخواست دارم: يكي اين كه دعا كنيد من روسفيد بشوم، دوم اين ‌كه دعا كنيد من شهيد بشوم، گفتم شماها واقعاً حيف است بميريد؛ شماها كه اين روزگارهاي مهم را گذرانديد، نبايد بميريد؛ شماها همه ‌تان بايد شهيد شويد؛ وليكن حالا زود است و هنوز كشور و نظام به شما احتياج دارد. بعد گفتم آن روزي كه خبر شهادت صياد را به من دادند، من گفتم صياد، شايسته ‌ي شهادت بود؛ حقش بود؛ حيف بود صياد بميرد. وقتي اين جمله را گفتم، چشم‌هاي شهيد كاظمي پُرِ اشك شد، گفت: ان ‌شاء اللَّه خبر من را هم به تان بدهند!
گزارش از سيده فاطمه سجادي
8137/2093