۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 83249532
T T
۰ نفر

حال و هواي بهاري در بازارهاي مهاباد

۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۲۴
کد خبر: 83249532
حال و هواي بهاري در بازارهاي مهاباد

مهاباد - ايرنا - ورود كالاها و اجناس جديد به بازارهاي مهاباد در آستانه عيد نوروز، رونق تازه اي به اين بازار بخشيده و ازدحام خريداران در بازارهاي اين شهر به بيشترين حد خود در مقايسه با طول سال رسيده است.

به گزارش ايرنا، هر ساله در آستانه سال نو به سبب فرهنگ قديمي ايرانيان و خريدهاي سال نو، پاي خريداران نوروزي به بازار انواع كالاها باز مي شود و بازارهاي مهاباد نيز به سبب وجود بازارچه كالاهاي داخلي و خارجي و بازار تاناكورا در اين ايام رونق خوبي مي گيرد.
بخشي از اين كالاهاي نوروزي توسط مردم اين شهر خريداري مي شود و برخي ديگر در مغازه ها و فروشگاه هاي اين شهر منتظر ميهمانان و خريداران نوروزي است.
اشتياق براي خريد در اين بازارها باعث شده حتي كساني كه هنوز تصميم براي خريد هم ندارند، در طول روز سري به اين بازارها بزنند و از وضعيت آن با خبر شوند.
اين روزها هنگام گذشتن از بازارهاي قديمي و جديد مهاباد متوجه مي شوي كه بازار رنگ و بوي تازه اي به خود گرفته و مغازه داران ضمن پاك كردن محيط داخل مغازه ها، مشغول جابه جا كردن اجناس و تغييراتي در دكور و ويترين مغازه هاي خود هستند.
داير شدن چندين مغازه و دكه فروش ماهي قرمز نوروزي و وسايل سفره هفت سين در مناطق مختلف بازار مهاباد فرا رسيدن سال نو را از بقيه چيزهاي ديگر نمايان تر مي كند.
جلو درب برخي مغازه ها نيز اجناس جديد با بسته بندي هاي خاص كه حكايت از تازه و نو بودن محتويات آنها دارد، به چشم مي خورد.
مغازه داران مي خواهند كه چينش و مرتب كردن مغازه هاي خود را بر اساس اهميت كالا، جلو ديد بودن و بر اساس سليقه هاي خود انجام دهند و برخي در اين خصوص سليقه هاي مشتري را ملاك كار خود قرار مي دهند.
برخي مغازه داران نيز براي جلب توجه مشتري ها، آگهي هاي تبليغاتي با مضون تخفيف هاي نوروزي را روي شيشه هاي مغازه و حتي داخل بسته هاي كالاها گذاشته اند.
اين رونق بازار تنها در بخش خريد كالا نيست و در ساير صنوف نيز از جمله خياطان و طلافروشان هم با وجود افزايش قيمت ها، مردم در تدارك شروع سالي نو با لباس هاي تازه و خريد طلا و جواهرات براي دادن هديه به عزيزان خود هستند.
اين تحول بهاري حتي به كتاب فروشي ها و لوازم التحرير فروشي ها نيز رسيده و آنان نيز انواع سررسيدها و تقويم هاي جديد چاپ شده با زبان هاي كردي و فارسي را عرضه مي كنند.
مهاباد چندين بازار قديمي دارد كه از همه آنها قديمي تر، سه بازار ميدان منگور، ميدان آرد و سه آشان است و در هر بازار اصناف خاصي مشغول فعاليت هستند.
در اين بازارها از انواع ميوه و سبزيجات، فرش و قالي، وسايل آشپزخانه، انواع البسه و پوشاك، انواع لبنيات و خشكبار، ابزار كار صنعتي و هر چيزي كه در زندگي روزمره مورد استفاده قرار مي گيرد، يافت مي شود.
در كنار فروشگاه هاي كوچك و بزرگ بازار مهاباد، مغازهايي نيز براي شغل هاي خدماتي از جمله آرايشگري، كبابي و كلوچه و شورمزه فروشي نيز اختصاص يافته است.
بازارچه هاي جديدي نيز در 2 نقطه اين شهر و به صورت چند طبقه اي احداث شده و به سبك امروزي با داشتن پله هاي برقي و درب هاي چشمي و راهروهاي باريك و طويل مدرن تر از قسمت قديمي بازار متمايزتر هستند.
در اين بازارچه هاي طبقاتي انواع اجناس خارجي از قبيل وسايل برقي، لوازم خانگي، انواع محصولات آرايشي، صوتي و تصويري پوشاك، لوازم بهداشتي، تزييني، كيف و كفش، اسباب بازي، مواد غذايي، تلفن همراه، چاي، شكلات و ده ها قلم اجناس ديگر وجود دارد كه همه را به سوي خود جلب مي كند.
به غير از ايامي چون تعطيلات نوروز و تابستان اين بازارچه ها در بيشتر روزهاي سال از جمله پنجشنبه ها و جمعه ها و تعطيلات رسمي نيز پذيراي شمار زيادي از مسافران شهرهاي دور و نزديك است.
رونق خوب اين بازارها باعث شده است تا فروشندگان دوره گرد و دستفروش نيز در محوطه هاي بيروني كالاهاي خود را به خريداران عرضه كنند.
ديگر بازار منحصر به فرد مهاباد بازار تاناكورا (لباس هاي دست دوم خارجي) است؛ اين بازار يكي از مهم ترين، پررونق ترين و قديمي ترين بازارهاي فروش لباس هاي دست دوم در كشور به شمار مي رود.
اين بازار كه نام خود را از سريال قديمي تلويزيون به نام «سال هاي دور از خانه» به يادگار دارد، همان مراكز عرضه لباس هاي دست دوم خارجي است كه قدمت آن به حدود 20 سال پيش بر مي گردد.
اجناس موجود در بازار تاناكوراي مهاباد از آن چنان تنوعي در رنگ و مدل برخوردار مي باشد كه هر مشتري با هر نوع سليقه اي و در هر نوع وضعيت مالي قادر است در آن به خريد بپردازد و كمتر فردي مي تواند پس از ورود به اين بازار دست خالي از آنجا خارج شود حتي اگر براي ديدن به آنجا رفته و قصد خريد نداشته باشد.

** برپايي نمايشگاه بهاره
امسال اتاق اصناف مهاباد با همكاري توليدكنندگان داخلي نمايشگاه بهاره عرضه مستقيم كالاي نوروزي در اين شهر برپا كرده تا خريداران بتوانند كالاهاي مورد نياز خود را از اين نمايشگاه تهيه كنند.
رييس اتاق اصناف مهاباد گفت: نمايشگاه بهاره ويژه ايام نوروز با عرضه انواع اقلام خوراكي و كالاهاي مصرفي در قالب 60 غرفه و با 15 درصد تخفيف در اين شهرستان گشايش يافت.
هاشم لاجاني افزود: كالا‌هاي عرضه شده در اين نمايشگاه شامل اقلام خوراكي، مواد غذايي، آجيل و شكلات، زيور آلات و پارچه، پوشاك، لوازم خانگي و وسايل كادويي و تزييني است.
وي ادامه داد: اين نمايشگاه هر روز از ساعت 15 تا 24 در سالن تعاون روستايي واقع در بلوار توحيد برپاست و تا 17 فروردين سال آينده داير خواهد بود.
رييس اتاق اصناف مهاباد اظهار داشت: دستگاه هاي مختلف نظارتي نيز در حين برگزاري اين نمايشگاه بر نحوه قيمت گذاري و كيفيت كالاهاي قابل عرضه در آن نظارت مي كنند.
وي يادآور شد: شهروندان مي توانند با مشاهده هرگونه تخلف با سامانه ستاد خبري 124 يا 42449974-044 واحد بازرسي و نظارت اتاق اصناف اطلاع دهند.

** توزيع 37 تن ميوه شب عيد در مهاباد
رييس اداره تعاون روستايي مهاباد گفت: 37 تن ميوه شب عيد با هدف كنترل بازار نوروزي در اين شهرستان توزيع مي شود.
علي خياطي افزود: اين مقدار شامل 18.5 تن پرتقال و 18.5 تن سيب است كه هر كيلوگرم سيب به قيمت 60 هزار ريال و پرتقال به قيمت 40 هزار ريال توزيع مي شود.
وي با بيان اينكه ميوه شب عيد در 13 نقطه پر تردد اين شهر با هماهنگي اداره صنعت، معدن و تجارت توزيع مي شود، اظهار داشت: توزيع اين ميزان ميوه در راستاي مبارزه با گراني ميوه و حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه هر سال قبل از فرا رسيدن عيد انجام مي گيرد.
ورود انواع گياهان خوراكي و كوهي نيز در اين فصل باعث رونق بازار مهاباد شده و بسياري از خريداران اين نوع گياهان در ميدان استقلال اين شهر منتظر ورود گياهان خوراكي تازه به اين بازار هستند.
علاوه بر اينها بازارهاي مهاباد امسال ميهمانان جديدي هم دارد و برخي فروشندگان دوره گرد كه مواد محترقه و برخي ديگر انواع ارز خارجي از جمله دلار و دينار را مي فروشند، در ميدان قديمي اين شهر مشهور به «ميدان آرد» چشم انتظار خريداران هستند.
به گزارش ايرنا، مهاباد با 237 هزار نفر جمعيت داراي 6 هزار و 800 واحد صنفي است.
3020/3072