۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83324930
T T
۰ نفر

توليد پلي اتيلن پتروشيمي مهاباد در كشور ركورد زد

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83324930
توليد پلي اتيلن پتروشيمي مهاباد در كشور ركورد زد

مهاباد- ايرنا- مديرعامل شركت پتروشيمي مهاباد گفت: توليد پلي اتيلن در اين مجتمع به 56 تُن در ساعت رسيد و اين ميزان توليد كه 45 درصد بيشتر از ظرفيت اسمي است، در سطح كشور يك ركورد جديد محسوب مي شود.

محسن مجيدي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: افزايش توليد پلي اتيلن به 56 تُن در ساعت با استفاده از دانش و توان فني مجموعه و با ايجاد تغيير در شرايط راكتورهاي پليمريزاسيون و در جهت استفاده بهينه از ماشين آلات تجهيزات ثبت شد.
وي اضافه كرد: توليد 37.5 تن پلي­ اتيلن به طور متوسط در ساعت با 2 راكتور در طراحي مجتمع پتروشيمي مهاباد پيش ­بيني شده بود كه با اهتمام و جديت نيروهاي متخصص و با بهينه كردن شرايط عملياتي توليد، اين مقدار 45 درصد افزايش يافته است.
مجيدي گفت: مجموعه كارشناسان حاضر در پتروشيمي مهاباد همواره درصدد به دست آوردن روشي مناسب به منظور بالا بردن ظرفيت توليد در اين پتروشيمي هستند تا با ايجاد تغيير در پارامترهاي پروسه‌ توليد به محصول ايده‌آل با كمترين هزينه دست يابند.
وي با اشاره به اينكه ميزان توليد اين مجتمع سال گذشته نيز با 20 درصد افزايش به 320 هزار تن رسيد، اظهار داشت: 80 درصد توليد اين مجتمع صنعتي در سال گذشته به خارج از كشور صادر شد و مقصد اصلي آنها چين بود.
مديرعامل شركت پتروشيمي مهاباد همچنين يادآور شد: اين شركت سال گذشته در بيستمين همايش ملي صنعت و خدمات سبز توانست با بهبود سيستم هاي پالايش، پايش و كنترل آلاينده ها، مديريت بازيافت مواد زايد و تصفيه پساب صنعتي و انساني بر اساس استانداردهاي زيست محيطي، استفاده مجدد از آب هاي تصفيه شده و توسعه فضاي سبز، لوح زرين صنعت سبز كشور را دريافت كند.
به گزارش ايرنا، مدير عامل شركت ملي صنايع پتروشيمي در نامه اي به خاطر ثبت اين ركورد جديد از مجموعه پتروشيمي مهاباد تقدير كرده است.
مجتمع پتروشيمي مهاباد در قالب طرح ساخت خط انتقال اتيلن از عسلويه به غرب كشور به طول يكهزار و ‎ 600 كيلومتر ساخته شد و سالانه حدود 324 هزار تن اتيلن به عنوان مواد اوليه از عسلويه به اين مجتمع تزريق مي شود.
6 واحد پتروشيمي در مسير اين خط انتقال و در مناطقي چون خرم آباد، كرمانشاه، مهاباد، مياندوآب و سنندج ساخته شده و اتيلن مورد نياز همه اين واحدها از طريق اين خط لوله تامين مي شود.
مجتمع پتروشيمي مهاباد سالانه 300 هزار تن پلي اتيلن سبك خطي و سنگين (ظرفيت اسمي) و 30 هزار تن «بوتن يك» را توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي كند.
اين طرح كه فعاليت هاي مقدماتي و مطالعاتي آن از سال 1383 و عمليات اجرايي آن از سال 1388 در زميني به مساحت 185 هكتار و در كيلومتر 15 جاده مهاباد ـ اروميه آغاز شد، در بهمن 1394 به بهره برداري رسيد.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعيت در 125 كيلومتري مركز آذربايجان غربي واقع است.
3020/3072