۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 2194
کد خبر: 84636897
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

انتظار طولانی در بانک، مشکل مردم شیراز در روزهای قرمز کرونایی

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۱
کد خبر: 84636897
فرزانه قنبر دزفولی
انتظار طولانی در بانک، مشکل مردم شیراز در روزهای قرمز کرونایی
عکس ارسالی مخاطبان به ایرنا/ نام بانک از تصویر حذف شده است

شیراز-ایرنا-ازدحام و شلوغی در بانک‌ها، فعال نبودن تمام باجه‌ها در شعب و کُندی ارائه خدمات بانکی با توجه به شیوع گسترده اومیکرون در فارس موجب دغدغه خاطر مردم در روزهای قرمز کرونایی شده است.

تصویر و مستنداتی که یکی از مخاطبان برای ایرنا ارسال کرد، گویای معطلی وی به مدت بیش از دو ساعت در شعبه بانک بود.
این شهروند شیرازی به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت که برای ضمانت وام یکی از بستگان ناگزیر به تهیه صورتحساب بانکی خود بودم که حتما باید به مهر شعبه بانک، ممهور و امضا می‌شد. ساعت ۱۱:۰۳ صبح روزهای اخیر به یکی از شعب یک بانک دولتی در شیراز مراجعه کردم اما متاسفانه با وجود همه نگرانی هایی که از شیوع کرونا داشتیم، ناگزیر شدم تا ساعت حوالی ۱۳:۰۵ که نوبتم فرارسید، به انتظار بمانم.
وی اظهار داشت:  روند کند رسیدگی به کار مشتریان در این شعبه بانکی به حدی بود که اعتراض مردم را برانگیخت و رئیس شعبه نیز با بیان اینکه تعدادی از کارمندان شعبه به علت ابتلا به کرونا سر کار حاضر نشده‌اند، علت کُندی کار را این موضوع عنوان کرد. هرچند رئیس شعبه صادقانه با مردم سخن گفت، اما باز هم در شرایط شیوع کرونا، این وضعیت زیبنده نظام بانکی ما نیست که کار مردم به مدت دو ساعت به طول بینجامد.

ابتلای ۳۴۱۴ کارمند بانک به کرونا در استان فارس
خبرنگار ما با رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس تماس گرفت که وی انجام مصاحبه را به شکل حضوری مورد تاکید قرار داد.
کریم ریگی‌زادگان در پاسخ به انتقادها از کُندی فرایندهای بانکی در مراجعات مردمی به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در دوران کرونا بانک‌ها فعالیت‌های خود را با حداقل نیرو انجام می‌دهند. لذا تردد غیرضروری اغلب مردم به شعب بانکی موجب ازدحام جمعیت در برخی شعب شده است.
این مقام مسئول اظهار داشت: بسیاری از کارمندان بانک‌ها درگیر بیماری کرونا شده‌اند؛ طبق آخرین آمار از ۱۶ بانکی که عضو کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس هستند حدود سه هزار و ۴۱۴ کارمند بانک‌های استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون درگیر این بیماری شده‌اند و ۲۴ نفر در این ایام به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند.
وی اظهار داشت:‌ به اعتقاد من، بانک‌ها در فوتی‌های کرونا پس از نظام سلامت، رتبه دوم را دارند.
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس ادامه داد: شعب بانک‌ها سال گذشته در مقطعی، خدمات خود را به صورت شیفتی زوج و فرد ارائه کردند اما این کار با اعتراض مردم مواجه شد.
وی یادآوری کرد: از آنجا که اقتصاد ما بانک محور است تعطیل شدن بانک، زندگی مردم را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. لذا بانک‌ها در ایام تعطیل مانند تعطیلات نوروز هم فعالیت دارند و حتی باجه عصر در برخی شعب دایر شده است و بعضی شعبه‌ها بعدازظهرها نیز به مردم خدمات ارائه می دهند.

استفاده از خدمات اینترنتی راهی برای کاهش مراجعه غیرضروری مردم به بانک‌
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس همچنین گفت: در حالی شاهد ازدحام جمعیت در شعب بانک‌ها هستیم که مردم می‌توانند بسیاری از خدمات بانکی را به صورت غیرحضوری دریافت کنند.
وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر تحولات شگرفی در زمینه شیوه انجام کارها از سوی سازمان‌ها و روش دریافت خدمات توسط مشتریان ایجاد شده است و بانکداری الکترونیکی یکی از دستاوردهای مهم این تحولات است و این فرصت برای بانک‌ها فراهم شده که خدمات بانکی به مشتریان را با بهره‌گیری از اینترنت انجام دهند.
ریگی‌زادگان گفت: در حال حاضر سامانه‌هایی به منظور انجام عملیات بانکی به صورت اینترنتی و الکترونیک ایجاد شده است که شرایط مطلوبی را برای حذف نیاز به حضور فیزیکی مشتری در شعب بانک‌ها فراهم کرده است.

خدمات حضوری بانک‌ها
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس بیان کرد: البته هنوز هم برای انجام برخی از امور بانکی از جمله افتتاح حساب، احراز هویت، گرفتن دست چک، دریافت کارت عابربانک و حتی در بحث پرداخت تسهیلات نیاز به مراجعات مردم است اما برای بسیاری از خدمات بانکی حضور مردم در شعب بانک‌ها ضروری نیست.
ریگی‌زادگان عنوان داشت: وقتی دلیل مراجعات مردم به بانک‌ها را جویا شویم متوجه خواهیم شد بسیاری از مردم برای پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن، تعویض کارت و حتی پرداخت اقساط خود به بانک مراجعه می‌کنند. این درحالیست که بانک‌ها بخش قابل توجهی از تقاضاهای مشتریان را از طریق کانال‌های الکترونیکی دریافت و پذیرش می‌کنند و خدمات خود را از این مسیر به مشتریان ارائه می‌دهند.
وی گفت: برای جلوگیری از مراجعه غیرضروری مردم به بانک‌ در ایام کرونا حتی تاریخ انقضا کارت های بانکی تمدید شد و سقف انتقال کارت به کارت افزایش یافت. همچنین شرایط مناسبی برای انجام تمام خدمات وامی، ثبت امضای دیجیتال و افتتاح حساب به صورت غیرحضوری فراهم شد.
او ادامه داد: سایت بانک ملی با هدف ارائه خدمات الکترونیک و اطلاع رسانی به مشتریان راه‌اندازی شده است و بروشورهای خدمات بانک برای آشنایی مردم با سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ بانک‌ها نیز در تمام شعب وجود دارد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد. ما این خدمات را حتی برای مشتریان در خارج از کشور فعال کرده‌ایم و مردم می‌توانند تمام خدمات الکترونیکی را از طریق سامانه بام، بله، ایوا و سایر اپلیکیشن‌ها انجام دهند.

بالا بودن سهم تسهیلات تکلیفی در بانک ملی عامل شلوغی شعب واحدهای این بانک
ریگی‌زادگان با بیان اینکه بانک‌ها از مکان‌های پرتردد در ایام کرونا هستند، گفت: ازدحام جمعیت در بانک ملی نسبت به سایر بانک ها بیشتر است. در واقع تکالیفی که به عهده بانک ملی گذاشته شده نقش بسیاری در شلوغی شعب بانک دارد.
رئیس شعب بانک ملی در استان فارس عنوان کرد: در تمام تسهیلات تکلیفی، سهم بانک ملی باتوجه به دولتی بودن این بانک، از سایر بانک‌ها بیشتر است و قطعا شعب بانک ملی شلوغ تر از شعب بانک‌های دیگر می شود. در واقع بیش از ۸۰ هزار وام ازدواج در چند ماه گذشته و بیش از ۳۸ درصد تسهیلات کرونایی سهم بانک ملی بوده است و این بانک طی سه سال گذشته سهم اول استان در پرداخت تسهیلات کمیته امداد را در اختیار داشته و همین مسائل منجر به شلوغ‌تر شدن این بانک نسبت به سایر بانک‌ها شده است.
ریگی‌زادگان یادآور شد: هرچند ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بانک ها رعایت شود اما باز هم شاهد ازدحام جمعیت در مقابل گیشه‌های خدمات‌رسانی بانک‌ها هستیم.

ضرورت تکریم مشتریان و جلب رضایت ارباب رجوع
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان فارس در رابطه با بدرفتاری و برخورد نامناسب برخی کارکنان شعب بانک‌ها گفت: متأسفانه برخی از کارمندان بانک آستانه تحملشان پایین است. این در حالیست که تکریم و احترام به مشتری جزو منشور اخلاقی بانک‌ها است و کارکنان موظف هستند با هدف جلب رضایت مردم به ارائه خدمات بانکی به مشتریان بپردازند.
رئیس شورای هماهنگی بانکهای استان فارس بیان کرد: البته بیش از نود درصد از کارمندان ما برخورد منطقی و خوبی با مشتریان دارند اما ما سعی می کنیم باز هم رعایت اصول و موازین اخلاق و مشتری مداری را به کارمندان بانک گوشزد کنیم تا مانع نارضایتی مشتریان از خدمات رسانی بانک‌ها شویم.

کارمندان بانک‌ها مشمول دورکاری نیستند؛ ضرورت اتخاذ تدابیر بهتر برای خدمات‌رسانی به مردم
بنا بر آخرین اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۱۱ شهرستان استان فارس شامل شیراز، زرقان، کازرون، کوه چنار، ممسنی، کوار، خفر، جهرم، خنج، مهر و گراش از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارند و وضعیت ۱۴ شهرستان نیز نارنجی است. استان فارس در تقسیمات کشوری ۳۶ شهرستان را شامل می‌شود.
محدودیت‌های جدید کرونایی استان فارس نیز در جلسه فوق العاده ستاد استانی مدیریت کرونا که شامگاه جمعه ۱۵ بهمن ماه به ریاست استاندار برگزار شد، اعلام شد.
استاندار فارس در این جلسه گفت: واحدهای صنفی باید به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی خریداران و مراجعان نیز توجه داشته باشند تا ناچار به تعطیلی صنوف نشویم.
محمد هادی ایمانیه، برگزاری هرگونه مراسم و جشن در محیط های سربسته در شهرهای قرمز کرونایی را ممنوع اعلام کرد و گفت:  کودکان به شدت در معرض ابتلا به سویه اومیکرون قرار دارند و امروز شاهد هستیم که اکثر تخت‌های آی سی یو توسط کودکان اشغال شده است.
استاندار فارس، در خصوص فعالیت کارکنان ادارات نیز گفت: در شهرهای قرمز کرونایی ضرورت دارد که نیمی از کارکنان ادارات فعالیتشان به شکل دورکاری باشد به جز کارکنان بانک‌ها، دفاتر پیشخوان خدمات دولت و مراکز درمانی که تمام کارکنان این بخش‌ها باید در محل کارشان حاضر باشند.
بنا بر سخنان استاندار فارس، کارکنان بانک‌ها از دایره شمول دورکاری خارج هستند و از این رو،‌انتظار می‌رود که شعب بانک‌ها در روزهای اوج گرفتن شیوع کرونا، تدابیری برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر و سریع‌تر به مردم اتخاذ کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha