«مرد بازنده»؛ سرخی زیر خاکستر

۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
کد خبر: 84635734
بهمن شیرمحمد I منتقد سینما
«مرد بازنده»؛ سرخی زیر خاکستر

تهران- ایرنا- «مرد بازنده» درست مثل آتشی که زیر خاکستر پنهان شده باشد، هسته‌ مرکزی و شاید ایده‌ اصلی‌ را زیر داستان پر پیچ و خمی که طراحی کرده است، پنهان و در نقطه‌ اوج فیلمنامه از آن رونمایی می‌کند.

داستان لایه لایه و سر و شکل پیچیده‌ی مرد بازنده را چندان نباید جدی گرفت. خود فیلم هم در ساختار و طراحی مسیر پیش روی قهرمانش و از همه مهم‌تر شیوه‌ی باز کردن گره‌های داستانی‌اش، علیرغم حساسیت سازندگان فیلم از منظر فضاسازی چرک و خفقان آور و نزدیک کردن فیلم به گونه‌ نوآر (مثل بارانی چرک آلود که قطع نمی شود و فیلم هفت فینچر را به یاد می‌آورد و پرهیز از به کارگیری اشباع رنگی در تصاویر تا جای ممکن) و از سویی چیدمان داستانی که از عناصر فیلم نوآر همانند خیانت و دسیسه و گناه بهره گرفته، کم و بیش همین را می‌گوید.

در نزدیک شدن به هسته‌ قدرت (که انگار از لاتاری به این طرف و به خصوص در زخم کاری، تبدیل به تم محبوب مهدویان شده) بیش از حد محافظه کار و ترسو به نظر می‌رسد و چندان مشغول کندوکاو در جهان به ظاهر پیچیده‌ای که خودش خلق کرده نمی‌شود.

«مرد بازنده»؛ سرخی زیر خاکستر

اما درست مثل آتشی که زیر خاکستر پنهان شده، فیلم، هسته‌ مرکزی و شاید ایده‌ی اصلی‌اش را زیر داستان پر پیچ و خمی که طراحی کرده (که البته به یک مک گافین بزرگ شباهت دارد) پنهان و در نقطه‌ اوج فیلمنامه از آن رونمایی می‌کند.

مرد بازنده فیلمی با محوریت ایده‌ آشنای تقابل فرد با سیستم است و به شکلی کاملا روزآمد و متناسب با شرایط اجتماعی/سیاسی این سال‌ها تصویری سهمگین از رویارویی ۲ واژه‌ی مفهوم «برنده» و «بازنده» ارائه می‌دهد. درباره حقیقت بزرگی که از دل حقیقتی کوچک کشف می‌شود و فیلم را به نمونه‌ای قابل اعتنا درباره‌ی انتقام از هژمونی قدرت و دگردیسی مفهوم قهرمان بدل می‌کند.

گریم و بازی جواد عزتی که آشکارا انتخابی نامناسب برای نقش اصلی مرد بازنده‌است، آسیبی اساسی به فیلم زده و معلوم نیست اصرار مهدویان برای حضور او چه دلیلی داشت. در سینمای ایران تا این حد قحط الرجال است که آدمی ۴۰ ساله باید نقش پدر خودش را بازی کند؟

به گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره فیلم فجر با حضور ۲۲  فیلم در بخش «سودای سیمرغ»، ۱۰ فیلم در بخش «فیلم کوتاه» و هشت فیلم در بخش «مستند» از ۱۱ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره، برگزار می‌شود. فیلم‌های این دوره از جشنواره در سینماهای ۳۱ استان در سراسر کشور اکران خواهد شد.

چراغ جشنواره فیلم فجر در روز نخست با ۲ فیلم بیرو و مرد بازنده روشن شد و در روز دوم نیز فیلم های علفزار و شادروان به نمایش درآمدند. امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه و در سومین روز از جشنواره، ۲ فیلم برف آخر و لایه های دروغ به نمایش در می آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha