مدرس دانشگاه: حلقه مفقوده سینماگران علم و اندیشه است

تهران- ایرنا- کارگردان و مدرس دانشگاه با بیان اینکه حلقه مفقوده سینماگران ما علم و اندیشه است زیرا تجربه تنها برای موفقیت کافی نیست، گفت: بخش فرهنگی در کنار تجربه سینماگران، باید علم و اندیشه سینماگران را تکمیل کند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، علیرضا شاه‌حسینی درباره بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر ۴۰ بیان کرد: بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر امسال برای اولین بار با محتوای غنی کار خود را آغاز کرده و به خوبی رو به جلو حرکت کرده است.

مدرس رشته کارگردانی و نویسندگی در دانشگاه‌های علمی و کاربردی افزود: سینماگران ما عموماً از تجربه‌های خود صحبت می‌کنند، به‌طور مثال برخی از کارگردانان در نشست‌های خبری خود از تجارب کار در عرصه سینما از منشی صحنه و دستیار کارگردان تا فیلم‌سازی می‌گویند که درست است.

شاه حسینی عنوان کرد: اما به‌نظرم فقدانی در عرصه فیلم‌سازی برای تکامل شخصیت هنری و سینمایی یک کارگردان است تا فیلمسازی ما به سطحی برسد و آن حلقه مفقوده عبارت است از دانش و علم حرفه‌ای و به‌روز هنر و سینما؛ از تدوین و فیلمبرداری گرفته تا کارگردانی و تهیه‌کنندگی و در یک کلام هر چیزی که مربوط به یک فیلم می‌شود. این روند می‌تواند باعث شود که علم در کنار تجربه نقصانی را که ما شاهد آن هستیم را بپوشاند و از بین ببرد.

وی ادامه داد: من به‌عنوان یک فیلمساز جوان که در دانشگاه نیز تدریس می‌کنم و نزدیک به ۱۲ سال فیلم ساخته‌ام، از وقتی که وارد تحصیلات و تدریس شده‌ام، احساس می‌کنم دیدم نسبت به فیلمسازی تغییر و ارتقا پیدا کرده و جهان‌بینی من رنگ و بوی بیشتری پیدا کرده است. این موضوع را می‌توان در تمام ابعاد عرصه سینما گسترش داد. هیچ کارگردانی نمی‌تواند مدعی باشد که من به علم فیلمسازی نیازی ندارم.

کارگردان‌ فیلم‌هایی مانند عرفان، خلوت دل و رضای خدا"گفت: بخش فرهنگی جشنواره تنها برای ۱۰ روز است، چقدر خوب است که کارگردانان و سینماگران ما این بخش را بعد از جشنواره دنبال و پیگیری و آن را متمم تجربه خود کنند. تجربه بسیار عنصر مهمی برای موفقیت یک کارگردان است اما به‌نظرم کافی نیست. به‌نظرم اضافه کردن این بخش به جشنواره فیلم فجر اندیشمندانه بوده است.

وضعیت سینمایی ما بسیار اسفبار است/اساتید به روز نیستند

شاه‌حسینی درخصوص وضعیت آموزش در آموزشگاه‌ها و کارگاه‌ها اضافه کرد: متأسفانه وضعیت سینمایی ما بسیار اسفبار است. اساتیدی که برای آموزشگاه‌های خصوصی و دولتی و دانشگاهی انتخاب می‌شوند اساتیدی هستند که علم این کار را دارند ولی به‌روز نیستند.

وی ادامه داد: به‌طور مثال من فیلمساز جوان اگر بخواهم فیلمم را برای جشنواره‌های داخلی و خارجی بفرستم باید با دوربین الکسا به عنوان دوربینی که در همه جای دنیا از آن استفاده می‌شود کار کنم ولی استاد دانشگاهی که درس می‌دهد به حساب سن و تجربه قدیمی‌اش شاید چندان به ابعاد دوربین‌های جدید آشنا نباشد. شاید حتی برخی از آنها دوربین جدید را ندیده باشند و الان هم هنوز در دانشگاه‌ها نگاتیو را درس می‌دهند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: همین موضوع یکی از چالش‌های هنرجوها و دانشجوهای رشته‌ سینما شده است که با تمام اینکه آنچه تدریس می‌شود صحیح و متقن است اما برای نیاز امروز هنرجوی سینما فایده‌ای ندارد. برای همین هنرجو زمانی که به یک گروه فیلمسازی می‌رود نمی‌توان خود را با آنها همراه کند زیرا دانش و حرفه فیلمسازی بسیار جلوتر از آن چیزی است که در هنرکده‌ها به او آموزش داده شده است. بنابراین هنرجو مجبور است که خودش مازاد بر درس و دانشگاه تحصیل کند.

فیلمسازان و سینماگران جوان در کشور فراوان‌اند

شاه حسینی درباره مسأله جوان‌گرایی در سینمای ایران که در جشنواره فیلم فجر امسال یکی از پدیده‌های جشنواره عنوان شد، اظهار کرد: فیلمسازان و سینماگران جوان در کشور ما فراوان‌اند و یکی از پدیده‌های جمهوری اسلامی ایران فیلمسازان و سینماگران جوان آن است.

وی یادآور شد: امسال فیلم‌بردار، تدوین‌گر و فیلمسازان جوانی داشتیم که برای اولین بار به‌صورت حرفه‌ای در فیلم بلند سینمایی کار می‌کردند، اما بطور جد کارشان عالی بود. یکی از فیلم‌ها فیلم‌برداری بسیار حرفه‌ای داشت اما فیلمبردار را نمی‌شناختم. با جست‌ وجو نام او در اینترنت فهمیدم که کار اول اوست و چهره‌ جدیدی است. الان چهره‌های جوان و ناب در سینمای ایران آمده‌اند که فیلم بسازند و یا در عرصه سینما کار کنند.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر برای فیلم‌نامه‌ای با عنوان شال سیاه مریم مشغول پیش‌تولید فیلم است، گفت: باید از ما جوان‌ها حمایت شود. برای همین پروژه، از بازیگری می‌خواهم استفاده کنم که با من تفاوت سنی زیادی دارد اما بدون اعتماد پیشکسوت‌ها و چهره‌های حرفه‌ای نمی‌توانم فیلم خود را بسازم.

به اعتماد هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای نیاز داریم

وی گفت: پس تنها ما نیازمند اعتماد مدیران نیستیم بلکه از آن مهمتر به اعتماد هنرمندان پیشکسوت و حرفه‌ای نیاز داریم و این یعنی جوان‌گرایی. اگر این اتفاق رخ دهد سینمای ایران ارتقا پیدا خواهد کرد چون جوانان ایران کوهی از انگیزه و ایمان و اعتقاد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha