سرداران جنگ در قاب سینما

تهران-ایرنا- سینمای دفاع مقدس، ادای دین چندانی به سرداران و فرماندهان بزرگ جنگ تحمیلی نداشته است و بیشتر آثار معطوف به عملیات‌های جنگی بود، درحالی که آثار در نیمه دوم دهه ۸۰، شکل اجتماعی‌تری به خود گرفت و فرصت یافت تا تا با چند فیلم محدود، گوشه هایی از زندگی چند فرمانده را به تصویر بکشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سینمای دفاع مقدس با وجود تعدد تولیدات چهار دهه‌ای خود، ادای دین چندانی به سرداران و فرماندهان بزرگ جنگ تحمیلی نداشته است، این گونه در دهه ۶۰ و ۷۰، بیشتر معطوف عملیات‌های جنگی و نبردهای متقابل و مستقیم بود و دوربین، عموما در میدان نبرد و خط مقدم حضور داشت. 

سرداران جنگ در قاب سینما

این روند در دهه ۸۰، شکل اجتماعی‌تری به خود گرفت و به آدم‌ های باقیمانده از آن دوران پرداخت و وارد یک نقد اجتماعی صریح شد و در نیمه دوم این دهه فرصت یافت تا با چند فیلم محدود، گوشه هایی از زندگی چند فرمانده را به تصویر بکشد. نمایش فیلم موقعیت مهدی و استقبال قابل توجهی که از سوی مخاطبان و منتقدان به این فیلم شده، بهانه‌ای است تا نگاهی به فیلم‌هایی بیاندازیم که با محوریت فرماندهان و سرداران جنگ تولید شده است.

به کبودی یاس

چراغ ساخت فیلم راجع فرماندهان جنگ را جواد اردکانی در سال ۸۷ روشن می‌کند. در این فیلم شاهد رشادت های فردی دو سال پایانی عمر شهید عبدالحسین برونسی در همگام‌ سازی نیروهایش هستیم. شکل مجاهدت در این فیلم به شکل سنتی و خطی به تصویر کشیده شده و داستان، نهایت تلاش خود را به عمل می آورد که به مرزهای شعاری و قهرمان سازی نزدیک نشود و فیلم در نهایت سادگی، نقش تعیین کننده شهید برونسی را در پیشبرد چند عملیات مهم به تصویر می‌کشد.

شور شیرین

شور شیرین با محوریت زندگی شهید محمود کاوه نیز اثر دیگری از  اردکانی است در این فیلم در مخاطب با یک فینال شکوهمند مواجه می شود. جایی که کاوه با تکیه بر هوش و شجاعت ذاتی خود، با دست خالی به معدن سنگ رفته و تمام خمودگی‌های روایی فیلم را در همان سکانس جبران کرده و با همان تک سکانس پایانی، به قهرمان محبوب مخاطب تبدیل می شود.

زیباتر از زندگی

انسیه شاه حسینی نیز در سال ۸۹، فیلم زیباتر از زندگی را با محوریت برهه ای از زندگی شهید سیدحسین علم الهدی جلوی دوربین برد. فیلمی که طراحی داستان درستی نداشت و نتوانست تصویر خوبی از این شهید والامقام به مخاطب ارائه دهد.

ایستاده در غبار 

ایستاده در غبار نخستین ساخته محمدحسین مهدویان درباره مجاهدت های احمد متوسلیان است. فیلم با ساختاری نوین، ضمن ایجاد جاذبه های بصری، به روایت چابکی از یک فرمانده شهید رسیده و توانست با داستانی فشرده که در قالب ریتمی سریع پیش می رفت، شمه هایی درست و حقیقی از زندگی پرمخاطره یک قهرمان را روایت کند.

منصور
منصور، عافلگیرکننده‌ترین و بی ادعاترین فیلم‌ این فهرست داستان انزوای یک قهرمان است که تلاش می کند با گذر از منافع فردی خود، به اعتلای میهن تن داده و در این مسیر، از هیچ ترس و ملاحظه ای پیروی نمی‌ کرد. این فیلم به تنهایی می‌تواند نسل جدیدی که با شخصیت منصور ستاری آشنایی ندارند را دلبسته او کرده و فراتر از رسالت های یک فیلم، در جهت فرهنگ سازی مقام ایثار و از خودگذشتگی گام‌ بردارد.

موقعیت مهدی

فیلم موقعیت مهدی نخستین فیلم هادی حجازی فر با محوریت چهار سال پایانی عمر مهدی باکری، بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده و تاکنون در رده دومین فیلم‌ محبوب مردمی قرار گرفته است.

موقعیت مهدی در ۶ پرده، موقعیت های مهم زندگی‌ شهید باکری را به تصویر می کشد. فیلم در پناه یک شخصیت پردازی درست، وجوه اخلاقی شهید باکری را به مخاطب شناسانده و پازل قهرمانی او را با یک طراحی درست، در مخاطبش ته نشین می‌کند.

قطعا سینمای بیوگرافی سرداران جنگ با موقعیت مهدی وارد فاز حرفه‌ای‌تری شده که با استانداردهای بالاتری به نسبت دیگر آثار مشابه، تراز انتظار از آثاری اینچنین را بالاتر برده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha