تداوم مرگ در جاده‌های غفلت/ مگر عامل انسانی دست به کار شود

مشهد- ایرنا- تصادفات رانندگی از دیرباز به عنوان عامل دوم و سوم مرگ و میر در کشور مطرح بوده است. جاده، خودرو و عامل انسانی دست به دست هم داده‌اند تا در هر ساعت جان ۲ نفر از هموطنانمان را بگیرند و حال آنکه عامل انسانی، در صورت رعایت قوانین، می‌تواند نقش مهمی در کاهش این آمار داشته باشد.

به گزارش ایرنا، روزانه حدود سه هزار تصادف رانندگی در سراسر جهان رخ می‌دهد و طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در هر ۲۴ ثانیه یک نفر به دلیل حوادث رانندگی در جهان جان خود را از دست می‌دهد.

در ایران نیز به طور میانگین سالانه ۵۳۳ هزار فقره تصادف رخ می‌دهد و سالانه ۱۶ هزار نفر در سوانح جاده‌ای جان می بازند.

افزایش آمار تصادفات نیز به ایام نوروز و تابستان، که زمان اوج سفرهاست برمی‌گردد، به طوری که طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی، در نوروز ۱۴۰۱ از بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، هزار و ۱۰۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بوده اند.

خراسان رضوی از استانهایی است که در ایام مختلف سال پذیرای زائران و گردشگران است و از مقاصد پرمسافر در کشور است و به همین دلیل سوانح جاده‌ای در این استان از دغدغه‌های پلیس راه، راهور و سایر مسوولان است و برای کاهش این سوانح هدف‌گذاری‌هایی صورت می‌گیرد.

برای نوروز ۱۴۰۱ نیز در قرارگاه تامین نظم و امنیت نوروزی خراسان رضوی کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی هدف‌گذاری شد که با توجه به افزایش سفرها به استان نسبت به ۲ سال گذشته و دوران قبل از شیوع ویروس کرونا، تنها بخشی از این هدف‌گذاری محقق شد.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی در آستانه نوروز ۱۴۰۱ اعلام کرده بود که حفظ جان زائران بارگاه رضوی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این زمینه کاهش ۵۰ درصدی تصادفات جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سالهای قبل از شیوع کرونا، هدف‌گذاری شده است.

کاهش ۲۳ درصدی سوانح جاده‌ای

کاهش تلفات و تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروزی مورد تاکید بود و در این زمینه همه ظرفیت‌ها در خراسان رضوی برای حفظ جان و امنیت زائران امام رضا (ع) بسیج شد و تیم‌های پلیس راه و پلیس راهور به حالت آماده‌باش درآمدند و در ایام نوروز امسال ۱۹۰ تیم گشت پلیس راه در جاده‌های استان به صورت محسوس و بقیه به صورت نامحسوس برای تامین ایمنی مسافران نوروزی در حال گشت‌زنی بودند.

رییس پلیس راه خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص سوانح جاده‌ای نوروز ۱۴۰۱، اظهار کرد: در نوروز امسال ۴۶۶ فقره تصادف جرحی در جاده‌های استان رخ داد که ۷۴۰ نفر در پی وقوع این سوانح مصدوم شدند.

سرهنگ حسین میش‌مست افزود: همچنین در این بازه زمانی ۳۴ تصادف فوتی با ۴۲ متوفی در جاده‌های استان اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۳ فقره تصادف خسارتی نیز نوروز امسال در جاده های استان رخ داد که در مجموع سوانح جاده ای در نوروز امسال نسبت به سال ۹۸ و قبل از شیوع ویروس کرونا، ۲۳ درصد کاهش داشته است.

وجود ۱۴۷ نقطه حادثه خیز در جاده های استان

نقاط حادثه خیز همواره از اصلی ترین علل سوانح جاده‌ای هستند که شناسایی و رفع نقص آنها نقش مهمی در کاهش تصادفات و تلفات دارد؛ در دهه اخیر تعداد نقاط حادثه خیز شناسایی شده در خراسان رضوی بیش از ۲۵۰ نقطه بود که تعدادی از آنها ایمن سازی شد و بنا به گفته رییس پلیس راه خراسان رضوی در حال حاضر ۱۴۷ نقطه حادثه خیز در جاده‌های استان همچنان باقی است.

سرهنگ میش‌مست اظهار کرد: ایمن‌سازی این نقاط نقش مهمی در کاهش تصادفات دارد لذا مسوولان باید در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشند.

وی اضافه کرد: همچنین ۸۱ درصد سوانح جاده‌ای مربوط به خودروهای سواری است و عامل ۵۱ درصد از این تصادفات نیز واژگونی و خواب‌آلودگی رانندگان است.

سرهنگ میش‌مست تاکید کرد: رانندگان در طول مسیر باید از استراحتگاه‌ها برای رفع خستگی و استراحت استفاده کنند و در موقع خستگی از رانندگی پرهیز کنند.

رییس پلیس راه خراسان رضوی تاکید کرد: در کنار ایمن سازی جاده‌ها و نقاط حادثه‌خیز، رانندگان نیز باید قوانین و مقررات را رعایت کنند تا شاهد کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای باشیم.

رانندگی تهاجمی بیشترین عامل تصادفات شهری

در کلانشهر مشهد نیز در نوروز امسال به طور میانگین روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ فقره تصادف رخ داده است که از سوی رییس پلیس راهور خراسان رضوی، سرعت و عدم توجه به جلو و جوانب از سوی رانندگان علت اصلی بروز این تصادفات اعلام شده است.

سرهنگ حمیدرضا دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشترین عامل تصادفات، به خصوص تصادفات با شدت بالا و منجر به جرح و فوت، رانندگی تهاجمی شامل سرعت بالا، حرکات نمایشی و حرکات مارپیچ در سطح معابر شهری و بزرگراهی است.

وی خاطرنشان کرد: پلیس راهور استان برای کاهش تخلفات و تصادفات، طرح تشدید برخورد با تخلفات حادثه ساز را در نوروز ۱۴۰۱ اجرا کرد.

سرهنگ دهنوی افزود: در این طرح تعداد ۲۵ گشت نامحسوس در تمامی معابر اصلی و بزرگراهی مشهد به صورت شبانه‌روزی فعال بودند و تخلفات حادثه ساز به ویژه سرعت غیرمجاز و حرکات نمایشی را زیر نظر داشتند که خودروهای متخلف علاوه بر اعمال قانون به پارکینگ منتقل می‌شدند.

رییس پلیس راهور خراسان رضوی تاکید کرد: اعمال قانون و برخورد با رانندگان در کاهش تخلفات و به تبع آن تصادفات نقش موثری ایفا می‌کند اما باید احترام به قوانین و مقررات در بین رانندگان نهادینه شود تا هر راننده، بدون زور و اجبار و در حکم پلیسی باشد که بر نحوه رانندگی خود نظارت دارد.

اصلاح ۴۰ نقطه پرتصادف در جاده‌های استان

در کنار تاکید بر رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان، ایمن سازی جاده‌ها و معابر نیز نقش مهمی در کاهش سوانح دارد اما متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری و بودجه، کار در این بخش به کندی صورت می‌گیرد و همین کندی فعالیت باعث شده برخی جاده‌ها به جاده مرگ معروف شوند.  

رییس اداره ایمنی راه و حریم راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در مجموع ۶۰ مکان و محدوده پرتصادف در راه‌های استان شناسایی شده است که تاکنون ۴۰ نقطه اصلاح شده است.

احمدرضا بخشی افزود: علاوه بر نصب حفاظ (گاردریل)، ایجاد روشنایی و یا اقدامات متناسب با نوع حادثه خیزی جاده، برخی محدوده های پرخطر در استان با تعریض مسیر و یا چهار بانده کردن محور، خود به خود از فهرست نقاط پرتصادف و حادثه خیز استان حذف شده اند.

وی گفت: برنامه ریزی شده ۲۰ نقطه حادثه خیز باقی مانده در راه های استان نیز با تامین بودجه در سال ۱۴۰۱ اصلاح و ایمن سازی شوند.

رییس اداره ایمنی راه و حریم راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون عمده نقاط پرتصادف استان در مسیر مشهد- چناران- قوچان - فاروج و مشهد- نیشابور- سبزوار - کاهک قرار دارند.

به گزارش ایرنا، عامل انسانی، جاده و خودرو سه عامل بروز تصادفات و سوانح جاده‌ای و شهری هستند و در حالی که افزایش کیفیت تولیدات خودروسازان شعار همیشگی آنان است، طبق گفته سردار هادیانفر، رییس پلیس راهور کشور، قطعات و آلیاژهای خودرو، امکاناتی که در ساخت خودرو وجود دارد، کیسه هوا، ترمز ای بی اس، کمربند ایمنی و غیره همه و همه باید نجات‌دهنده راننده و سرنشینان خودرو باشد اما در واقعیت این امکانات در خودروهای تولید داخل دچار مشکل است.

ایمن سازی جاده‌ها نیز در گرو تخصیص اعتبار و بودجه است که این موضوع نیز به فراخور در دست انجام است، اما عامل انسانی و رعایت قوانین و مقررات هیچ هزینه‌ای برای رانندگان و شهروندان ندارد و از کم‌هزینه‌ترین و راحت‌ترین رویکردها برای کاهش تصادفات و جبران بخشی از عقب‌ماندگی های موجود در ۲ بخش دیگر (استانداردسازی خودرو و ایمنی جاده) است، لذا رانندگان می‌توانند با عزم جزم حافظ جان خود و عزیزانشان باشند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha