۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۷:۴۲
کد خبر: 82329595
T T
۰ نفر
رایزنی تلفنی دوترته و ترامپ/ دعوت برای سفر به فیلیپین و آمریكا

كوالالامپور – ایرنا – 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین كه پس از آغاز دوره ریاست جمهوری اش چالش با 'باراك اوباما' همتای آمریكایی خود را آغاز كرد، جمعه شب در گفت وگوی تلفنی از 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور منتخب آمریكا دعوت كرد سال 2017 از این كشور دیدن كند.

به گزارش ایرنا، 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور منتخب آمریكا نیز در بحبوبه جنگ دولت فیلیپین علیه عاملان مواد مخدر، اعلام كرد كه این آخرین باری است كه آمریكا در امور داخلی این كشور دخالت می كند.
پیش از این دولت 'باراك اوباما' از دوترته به دلیل مبارزه اش علیه مواد مخدر و قاچاقچیان كه به كشته شدن بیش از سه هزار دست اندركار مواد مخدر و معتاد منجر شد، به شدت انتقاد كرده بود.
'كریستوفر بونگ گو' دستیار ویژه رئیس جمهوری فیلیپین روز شنبه گفت كه 'دوترته' جمعه شب در تماس تلفنی با 'ترامپ' گفت وگو كرد.
براساس این گزارش، در این گفت وگوی كوتاه همچنین 'ترامپ' از 'دوترته' دعوت كرد سال 2017 از وی در كاخ سفید دیدن كرد. متقابلا، رئیس جمهور فیلیپین نیز از 'ترامپ' خواست با سفر به فیلیپین در نشست سران آ.سه.آن كه سال آینده به میزبانی فیلپیین برگزار می شود، شركت كند.
به نوشته روز شنبه تارنمای دفتر ارتباطات ریاست جمهوری فیلیپین، 'دوترته' گفت كه 'ترامپ' از وی دعوت كرده است 'از نیویورك و واشینگتن' دیدن كند، و اگر ترامپ در آنجا حضور داشته باشد، دوترته حضور خود را به اطلاع او برساند.
براساس این گزارش، هنگامی كه 'دوترته' نشست آ.سه.آن را در گفت وگو با ترامپ مطرح كرد، رئیس جمهوری منتخب آمریكا گفت كه همه تلاش خود را بكار می گیرد در این نشست حضور یابد.
'دوترته' همچنین گفت كه 'ترامپ' گرم ترین سلام خود را به مردم فیلیپین رساند.
رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت كه رئیس جمهوری منتخب آمریكا 'به نگرانی ما در مورد مواد مخدر كاملا حساس' بود و برای رئیس جمهوری فیلیپین آرزوی موفقیت در این كارزار كرد.
وی گفت: ترامپ شرایطی را كه ما با آن مواجه هستیم، می شناسد و من نیز بیان كردم كه در حفاظت از یك كشور خطایی وجود ندارد. این تا حدودی تشویق كننده بود. ترامپ واقعا قصد داشت بگوید این برای آخرین باری است كه ما در امور داخلی كشور شما دخالت می كنیم.
در واكنش 'ترامپ' نسبت به اینكه آنچه دولت فیلیپین انجام می دهد روش درستی است، 'دوترته' نیز به وی در مورد پیمان های كشورش با آمریكا اطمینان داد.
هر دو رئیس جمهور آمریكا و فیلیپین به دلیل سخنرانی های جنجال برانگیز شناخته شده هستند و از 'دوترته' به عنوان 'ترامپ شرق' و از 'ترامپ' نیز به عنوان 'دوترته غرب' یاد می شود.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی