۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83297327
T T
۰ نفر
همايش روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي در اردكان برگزار شد

يزد - ايرنا - هفتمين همايش روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي درنيروگاه سيكل تركيبي چادرملو اردكان برگزار شد .

به گزارش ايرنا مديرگروه سلامت محيط كار و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي يزد روز سه شنبه در آيين گفت: هر چه سطح سلامت و ايمني در محيط كار ارتقا پيدا كند بهره وري نيز افزايش مي يابد و علاوه بر اين منجر به رونق توليد و كاهش هزينه ها مي گردد.
وي افزود: سلامت و ايمني درمحيط باعث مي شود كشور به سمت اهداف عاليه پيش برود و به تحقق شعار مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) انجامد .
علي رضايي يادآور شد: اهداف اصلي ما كنترل عوامل زيان آور محيط كار است كه داراي اهميت ونقش پر رنگيست .
وي با بيان اينكه هر چه در شناسايي و كنترل عوامل زيان آور سرمايه گذاري كنيم اندك است اظهار داشت: هر سيستمي و توليدكننده اي براي دست يابي به اهداف و چشم اندازهاي خود، الزاما بايد نسبت به صيانت از سلامت جسمي، رواني و اجتماعي كاركنان و كارگران توجه و اهتمام نشان دهد.
مديرگروه سلامت محيط كار با بيان اينكه توسعه پايدار و همه جانبه، بهره وري و دست يابي به جامعه پويا، سازنده و توسعه يافته در ابعاد اقتصادي و اجتماعي در گرو منابع انساني سالم است ، درخواست كرد كه در اين سال كارفرمايان با در نظر گرفتن سلامت كارگران و هزينه نمودن دراين محور، دررونق توليد ملي تلاش و بستر را براي توسعه ملي فراهم كنند .
رئيس مركز بهداشت اردكان هم در ادامه ضمن اشاره به شعار امسال سازمان جهاني بهداشت تحت عنوان' مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي راهي به سوي پوشش همگاني سلامت'، پوشش همگاني بهداشت را هدف اصل سازمان جهاني بهداشت دانست و گفت: راه دستيابي به چنين هدفي تضمين دستيابي همه افراد به مراقبت‌هاي بهداشتي مورد نيازشان است.
محمدرضا اعلايي افزود: پوشش همگاني بهداشت متضمن اين نكته است كه تمامي افراد و جوامع بتوانند در هرزمان و هر مكاني كه به خدمات بهداشتي با كيفيت نياز داشته باشند، بدون بار مالي به آن دسترسي داشته باشند.
وي ادامه داد : اين امر شامل طيف وسيعي از خدمات مورد نياز در سراسر عمر از ترويج و ارتقا سلامت تا پيشگيري، درمان، بازتواني و مراقبت‌هاي تسكيني است و به بهترين نحو بر پايه يك سيستم قوي مراقبت هاي بهداشتي اوليه، قابل عرضه باشد.
اين مسئول ضمن بيان برنامه هاي طرح تحول بهداشت و معرفي بسته هاي خدمات بهداشتي گفت: بدون شك تاكيد بر مراقبت هاي اوليه سلامت،سطح بندي و نظام ارجاع، استفاده از روش پرداخت مبتني بر كيفيت، عامل مهمي در بهبود محافظت مالي از دريافت كنندگان خدمت و حركت سريع به سمت پوشش همگاني سلامت است.
معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي فرمانداري اردكان نيز در ادامه با بيان اينكه سلامت جسمي و رواني كارگران يكي از فاكتورهاي مهم موثر بر نحوه عملكرد شغلي آنان است تصريح كرد: جمعيت زيادي از شهرستان صنعتي اردكان را كارگران تشكيل مي دهد كه توجه به حوزه هاي بهداشتي ، رواني و اجتماعي آنها از ملزومات است .
رقيه كرمانيان در ادامه اظهار داشت:‌ در محيط‌ هاي شغلي پرخطر و پراسترس ناديده گرفتن خواسته‌هاي رواني و ذهني كارگران مي‌تواند به اندازه ناديده گرفتن اصول ايمني و حفاظت فني حادثه ساز باشد.
رئيس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي اردكان نيز درادامه با اشاره به وجود 23 هزار نفر كارگر مشمول قانون كار در اين شهرستان گفت: تعداد 1100 واحد كارگاهي در شهرستان اردكان فعاليت دارد.
اصغر دشت آبادي ضمن گراميداشت هفته كار و كارگر از تلاش و همت كارگران در توليد و رونق اقتصادي كشور براي رسيدن به خودكفايي و استقلال اقتصادي تجليل كرد.
وي در ادامه گفت: شهرستان اردكان داراي 27 هزار نفر بيمه‌ شده تامين اجتماعي است و طبق آمار سرشماري سال 1395، نرخ بيكاري در شهرستان اردكان 10.7 درصد ، تعداد جمعيت فعال 34 هزار و 967 نفر است، جمعيت شاغل 31 هزار و 243 نفر و جمعيت بيكار شهرستان نيز 3 هزار و 724 نفر مي باشد.
رئيس اداره تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: اعضاي تعاوني‌هاي شهرستان اردكان 63 هزار و 287 نفر است و در حال حاضر 157 تعاوني فعال در شهرستان وجود دارد و 2 هزار و 429 نفر نيز در بخش تعاون اشتغال بكار دارند.
در خاتمه اين همايش از دست اندركاران برگزاري اين آيين با اهداي تنديس يادبود همايش روز جهاني ايمني و بهداشت حرفه اي تجليل به عمل آمد وكارشناسان ايمني و بهداشت شهرستان هم از پروسه نيروگاه سيكل تركيبي بازديد و از نزديك با اقدمات ايمني و بهداشت اين مجموعه آشنا شدند .
مركز شهرستان 98 هزار نفري اردكان در 60 كيلومتري شمال شهر يزد قرار دارد.
7544/ 6197