۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۴
کد خبر: 82296197
T T
۰ نفر
همشهري: نامه 5700 هنرمند به رئيس جمهور هوا را دريابيد

تهران- ايرنا- روزنامه همشهري در شماره يكشنبه 16 آبان در تيتر يك با اشاره به نامه هنرمندان درباره آلودگي هوا به حسن روحاني رييس جمهوري، نوشت: اعضاي شوراي عالي خانه هنرمندان طي نامه اي به رئيس جمهور خواستار تصميم جدي دولت در كاهش آلودگي هوا، به خصوص مقابله با خودروها و موتورسيكلت هاي آلاينده شدند.

اين روزنامه با انتشار عنوان ماليات، مهمان خانه هاي خالي مي شود، نوشت: ماليات‌ستاني از خانه‌هاي خالي در سال 96 وارد فاز جديدي خواهد شد و آنگونه كه معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي مي‌گويد، اين طرح با رونمايي از سامانه شناسايي خانه‌هاي خالي، وارد مراحل عملياتي مي‌شود. به گفته حامد مظاهريان، روند ايجاد اين سامانه هفته‌گذشته در نهاد رياست‌جمهوري مطرح شده و از سال 96 كه خانه‌هاي خالي مشمول ماليات مي‌شوند، اين سامانه نيز راه‌اندازي خواهد شد. ماليات بر خانه‌هاي خالي در حالي قرار است از سال 96اجرايي شود كه بازار مسكن هنوز درگير ركود سنگيني است و به‌شدت دچار افت توليد شده به‌گونه‌اي كه باوجود نياز به ساخت سالانه حداقل يك ميليون واحد مسكوني، اينك توليد مسكن در كشور به زير 600هزار واحد در سال رسيده است و سياست‌هايي از اين دست مي‌تواند وضع را خراب‌تر كند.

7 سال زندان اشتباهي، بدون جبران خسارت؛ عنوان ديگر روزنامه همشهري به شمار مي رود، در اين مطلب مي خوانيم: اعضاي كميسيون ملي جبران خسارت، مرداد 94 توسط رئيس قوه قضاييه معرفي شدند تا اقدامات اوليه براي تحقق ماده 255 قانون آيين دادرسي كيفري اجرايي شود؛ قانوني كه تاييد مي كند اگر كسي بيگناه به زندان افتاد و بي گناهي اش ثابت شد بايد دولت خسارتش را جبران كند. اما با وجود گذشت بيش از يكسال از معرفي اين اعضا، هنوز اين كميسيون ها به دليل امضا نشدن آيين نامه توسط رئيس قوه قضاييه تشكيل نشده و سردرگمي مردم در راهروهاي دادگستري براي اعلام شكايات در كميسيون تعيين خسارت بازداشت هاي اشتباهي همچنان ادامه دارد.

اين روزنامه با اشاره به عنوان رئيس جمهور: رانت اطلاعاتي بلاي كشور ماست، نوشت: رئيس جمهور در افتتاحيه نمايشگاه مطبوعات از رانت اطلاعاتي به عنوان بلاي بزرگي براي كشور و جامعه نام برد. انتقادي كه شايد بيشتر از هر چيز متوجه اجرا نشدن قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات(شفافيت اطلاعات) با وجود گذشت 7 سال از تصويب آن مي شود. حجت الاسلام حسن روحاني گفته: «بايد شفافيت و صداقت را سرلوحه كار قرار داده و اطلاعات در اختيار همگان باشد.» مشابه اين اظهارات را رئيس جمهور آبان ماه 2 سال قبل به هنگام تصويب آيين نامه اجرايي شدن قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات مطرح كرده و گفته بود: «دولت باز هم يكي از قول هايش به مردم اين بوده كه آنها بتوانند به اطلاعات همه دستگاه هايي كه از بودجه دولتي استفاده مي كنند دسترسي آزاد داشته باشند كه اين امكان از امروز محقق خواهد شد.»

روزنامه همشهري با انتخاب عنوان جنايت هولناك خواستگار سابقه دار، نوشت: مزاحمت‌هاي دو ساله خواستگار سابقه‌دار براي خانواده زن جوان گران تمام شد. او كه با جواب منفي اين زن و خانواده‌اش روبه‌رو شده بود، آنها را به رگبار بست و جنايتي هولناك را رقم زد. اين جنايت تلخ بعدازظهر دوشنبه هفته گذشته و با قتل مردي ميانسال در خرمدشت شهرستان تاكستان شروع شد. آن روز مرد ميانسالي به نام محمدرضا همراه 2نفر از بستگانش سوار بر خودروي پژوي خود در حال رفتن به خانه بود كه ناگهان يك دستگاه پيكان سد راهش شد. مردي كه يك قبضه كلاشينكف در دست داشت از ماشين پياده شد، لوله اسلحه را به سمت محمدرضا گرفت و شروع به شليك كرد. مرد ميانسال بر اثر اصابت گلوله به سرش در دم جانش را از دست داد و يكي ديگر از سرنشينان خودرو نيز مجروح شد.

اين روزنامه همچنين در صفحه نخست عنوان هاي «كارتن خواب ها همسايه استانداري»، «آشوراده در انتظار يك تجربه تلخ»، «تراژدي انتخابات آمريكا»، «كاري براي دلم» و «برخورد با قاچاق در مرز و بازار، مكمل يكديگرند!» را به چاپ رساند و در ستون يادداشت عنوان «انتخابات عربستان و ايران هيلاري يا ترامپ» را به قلم ابراهيم متقي كارشناس مسائل بين الملل را منتشر كرد.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: فاطمه مهدوي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131