۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83168688
T T
۰ نفر
بيش از 3 ميليون كيلوگرم گوشت گرم دام وارد بازار زنجان شد

زنجان – ايرنا – مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: در 9 ماهه گذشته از سالجاري سه ميليون و 759 هزار و 336 كيلوگرم گوشت گرم دام سبك و سنگين وارد بازار مصرف اين استان شد.

محمدباقر حاج كاظمي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مهمترين سياست دامپزشكي حفظ و ارتقاي سلامت عمومي و بهداشتي همه مصرف كنندگان فرآورده هاي خام دامي در جامعه است.
به گفته وي، از ابتداي سالجاري تاكنون 35هزار و 691 راس گوسفند، بز، گاو و گوساله در كشتارگاه هاي استان زنجان ذبح شده كه بيشترين دام ذبح شده گاو و گوساله بود.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: هر يك از كشتارگاه هاي استان زنجان داراي يك دامپزشك و يك كاردان دامپزشك از بخش خصوصي، يك ناظر شرعي و يك دامپزشك از بخش دولتي است كه به مراحل قبل از كشتار، حين كشتار و بعد از كشتار دام هاي سبك و سنگين نظارت دارند.
حاج كاظمي تاكيد كرد: بر اساس نظارت هاي انجام شده بر مراحل ذبح دام در استان، 28 هزار و 314 كيلوگرم لاشه غيربهداشتي ضبط و از چرخه مصرف خارج شد.
وي متذكر شد: مصرف كنندگان در استفاده از فرآوده‌هاي خام دامي اطمينان خاطر داشته باشند، چراكه كشتار دام و طيور با نظارت ناظران و ذابحان شرعي انجام مي شود و دامپزشكي استان زنجان هم نظارت مستقيم بر كشتارها دارد.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: به منظور جلوگيري از به خطر افتادن سلامت جامعه از طريق كشتار غير مجاز دام، بازرسان بهداشتي دامپزشكي استان زنجان به صورت مداوم نسبت به بازرسي از مراكز عرضه فرآورده خام دامي فعاليت دارند.
حاج كاظمي تاكيد كرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد غير بهداشتي از فرآورده هاي خام دامي بدون هيچ اغماضي نسبت به تشكيل پرونده و معرفي متخلفان بهداشتي به مراجع قضايي طبق ضوابط بهداشتي اقدام مي شود.
وي از شهروندان خواست، هنگام خريد گوشت دقت كنند كه لاشه دام كشتاري در محل قصابي ها داراي برچسب مشخصات توليد و مهر بازرسي بهداشتي دامپزشكي باشد.
وي اظهاركرد: شهروندان براي حفظ سلامت و بهداشت عمومي در صورت مشاهده هر گونه موارد تخلف بهداشتي فرآورده هاي خام دامي اعم از گوشت قرمز، مرغ، ماهي، تخم مرغ، شير خام و عسل موارد تخلف را با سامانه 1512 با دامپزشكي اين شهرستان در ميان بگذارند.
به گزارش ايرنا، بروسلوز، هاري، سياه زخم، سل و كيست هيداتيد جزو بيماري هاي مشترك بين انسان و دام است كه بيشتر از دام به انسان سرايت مي كند و كشتار غيرمجاز دام هاي سبك و سنگين و خارج از نظارت ناظران بهداشتي يكي از راه هاي انتقال اين بيماري به انسان است.
در 9 ماهه گذشته از سالجاري 63 پرونده مربوط به رعايت نكردن موازين و ضوابط بهداشتي، تخلف در عرضه مواد پروتئيني، كشتار و عرضه غير مجاز فرآورده‌هاي خام دامي غير بهداشتي به مراجع قضايي ارسال شد.
9505/6085