همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار برگزار شد ................................................
سبزوار ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/08/86 داخلی.اجتماعی.فرهنگی.
همایش سالانه بزرگداشت ابوالفضل بیهقی روز سه شنبه با قرائت پیام رییس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تربیت معلم سبزوار برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در این همایش با حضور فرهیختگان و دانشگاهیان، احمد بزرگیان نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی پیام دکتر غلامعلی حداد عادل را قرائت کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی در این پیام آورده: خواجه ابوالفضل بیهقی یکی از بزرگترین نویسندگان و مورخان کشور و یکی از فرزندان افتخار ایران زمین و بیهق سبزوار است و تاریخ گرانسنگ او نه فقط یک سند تاریخی معتبر که یک نمونه درخشان نثر فصیح فارسی است.
"جای افسوس است که تنها بخش اندکی از تاریخ مفصلی که خواجه ابوالفضل بیهقی تالیف کرده بود بر جا مانده اما همین مجلد بازمانده ذخیره ای ارزنده و آموزنده است. بیهقی ادیبی است که نویسندگان و ادیبان باید از شیوه درست نویسی، زیبانویسی و تاریخ نگاران دقت، صداقت، انصاف و شجاعت را از او بیاموزند." در ادامه این پیام آمده: از همه کتاب بیهقی تنها قصه بر دارکردن حسنک وزیر بر جا مانده بود و همان مختصر می توانست گواه صحت این مدعا باشد که بیهقی سرآمد ادیبان مورخ و مورخان ادیب درسراسر دوره اسلامی ایران است.
رییس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری همایش ابوالفضل بیهقی، اهتمام دانشگاه تربیت معلم سبزوار در بزرگداشت این شخصیت بزرگ و معرفی وی به نسل جوان کشور را اقدامی ستودنی خواند و افزود: امید است با برپایی اینگونه همایشها در سالهای آتی و هموار کردن زمینه برای پژوهشهای موثر و فراگیر، کتاب بیهقی چنان که شایسته است در کانون توجه محققان و دانشجویان قرارگیرد.
در ادامه این همایش همچنین پیام مهدی محقق رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی قرائت شد کهدر آن نیز آمده: بی تردید در گنجینه ادب پارسی تاریخ بیهقی یکی از گوهرهای تابناکی است که حکیمی ژرف اندیش و فاضلی نیکونهاد آن راپدید آورد و این اثر گرانسنگ در دو بعد تاریخی و ادبی اهمیت زیادی دارد "تاریخ بیهقی آیینه شفاف و تمام نمای سیمای جامعه آن روزگار بلکه همه دوران است که به روشنی فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عهد خویش را ترسیم می کند و شیوه کشورداری و ویژگی قشرهای مختلف جامعه و نحوه تعامل آنها را با یکدیگر در قالب نثری شیوا و دلپذیر به تصویر می کشد." در ادامه همایش دکتر محمدجعفر یاحقی نیز پیام قطب فردوسی شناسی و ادبیات خراسان را قرائت کرد که در آن آمده: ادبیات سرافراز فارسی همواره با دو بال نیرومند نظم و نثر در طول تاریخ به حیات بارور خود ادامه داده و در این میان نثر اغلب جنس دوم تلقی شده و به ظاهر اهمیت شعر را نداشته است.
"چنانچه قطب علمی فردوسی شناسی و ادبیات خراسان با آن که ظاهرا فردوسی و شاهنامه را وجهه همت خود قرار داده اما همواره به نثر فارسی نیز به چشم احترام و به عنوان نیمه دیگر ادبیات فارسی نگریسته است." "ابوالفضل بیهقی دبیر چیره دست و سحرآفرین عرصه نویسندگی فارسی توانسته است با آگاهی از ظرایف ادبی و هنری، دیبای خسروانی خود را به طرزی ارایه کند که امروز پس از 900 سال جایگاه ممتاز خود را در زبان و ادب فارسی داشته باشد." دبیر همایش بزرگداشت بیهقی هم در این مراسم گفت: این همایش به همت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم سبزوار و با همکاری قطب علمی فردوسی شناسی و انجمن آثار مفاخر شهرستان سبزوار برگزار شد.
دکتر عباس محمدیان هدف همایش را بزرگداشت مقام شامخ ادیب بزرگ تاریخ ادبیات ایران زمین، ارتقا آگاهی دانشجویان و دانش پژوهان در زمینه فرهنگ، اندیشه و زبان غنی گذشته ایران عنوان کرد.
وی همچنین بهره مندی از پژوهشهای جدید در عرصه بیهقی پژوهی، تعامل بیشتر استادان، پژوهشگران و فریختگان در عرصه های زبان و ادبیات فارسی و نثر کهن گرانسنگ ایران در خصوص مباحث تاریخ بیهقی را از دیگر اهداف همایش ذکر کرد.
او ادامه داد: در این همایش موضوعاتی مانند بررسی و پژوهش تاریخ بیهقی، جغرافیایی تاریخ بیهقی، نقد و تحلیل جنبه های هنری و زیباشناسی تاریخ بیهقی و سبک شناسی تاریخ بیهقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نامگذاری "روز ابوالفضل بیهقی" هم اکنون به تصویب شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی رسیده و قرار است این موضوع برای ثبت پیگیری شود.
"ابوالفضل محمدبن محمدبن زید بیهقی" دبیر، ادیب و دانشمند شهیر عصر غزنویان در قریه حارثآباد سبزوار به سال 385 هجری قمری تولد یافت.
وی مرحله تحصیلات ابتدایی خود را در بیهق و مراحل تکمیلی را در نیشابور گذارند و پس از آن به دربار غزنویان راه یافت و تا بدانجا در میسر دانش و ادب پیش رفت که به بالاترین مراتب دبیری و سیاست دستگاه رسید و در زمان سلطنت عزالدوله عبدالرشید غزنوی در سال 440 رسما به ریاست دیوان رسالت برگزیده شد.
از تالیفات ابوالفضل بیهقی "تاریخ آل سبکتگین" و "تاریخ مسعودی مشهور به تاریخ بیهقی" باقی مانده است.ک/3 2723/662/589/660 شماره 043 ساعت 17:38 تمام