تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۱
مشکلات پژوهشی کشور از زبان یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر برگزیده (1) # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/11/85 علمی.داخلی.پژوهش.کاوه. دکتر"علی کاوه" پژوهشگر برگزیده در زمینه فنی و مهندسی، راه کارهایی را برای فایق آمدن بر مشکلاتی که بر سر راه گسترش پژوهش در کشور قرار دارد، عنوان کرد. دکتر کاوه روز دوشنبه در گفت و گویی با خبرنگار گروه علمی ایرنا راه هایی را برای سه گروه "برنامه ریزان کلان کشور" ، "مدیریت مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها" و راه هایی را نیز به "پژوهشگران کشور" برای توسعه پژوهش پیشنهاد کرد. "هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری کشور" که دی ماه امسال برگزار شد، دکتر علی کاوه از دانشگاه علم و صنعت ایران را به دلیل کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که در کشور انجام داده است، به عنوان پژوهشگر برتر شناخت. این مدرس و پژوهشگر تاکنون 23 جلد کتاب تالیف کرده و دارای 250 مقاله علمی است که درکنفرانس های ملی و بین المللی ارایه شده و طی دو سال اخیر تنها 34 مقاله او به مجامع علمی داخل و خارج کشور ارایه شده است. وی گفت برنامه ریزان کلان کشور باید بپذیرند که پژوهش اساسی ترین نقش را در پیشرفت جامعه دارد، لذا اهداف پژوهش کلان کشور باید روشن باشد و روش ها و راهبردهای رسیدن به این اهداف، تدوین و برای آنها سرمایه گذاری شود. وی به برنامه ریزان کلان کشور گفت که سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد. هم اکنون سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی کشور 7/0 درصد است در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته شش تا هفت درصد است. دکتر کاوه گفت: من معتقدم اگر بخواهیم به کشورهای پیشرفته برسیم باید به صورت جهشی عمل کنیم که البته حرکت جهشی نیز تبعاتی دارد، در نتیجه لازم است که این کار به صورت علمی طراحی شود. این مدرس و پژوهشگر بر آینده نگری برای توسعه کشورو نیازهای تحقیقاتی جامعه تاکید کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته 20 تا 50 سال آینده را با روش های علمی پیش بینی می کنند، ولی ما متاسفانه مسایل را به طور کوتاه مدت مورد توجه قرار می دهیم و ترجیح می دهیم که ثمره کارها به سرعت به دست آید زیرا گمان داریم که اگر امسال برای کاری سرمایه گذاری کردیم، باید سال بعد به بار بنشیند. وی همچنین گفت: "مدیریت مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها" باید با ایحاد مدیریت های مستقل علمی و اجرایی به جای مدیریت های اجرایی علمی کنونی اهتمام بورزد و اقدام به ایجاد "کرسی های استادی" در مراکز دانشگاهی کند. وی در این باره افزود: در کشور ما متاسفانه پست های مدیریتی را به بهترین استادان دانشگاه ها می دهند که این اشتباه است زیرا استادان باید به کارهای علمی ادامه بدهند و وقتشان، صرف کارهای اجرایی نشود. "توزیع صحیح بودجه تحقیقاتی براساس شاخص ها و استانداردهای جهانی" از جمله ضرورت ها برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاه هاست. هم اکنون بودجه های تحقیقاتی عمدتا در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تهران متمرکز شده در حالی که ما در شهرهای دیگر کشور استادان بسیار خوبی داریم و می توانیم با اختصاص بخشی از بودجه به آنها، نتایج بهتری بگیریم." دکتر کاوه همچنین از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها خواست که امکانات بیشتری را برای پژوهش های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اختصاص دهند و به تشکیل دوره های فوق دکتری همت بگمارند. این پژوهشگر به پژوهشگران کشور نیز توصیه کرد که به تاریخ علم و زندگینامه علما و خطوط فکری آنان به عنوان الگو عاملی موثر توجه کنند. وی گفت : پژوهشگران باید به آموزش و پژوهش مستمر (مادام العمر)اعتقاد راسخ داشته باشند. ادامه دارد... علمی. 1515/1786