دكتر 'آسان باقرزاده' روز سه شنبه در حاشیه بازدید از تالاب انزلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از اجرا، باید ارزیابی زیست محیطی صورت می گرفت كه این كار نشده است.
وی با اشاره به عملیات مشابه رسوب برداری در رود كارون خوزستان افزود: مطالعات ارزیابی زیست محیطی مربوط به رسوب برداری از رود كارون شامل شناسایی اراضی محل تخلیه رسوبات، كاربری رسوبات و مقاطع برداشت رسوبات، اثرات روی آبزیان و حتی وضعیت كیفی آب و رسوبات و غیره حدود دو سال به طول انجامید.
رییس دفتر محیط زیست و كیفیت منابع آب شركت سهامی آب منطقه ای گیلان با اشاره به برداشت 400 هزار مترمكعب رسوب از تالاب انزلی خاطرنشان كرد: هنوز مشخص نیست كه برای رسوبات برداشته شده چه برنامه ای وجود دارد.
وی با اشاره به اهمیت تالاب انزلی به عنوان محل مهاجرت و تخم ریزی ماهیان بومی دریای خزر ادامه داد: در فصل تخم ریزی و مهاجرت، باید برداشت رسوب متوقف شود.
به گفته باقرزاده: در اجرای طرح احیای تالاب انزلی، باید به تنوع گونه ای و زمان مورد نیاز برای استراحت اكوسیستم تالاب توجه شود.
این پژوهشگر محیط زیست درباره برخی مطالب عنوان شده درخصوص تاثیر اجرای طرح احیای تالاب بر آب گرفتگی برخی روستاهای انزلی گفت: طرح احیای تالاب و برداشت رسوبات با هدف جلوگیری از جاری شدن سیلاب است و عامل آب گرفتگی روستاها نمی تواند باشد.
وی با اشاره به ورود آب 11 رودخانه استان به تالاب انزلی افزود: براثر بارندگی و سیلابها حجم زیادی از رسوبات وارد تالاب شد.
رییس دفتر محیط زیست و كیفیت منابع آب شركت سهامی آب منطقه ای گیلان یادآور شد: طی آبان ماه؛ میزان بارش در انزلی یك هزار و 100 میلی متر معادل متوسط یك سال بود كه موجب تخلیه حجم زیادی از رسوبات در یك ماه به داخل تالاب انزلی شد.
وی با اشاره به ساخت حوضچه رسوب تاكید كرد: دیواره های حوضچه باید مستحكم باشد تا براثر سیلابهای بعدی تخریب نشود.
به گفته باقرزاده، با ژئوتیوپ (كیسه هایی كه آب را از خود عبور می دهند ولی رسوبات را در خود جذب می كنند) می توان اقدام به استحكام سازی دیواره حوضچه رسوب كرد.
وی همچنین در خصوص تاثیر ساخت موج شكن های جدید بر روی افزایش رسوبات تالاب انزلی گفت: رسوبات در پشت دهانه موج شكن ها جمع می شود و نه در داخل دهانه كانال بندر و تاثیری در افزایش رسوب گذاری در تالاب ندارد.
رییس دفتر محیط زیست و كیفیت منابع آب شركت سهامی آب منطقه ای گیلان در ادامه در پاسخ به سئوال ایرنا درباره تاثیر احداث جاده كنارگذر بندرانزلی بر افزایش رسوبات تالاب اظهار داشت: اگر دهانه پلها مانند پل ولایت غازیان با عرض بیشتر و به صورت اصولی احداث شود، مشكلی پیش نمی آید ضمن اینكه اگر زمان اجرای پروژه كوتاه تر باشد، تخریب كمتر می شود.
وی خاطرنشان كرد: هرچه زمان طولانی تر باشد، رسوبات و پسماندهای بیشتری در دهانه پل های موقت فعلی جمع می شود.
باقرزاده با اشاره به اهمیت بالای طرح احیای تالاب به عنوان یك مصوبه دولت، بر توجه مجریان به ارزیابی های زیست محیطی كه هدف اصلی اجرای پروژه است، تاكید كرد.
به گزارش ایرنا، طرح احیای تالاب بینالمللی انزلی با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد ریال برای پنج سال از محل ردیفهای خاص معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی به تصویب رسید.
مرحله اول ابلاغ اعتبار آن در سال 1389 به مبلغ 70 میلیارد ریال انجام شد و با تخصیص بخشی از این اعتبار، شش پروژه عملیاتی شامل احداث چهار دهانه سد رسوبگیر در دهانه رودخانههای اصلی ورودی تالاب به منظور جلوگیری از ورود حجم عظیم رسوبات به تالاب انزلی و دو پروژه دیگر نیز احیای آبراهههای قدیمی برای برقراری مجدد ارتباط بیولوژیك و اكولوژیك بین بخشهای مختلف تالاب و همچنین لایروبی بخشی از پهنه تالاب آغاز شد.
تالاب بین المللی انزلی به عنوان محل تخم ریزی ماهیان بومی دریای خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و زیستگاه و رویشگاه انواع مختلف جانواران و گیاهان، ارزش زیست محیطی بالایی دارد.
تالاب انزلی نقش مهمی در كنترل سیلاب ها و تلطیف هوای شهرستان، تامین پروتئین و همچنین گردشگری شهرستان انزلی و استان گیلان دارد.ك/3
620/695/506
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۴
بندرانزلي - رييس دفتر محيط زيست و كيفيت منابع آب شركت سهامي آب منطقه اي گيلان گفت: عمليات احياي تالاب انزلي بايد با ارزيابي زيست محيطي و بررسي تبعات مختلف اين امر همراه باشد.