ساري – در سال هاي اخير شاهد توسعه و گسترش فرهنگ اهداء عضو در جامعه هستيم فرهنگ و سنتي كه ناشي از روح ايثار و از خود گذشتگي افراد و خانواده هايي است كه از اين طريق مي خواهند نفسي را احيا و جان بيمار نيازمندي رانجات دهند و او را از رنج و مشقت فراوان رها سازند .

ساماندهی این فرهنگ خداپسندانه و مردمی باید با كمك و همكاری مسئولان سرعت و شتاب بیشتری بگیرد تا افراد جامعه به صورت جدی اهدای عضو را به عنوان یك سنت حسنه بپذیرند و خانواده هایی كه عزیزانشان به هردلیلی دچار مرگ مغزی شده اند بتوانند بدون هیچ دغدغه ای نسبت به اهدای اعضا نداشته باشند .

در سال های اخیر اقدام برای این چنین ایثاری رشد مناسبی داشته اما به نظر می رسد كه همچنان با همكاری و نعامل بیشتر دستگاه های فرهنگی ، نهادهای مذهبی و مراكز پزشكی و بهداشتی می توان این روند با شتاب بیشتری ادامه داد .

ایجاد بسترهای لازم ، ایجاد مراكز مشاوره ای در بیمارستان ها و ارائه اطلاعات مناسب به مردم از جمله خواسته های خانواده های اهداء كننده اعضاء بدن است كه امید می رود با برنامه ریزی مناسب مسئولان این فرهنگ در آینده ای نزدیك محقق شود .

' كلثوم بهروزی ' از شهروندان نشتارودی كه بخشی از اعضای بدن پسرش را اهدا كرده است ، اهدا عضو را نمونه ای بارز از ایثار و از خود گذشتگی دانست و گفت : حیات بخشیدن به بیماران نیازمند ، كار بزرگی كه اهدا عضو نمونه ای از این گونه از خود گذشتگی هاست.

وی كه فرزند 26 ساله خود به نام ' رضا فرشاد ' را بر اثر مرگ مغزی از دست داده است گفت : به دلیل تاخیر در تصمیم گیری برای اهداء عضو فقط سه عضو فرزندم به دیگران اهداء شد كه ای كاش می توانستیم زود تر تصمیم بگیریم و افراد بیشتری را از رنج بیماری نجات دهیم .

بهروزی بیان داشت : واقعا ناراحت هستم كه چرا زودتر به این تصمیم مهم نرسیدم تا قلب فرزندم در سینه فردی دیگر بتپد و زندگی تازه ای به او ببخشد و با دیدن آن فرد به یاد فرزند جوان خود بیافتم .

وی یكی از راه های جاودانگی نام انسانها را اهداء عضو دانست و از مسئولان حوزه پزشكی و بهداشت و درمان تقاضا كرد دربیمارستانهای استان مشاورین باتجربه ای را مستقر كنند تا خانواده ها در زمان مناسب بتواننند این تصمیم بزرگ و سخت را بگیرند .

' آصف عزیزپور ' از شهروندان گیلانی كه فرزندش بر سانحه رانندگی در جاده هراز دچار مرگز مغزی شده است در این باره به خبرنگار ایرنا ، گفت : دخترم وصیت كرده بود كه درصورت مرگ مغزی،اعضای بدنش به بیماران نیازمنداهدا شود و بر همین اساس كبد ، كلیه و قلب دخترم 'زهرا' در اختیار بیماران قرار گرفت و اكنون بسیار خوشحالیم كه قلب دخترمان در سینه فرد دیگری می تپد و او به زندگی ادامه می دهد .

عزیزپور اهداء اعضاء بدن را از كارهای ماندگار و ارزشمند دانست و گفت: مرگ به سراغ هر انسانی خواهد آمد و راه گزیری نیست اما به نظر می رسد اهداء اعضاء بدن موجب ماندگاری انسان می شود و نام نیكو گر بماند زآدمی به كزو ماند سرای زرنگار .

وی اهداء عضور را افتخاری بزرگ برای خانواده خود دانست وبیان داشت : مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی برای ایجاد فرهنگ اهداء عضو در جامعه را فراهم كنند .

' حسین تركمن غلامی ' از شهروندان گرگانی نیز به خبرنگار ایرنا ، گفت : اهداء عضو می تواند حیات وزندگی تازه به بیماران ببخشد و آنها را از درد،مشقت و رنج نجان دهد .

وی كه اعضای فرزند خود ' ارشاد تركمن غلامی ' را كه دچار مرگ مغزی شده بود را به تعدادی از بیماران اهداء كرد، افزود : خوشالم با این كار خداپسندانه تعدادی از بیماران به زندگی عادی خود برگشتند .

وی به خانواده هایی كه عزیزان آنان بدلایل مختلف دچار مرگ مغزی شده اند توصیه كرد برای اهداء اعضای آنان پیشقدم شوند تا ضمن كسب رضایت خداوند به افرادی كه نیاز به پیوند اعضا دارند كمك كنند و جانی دوباره با نیازمندان اعطا كنند .

غلامی علت مرگ مغزی فرزند خود را سانحه رانندگی اعلام كرد و بیان داشت : شش عضو این مرحوم همچون قلب ، كبد ، كلیه و ریه را به نیازمندان اهداء شده است.

' فرهاد غلامی ' معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی مازندران گفت : 12 هزار نفر از شهروندان استان تاكنون كارت عضویت اهدای اعضا دریافت كردند.

وی روز دوشنبه در حاشیه دومین همایش ' نفس ' در ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، افزود : از سال 87 تاكنون اعضای بدن 43 تن از بیماران مرگ مغزی استان هم به بیماران نیازمند اهدا شد.

وی بیشترین اهدای عضو را مربوط به شهرهای رامسر ، تنكابن و ساری دانست و اظهار داشت : اهدای اعضای این افراد جان 186 بیمار را از مرگ حتمی نجات داد.

غلامی ، تعداد افراد در انتظار پیوند عضو در مازندران را بیش از یكهزار و 500 نفر اعلام كرد و گفت : 300 بیمار قلبی ، 350 بیمار ریوی و 900 بیمار كبدی در استان در انتظار پیوند عضو هستند. ك/4

519/402