تهران - مديرگروه مطالعات ارتباطي و رسانه هاي جديد پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: هدف از برگزاري كارگاه تحليل خبر آشنايي فعالان حوزه خبر با الگوهاي تحليل خبر است زيرا در مراكز آموزشي خبرنگاري كمتر به اين موضوع پرداخته مي شود.

' علی حاجی محمدی ' روز شنبه در حاشیه ' كارگاه آموزشی تحلیل خبر كه در سالن شهید آوینی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: با توجه به اهمیت موضوع تحلیل گفتمانی در فضای رسانه ای و تاثیر آن بر افكار عمومی، باید به دنبال آموزش تحلیلگران خبر باشیم.

وی در این كارگاه، رویكردهای مختلف گفتمانی بر فضای رسانه ای را تبیین كرد و الگوهای حاكم بر رسانه های غربی را در جهت اقناع مخاطبان و افكارعمومی برشمرد.

در ادامه ' عبدالله بیچرانلو ' عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در خصوص عناصر نشانه شناسی در خبر مطالبی را عنوان كرد و توضیح داد كه قدرت اقناع كنندگی رسانه های غربی ناشی از زبان رسانه ای آن ها است و با همین روش، افكار عمومی را درجهت منافع و اهداف خود، جهت دهی می كنند.

بیچرانلو همچنین به ویژگی ها و تاثیرات تعیین كننده ' قاب ' اخبار در رسانه های غرب در جهت القای مطالب غیر واقعی در ذهن مخاطبانش اشاره كرد و گفت: قاب ها، بسته به ماهیت و كاركرد هر رسانه، متفاوت عمل می كند.

در پایان نشست كارگاه تحلیل خبر، ' حسین بصیریان جهرمی ' پژوهشگر در علوم ارتباطات اجتماعی، با تشریح نظریه ' تاثیر CNN ' و سیر تحولات تاریخی آن با محوریت نقش رسانه ها در سیاست خارجی گفت: خروجی این رویكرد تصمیمی است كه رسانه به سیاست گذاران القا می كند.

وی در پایان در خصوص چگونگی تاثیرات و عملكرد این نظریه در وقایع بین المللی و همچنین فازهای عملیاتی كه منجر به مداخلات نظامی می شود، نیز مطالبی بیان كرد.

اجتمام**1313**1569**