تهران- سلول هاي 'گليا'( Glia) كه در واقع شكل يوناني' glue' به معناي چسب است، سلول هاي عصبي مغز را در كنار هم نگه مي دارند و از سلول هاي مغزي تعيين كننده تفكرات و رفتار انسان محافظت مي كنند.

به گزارش فیزورگ اكنون دانشمندان دریافته اند كه سلول های گلیا برای انعطاف پذیری و شكل پذیری مغز مهمترین نقش را ایفا می كنند.

این سلول ها كمك می كنند كه چگونه مغز اطلاعات را انتخاب كند، بیاموزد و ذخیره كند.

به گفته محققان سلول های گلیا به جز حفظ سلول های مغزی در كنار هم، كارهای بسیار بیشتری انجام می دهند.

سازوكاری درون سلول های گلیا وجود دارد كه اطلاعات را برای اهداف یادگیری دسته بندی می كند.

سلول های گلیا در واقع سوپروایزرهای مغز هستند. با تنظیم پایانه های عصبی (سیناپس ها) انتقال اطلاعات را بین نورون ها كنترل می كنند و چگونگی یادگیری و پردازش اطلاعات را تحت تاثیر قرار می دهند.

اكنون پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا در سن دیه گو و دانشگاه لیون فرانسه نخستین مدل رایانه ای را ارایه كرده اند كه تاثیر سلول های گلیا را بر انتقال اطلاعات سیناپسی نشان می دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه PLoS Computational Biology منتشر شده است .

این مدل می تواند در فناوری های بر پایه شبكه های مغزی مانند میكروتراشه ها و نرم افزارهای رایانه ای و همچنین در تحقیقات اختلالات مغزی مانند آلزایمر و صرع به كار گرفته شود.

سلول های عصبی و گلیا دو نوع سلول موجود در مغز هستند.

فرض دانشمندان بر آن است كه حافظه و یادگیری توسط فعالیت های سیناپسی انجام می شود چرا كه شكل پذیر هستند و می توانند محرك های مختلف را بپذیرند.

اما در مطالعه جدید پژوهشگران نقش های دیگری برای سلول های گلیا در فعالیت مغزی نشان دادند.

سلول های گلیا به میزان فراوانی در هیپوكامپ و قشر مغز وجود دارند. این دو بخش، بیشترین كنترل را بر توانایی مغز در پردازش اطلاعات، یادگیری و حفظ دارند.

در حقیقت برای هر سلول عصبی، دو تا پنج سلول گلیا وجود دارد.

در واقع مغز مانند یك شبكه اجتماعی است. پیام ها از طریق سیناپس ها ارسال می شوند اما گلیا مهار كننده اصلی است و تنظیم می كند كه كدام پیام ها چه زمانی فرستاده شود.

این سلول ها همچنین موجب انتقال اطلاعات می شوند و یا درصورت فعال شدن بیش از اندازه سیناپس ها آنها را كند می كنند.

این امر موجب می شود سلول های گلیا كه محافظان پردازش یادگیری و حافظه ما هستند انتقال اطلاعات را برای عملكرد مغزی بهینه هدایت كنند.

علمی **9023**1581