تهران- مدير مركز امور تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: كاظم چليپا فريادگري فرهادگونه بود كه غيرت جوانان كشور را در دوران دفاع مقدس در قالب هنر به تصوير كشيد.

به گزارش ایرنا، 'محمود شالویی' شامگاه پنج شنبه (15 دی) در مراسم تجلیل از سه دهه فعالیت هنری كاظم چلیپا در فرهنگسرای فردوس، افزود: چلیپا و هنر او یادگاری از هنرمندان دوران دفاع مقدس است و آثار او سرشار از معانی عمیق است و به هیچ روی، پوچ گرا نیست.

وی اظهار داشت: برای درك آثار این هنرمند و شناخت او نباید به حرف و سخن پرداخت بلكه باید در آثار وی كنكاش كرد و چلیپای واقعی را در میان آثار عالی او یافت.

شالویی با تاكید بر این كه چلیپا هرگز در پی كپی برداری نبوده است، گفت: این هنرمند در واقع روایت گر درون خویش است و وارث حقیقی مكتب پدر بزرگوار خود به عنوان یكی از هنرمندان شاخص نقاشی قهوه خانه ای است.

مدیر مركز امور تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: كاظم چلیپا نقاشی مدرن امروزی را با نقاشی قهوه خانه ای به عنوان یكی از هنرهای اصیل ایرانی پیوند داده است و نشانه های این نقاشی اصیل در آثار او قابل مشاهده است.

وی آثار هنری چلیپا را سرشار از معنا و پیام دانست و افزود: چلیپا به عنوان هنرمندی معناگر، اندیشه و فكر خود را با تكنیك های نقاشی گره زده است.

در این مراسم معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز بیان داشت: هنر انقلاب اسلامی ایران مدیون هنرمندانی همچون كاظم چلیپا است.

'قاسم ناظمی' همچنین گفت: هنر و فرهنگ هر ملتی باید به نسل های بعدی انتقال یابند بنابراین هر جامعه ای باید از هنرمندان خود پاسداری كند و مدیران فرهنگی می توانند با برگزاری مراسم تجلیل و معرفی این بزرگان به نسل های جوان، برای آن ها الگو سازی كنند.

كاظم چلیپا به عنوان نقاش و استاد دانشگاه در كنار هنرمندانی همچون 'ناصر پلنگی'٬ 'حبیب صادقی'٬ 'نصرالله مسلمیان' و 'حسین خسروجردی' به نقاشان انقلاب مشهورند.

مراسم تجلیل از كاظم چلیپا با عنوان 'تصویرگر عشاق' با حضور 'علی معلم دامغانی' به عنوان رییس فرهنگستان هنر، محمود شالویی به عنوان مدیر امور تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، 'مرتضی گودرزی دیباج' به عنوان مدیر امور تجسمی حوزه هنری، حجت ‌السلام و المسلمین 'محمد علی زم' به عنوان مدیر سابق حوزه هنری و 'حسام الدین سراج' در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

تهرام/م.ل/1275