ساري - ناظر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران در نهمين سوگواره تعزيه استان گفت : سوگواره تعزيه مازندران از سال آينده با حضور تعزيه خوانان استان هاي شمالي كشور به صورت منطقه اي برگزار مي شود.

' محمد جونیان ' شامگاه سه شنبه درحاشیه برگزاری نهمین سوگواره تعزیه مازندران در آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دهمین دوره سوگواره تعزیه مازندران ماه صفر سال آینده با حضور گروه های برتر تعزیه استان های مازندران ، گیلان و گلستان به میزبان شهرستان آمل برگزار خواهد شد.

وی گفت : در نهمین سوگواره تعزیه مازندران كه هم اكنون در آمل در حال برگزاری است، نخستین بار دو گروه برتر تعزیه از استان های گیلان و گلستان حضور دارند و حضور موفق آنان زمینه برگزاری منطقه ای سوگواره تعزیه مازندران را فراهم كرده است.

ناظر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در سوگواره تعزیه ، اظهار داشت : مجلس حضرت علی اكبر (ع) به سرپرستی ' محمد حسین صمصام ' از گیلان و مجلس ' عباس و شوذب ' به سرپرستی ' سیدحمزه حسینی ' از گلستان به عنوان دو مجلس میهمان امسال در سوگواره تعزیه مازندران حضور پیدا كردند و سبب افزایش كیفیت برگزاری نهمین سوگواره تعزیه استان شدند.

جونیان گفت : در مجموع در نهمین سوگواره تعزیه مازندران كه از پانزدهم دی ماه جاری در آمل آغاز شد و تا بیست و دوم این ماه ادامه دارد ، 9 گروه برتر تعزیه از مازندران حضور دارند كه مجلس خود را هر شب در حسینه هدایت (تكیه آملی) اجرا می كنند.

وی با اظهار این كه مازندران توانمندی میزبانی دبیرخانه دائمی سوگواره منطقه ای تعزیه را در سال های آینده دارد ، ابراز امیدواری كرد كه مسوولان استانی و شهرستانی از ترویج این هنر ماندگار اسلامی و انتقال درست آن به نسل جوان جامعه حمایت كنند.

او ادامه داد : تعزیه از ابزارهایی بود كه قیام عاشورای امام حسین (ع) و یاران باوفایش را زنده نگه داشت و اكنو نیز همگان باید برای حفظ این هنر تلاش كنند.

جونیان ، استقبال مردم آمل بویژه جوانان و نوجوانان را از نهمین سوگواره تعزیه چشمگیر توصیف كرد و گفت : هدف از برگزاری سوگواره تعزیه ، آشنایی جوانان و نوجوانان با زندگانی اهل بیت (ع) و بیان اهداف حماسه عاشورا در قالب نمایش و شبیه خوانی است.ك/3

7327/1654