گروه تحقيق و تفسير خبر- با ناكام ماندن راهبردها و تاكتيك هاي متنوع آمريكا، رژيم صهيونيستي و غرب در مقابله با برنامه هاي هسته اي ايران و قرار گرفتن جمهوري اسلامي در زمره معدود كشورهاي دارنده فناوري و دانش بومي هسته اي، ترور به عنوان ترجيع بند اساسي سياست هاي كنوني قدرت هاي بيگانه عليه ايران مطرح شده است.

استفاده از این راهبرد غیرانسانی و ضد بشری - كه براساس موازین حقوق بین الملل، مصداق اقدام تروریستی از نوع تروریسم دولتی به شمار می آید – مورد تاكید مقام های ارشد آمریكایی بوده و سران رژیم صهیونیستی هم آن را بخشی از برنامه های كلان خود برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی هسته ای ارزیابی كرده اند.

در تازه ترین اقدام تروریستی از این نوع، صبح امروز (چهارشنبه) 'مصطفی احمدی روشن' بر اثر انفجار یك بمب مغناطیسی در خودروی خود در میدان كتابی تهران به شهادت رسید.

دانشگاه صنعتی شریف با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه مهندس احمدی روشن 32 ساله، فارغ التحصیل 1381 رشته مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است.

بنابراعلام این دانشگاه، وی در سال 80 و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جدا سازی گازها كه برای اولین بار در كشور انجام می شد، همكاری داشته است. از وی چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی منتشر شده است.

در همین حال، یك مقام آگاه در سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، ارتباط سازمانی شهید احمدی روشن با این سازمان را تایید كرد.

شیوه شهادت این استاد دانشگاه همچون سایر ترورهای صورت گرفته توسط عوامل صهیونیستی از طریق چسباندن بمب مغناطیسی به وسیله نقلیه بوده است.

زمان انتخاب شده از سوی سرویس های جاسوسی بیگانه برای ترور شهید احمدی روشن محل تامل جدی است كه چرا این ترور در آستانه روز 22 دی ماه، سالروز ترور شهید علی محمدی صورت گرفت.



* پیشینه ای كوتاه از پروژه صهیونیستی - آمریكایی ترور دانشمندان هسته ای ایران

اقدام كور سازمان جاسوسی و اطلاعاتی آمریكا و رژیم صهیونیستی موسوم به 'سیا' و 'موساد' در ترور دانشمندان هسته ای ایران به ترور دكتر 'مسعود علی محمدی' استاد فیزیك دانشگاه تهران، در تاریخ 22 دیماه 1388 باز می گردد.

دكتر ‌علی ‌محمدی در مقابل در ورودی منزل خود در منطقه قیطریه بر اثر انفجار یك بمب كنترل از راه دور كه در موتورسیكلتی در نزدیكی خودروری شخصی وی جاسازی شده بود، مورد حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

در حملات تروریستی دیگری كه صبح دوشنبه هشتم آذر 1389 با همان روش پیشین انجام شد، دو تن از اساتید فیزیك دانشگاه شهید بهشتی مورد سوء قصد قرار گرفتند كه طی آن، دكتر مجید شهریاری جان باخت و دكتر فریدون عباسی دوانی زخمی شد.

به دنبال این واقعه تروریستی، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد كه یك شبكه رژیم صهیونیستی را كه متشكل از گروهی از جاسوسان و تروریست‌های آموزش دیده صهیونیستی بودند، منهدم و عوامل اصلی مرتبط با ترور دانشمند ایرانی را دستگیر كرده است.

همچنین، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، از پایگاه‌هایی در برخی از كشورهای خاص اروپایی و كشورهای غیر اروپایی و نیز كشورهای همسایه ایران برای دست یافتن به اهداف غیرانسانی خود استفاده می ‌كند.

در ادامه این فعالیت های تروریستی، سرویس های جاسوسی بیگانه، عصرگاه شنبه (اول مردادماه 1389) داریوش رضایی ‌نژاد یكی از دانشجویان دوره كارشناسی ارشد برق (گرایش قدرت) دانشگاه خواجه‌نصیر‌الدین طوسی را در مقابل دیدگان همسر و فرزند خردسالش به شهادت رساندند.

بعد از این اقدام تروریستی بود كه پایگاه اینترنتی 'دبكا فایل' وابسته به موساد اعلام كرد كه سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، مسوولیت ترور شهید داریوش رضایی نژاد را پذیرفت.

دبكا فایل كه ارتباطات شناخته شده و تایید شده ای با سرویس اطلاعات خارجی اسراییل (موساد) دارد، در گزارشی راجع به ترور رضایی نژاد او را 'یك دانشمند هسته ای' و 'مرتبط با پروژه های سری' خواند و اعلام كرد كه ترور وی با نفوذ در مراكر فنی ایران انجام شده است.

نویسندگان این گزارش ادعا كردند رضایی نژاد علاوه بر فعالیت شناخته شده دانشگاهی اش به تاسیسات پارچین رفت و آمد داشته و فعالیت های چندگانه او این امكان را فراهم می كرد كه پوشش های چندگانه ای برای خود فراهم كند.

ادعای ناشیانه 'دبكا فایل' در حالی است كه پارچین اساسا یك تاسیسات هسته ای نیست و آژانس هم این موضوع را تایید كرده است.



* تحلیل و ارزیابی:

1) مهمترین دلایلی كه باعث می شود حتی در ارزیابی های مقدماتی، انگشت اتهام در ترور شهید احمدی روشن را به سوی آمریكا و رژیم صهیونیستی نشانه رویم، نگره های رسمی و موضع گیری های آشكار مقام های ارشد آمریكایی در این زمینه است.

در این میان، ترور دانشمندان هسته ای ایران در حالی با ترور شهید احمدی روشن وارد مرحله جدیدی شده است كه مقام های آمریكایی به طور رسمی با تایید این تاكتیك ضدانسانی، تداوم آن را خواستار شده اند.

در جریان مناظره انتخاباتی نامزدهای حزب جمهوریخواه آمریكا در اوایل آذرماه گذشته، 'نیوت گینگریچ' رییس سابق مجلس نمایندگان آمریكا و یكی از رقبای اوباما تاكید كرد: عملیات محرمانه علیه برنامه هسته ای ایران از جمله ترور دانشمندان هسته ای این كشور باید افزایش یابد .

دراین رابطه، گینگریچ علاوه بر تاكید بر ترور دانشمندان هسته ای ایران گفت كه ما باید بطور جدی درباره نحوه تغییر رژیم و نه فقط حمله كردن به آن سخن بگوییم.

در مورد اخیر هم، هرچند آمریكا دست داشتن در ترور شهید احمدی روشن را تكذیب كرده و رژیم صهیونیستی هم موضعی در این خصوص اتخاذ نكرده است، اما اظهارات ژنرال 'بنی گاتز' رییس ستاد مشترك ارتش این رژیم محل تامل و توجه جدی است. این مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی گفته بود كه ایران در سال 2012 باید انتظار حوادث 'غیر مترقبه' را داشته باشد.

به گزارش رویترز، وی كه در نشست پارلمان شركت كرده بود گفت: 'سال 2012 برای ایران سالی حیاتی در زمینه مسائلی چون ادامه هسته ای شدن، تغییر داخلی در تركیب رهبری، ادامه و گسترش فشار از ناحیه جامعه بین المللی و موارد دیگری خواهد بود كه غیر مترقبه رخ خواهند داد.'

به باور تحلیل گران استراتژیك، اظهارات این ژنرال عالی رتبه اسراییلی كه پشت درهای بسته پارلمان بیان شد، گمانه زنی های زیادی در زمینه دست داشتن این كشور در خرابكاری های قبلی در ایران بوجود آورده است.

افزون بر این، پایگاه خبری وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی موسوم به 'همدمی' دی ماه 1389 تاكید كرد: سوء قصد به جان دانشمندان اتمی ایران، بخشی از برنامه های آمریكا، انگلیس و اسراییل با هدف جلوگیری از رسیدن ایران به بمب اتمی بوده است.

به نوشته این منبع صهیونیستی، موساد همراه با سرویس امنیت خارجی بریتانیا (ام.آی.سیكس) و سازمان سیا در بستر یك همكاری سه جانبه توانستند به ادامه برنامه های اتمی ایران آسیب برسانند تا موجب تاخیر در اجرای برنامه ها شوند.



2) افزون بر این، در ترورهای پیشین همچون ترور شهیدان علیمحمدی و شهریاری نیز اسراییل رسما به دست داشتن در این فعالیت های ضدانسانی اعتراف كرد و بعدها با تحقیقات وزارت اطلاعات مشخص شد كه عامل موساد - مجید جمالی فشی كه دستگیر، محاكمه و اعدام شد – به ترور اقدام كرده است.

در این میان، عامل رژیم صهیونیستی در ترور دكتر مسعود علی‌محمدی در دادگاه محاكمه خود در بهمن ماه 1389 تاكید كرد: تل ‌آویو اهمیت ویژه‌ای برای حذف فیزیكی دانشمندان هسته‌ ای ایران قایل است.

مجید جمالی فشی كسی كه به اعتراف خود دكتر مسعود علی‌محمدی را ترور كرده در جریان اعترافات خود كه از شبكه تلویزیونی پرس.تی.وی پخش شد، گفت كه پیش از انجام این اقدام تروریستی در اراضی اشغالی تحت آموز‌ش‌های گسترده و لازم قرار گرفته بود.

جمالی 26 ساله در اعترافات خود اذعان كرده است كه در صحبت‏‎هایی كه با یك فرمانده رژیم صهیونیستی بطور خصوصی در این رابطه داشته، این فرمانده به او خاطرنشان كرده است كه ماموریتش تا چه حد برای تل‎آویو مهم و حیاتی است.

وی در ادامه خاطرنشان كرد كه فرمانده صهیونیست از این كه افراد بسیاری درگیر این عملیات هستند و این كه به شخص وی برای انجام این ماموریت اعتماد شده است، سخن گفته است.

وی در ادامه اعترافات خود، به جزییات آموزش‌های گوناگونی كه در سرزمین‌های اشغالی دیده بود و نحوه ترور دكتر علی‌محمدی پرداخت.



3) ترور مهندس احمدی روشن در شرایطی روی می دهد كه جمهوری اسلامی ایران درماه های اخیر با اشراف كامل اطلاعاتی بر اقدام های جاسوسی بیگانه توانسته بود در اقدامی تحسین برانگیز پهپاد فوق مدرن 'آر.كیو 170' آمریكا را شكار و جاسوس آمریكایی فعال در قلمرو سرزمینی خود را دستگیر كند. تحلیل گران امور استراتژیك، این اقدام های ضد اطلاعاتی و ضد جاسوسی ایران را نشانگر دست برتر جمهوری اسلامی در كارزار امنیتی – اطلاعاتی با آمریكا و اسراییل ارزیابی كردند. در واقع سرویس های جاسوسی اسراییل و آمریكا با اقدام به این ترور تلاش كرده اند تا حداقل در سطح تبلیغاتی و روانی خود را از پوسته منفعل موجود خارج نمایند.



4) افزون بر این، یكی دیگر از مهمترین هدف موساد و سیا در انجام ترورهای پیچیده با نتایج قطعی همچون مورد اخیر، ایجاد فضای رعب و وحشت در میان توده های مردم و القاء یك محیط پرآشوب و ناامن به افكار عمومی – بویژه در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی در 12 اسفندماه – و مهمتر از آن ایجاد ترس و نگرانی در میان دانشمندان و استادان ایرانی همكار در پروژه های ملی هسته ای و نظامی است؛ بویژه زمانی كه برای ترور شهید احمدی روشن انتخاب شده است، یعنی سالروز شهادت دكتر علیمحمدی با روشی كاملا مشابه.

وبسایت تحلیلی 'دبكا فایل' وابسته به موساد چندی پیش در تحلیل راهبرد ترور دانشمندان ایرانی تاكید كرده بود كه 'یكی از اهداف این ترورها این بوده است كه دیگر دانشمندان ایران دچار رعب و وحشت شوند.'

تحقیق**ع.ع**1358