زاهدان- رييس هيات بازرسي انتخابات نهم مجلس در سيستان و بلوچستان گفت: نگاه قومي و مذهبي صرف مردم به انتخابات در راهيابي افراد متخصص و متعهد به مجلس تاثير مي گذارد و مانع رشد و توسعه استان و كشور مي شود.

'رجبعلی شیخ زاده' روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: برای تغییر این نوع مردم به انتخابات نیاز به كار فرهنگی بلند مدت است كه باید با یك برنامه ریزی مدون در فضایی غیر از انتخابات، نسخه ای برای درمان این درد پیچید.

معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان بیان كرد: كار فرهنگی نرم در این زمینه مردم سیستان و بلوچستان را به سطحی از وضعیت فرهنگی خواهد رساند كه در انتخاب كاندیداهای اصلح تنها دغدغه شان پیشرفت استان و كشور باشد نه قوم و مذهب.

وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای هشت كرسی نمایندگی در كمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی است كه نه تنها ظرفیت قابل توجهی در حوزه قانونگذاری دارد بلكه كمكی برای مدیران و عوامل اجرایی استان در بخش های مختلف به شمار می رود.

وی افزود: هشت نماینده متخصص، متعهد و همگرا و همسو در مسیر رشد و ترقی كه از سوی مردمی فارغ از نگاه قومی و مذهبی انتخاب شوند، از یك سو حافظ مصالح نظام و ملت خواهند بود و از سوی دیگر كمك بزرگی برای رفع مشكلات سیستان و بلوچستان به شمار خواهند رفت.



*وعده های بیهوده كاندیداها تنها مسوولان محلی را به دردسر می اندازد



رییس هیات بازرسی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سیستان و بلوچستان گفت: كاندیداهایی كه برای جلب آرای مردم قول ها و وعده های بی اساس و بیهوده می دهند كه در نهایت قادر به انجامشان نیز نیستند، تنها باعث بالا رفتن سطح انتظارات مردم و به دردسر افتادن مسوولان محلی می شوند.

معاون برنامه ریزی استاندار بیان كرد: مباحث خردی كه بعضا از سوی برخی نمایندگان مطرح یا قول هایی كه از سوی آنان داده می شود، در واقع سطح نمایندگی را پایین می آورد.

شیخ زاده افزود: كسی كه از یك شهرستان رای می آورد و اعتبارنامه وی در مجلس تصویب می شود و برای خدمت به مردم قسم یاد می كند، نماینده یك ملت است كه از یك حوزه انتخابیه برگزیده شده و باید بتواند مصالح كشور را تشخیص دهد، یك سیاست گذاری كلان برای كل كشور داشته و دغدغه های ملی را پاسخگو باشد.

وی اظهار داشت: برخی افراد در زمان انتخابات مجلس، در تبلیغات، خود را به یك عامل اجرایی تبدیل می كنند و بعضا فراموش می كنند كه یك عامل قانونگذار و سیاست گذار هستند.

او ادامه داد: این گونه افراد در تبلیغات خود یك سری مسایلی را مطرح می كنند و قولهایی می دهند كه انتظاراتی را برای مردم بوجود می آورد و در نهایت مردم آنها را از مسوولان محلی مطالبه می كنند و آنان را به دردسر می اندازند.

معاون استاندار اظهار داشت: در زمانی كه یك كاندیدای مجلس رای می آورد، مردم وی را یك مسوول دولتی و مملكتی می پندارند و از فرماندار، بخشدار و مدیر كل قولهایی را كه نماینده در زمان كاندیداتوری خود بیان كرده، مطالبه می كنند در حالی كه نماینده عامل اجرایی نیست و نمی تواند به این قبیل وعده های خود عمل كند.

او گفت: هر چند مطالب مذكور به این معنا نیست كه نمایندگان نسبت به مسایل منطقه ای بی توجه باشند بلكه باید مسایل منطقه ای را با مصالح كشور منطبق و سپس آنها را در مجلس مطرح كنند.

وی افزود: نمایندگان مجلس اعتبارات مالی دولتی در اختیار ندارند كه بخواهند عملیات اجرایی انجام دهند بلكه در مجلس به عنوان یكی از 290 نفر نماینده كشور مطرح هستند لذا مطالباتی كه برای مردم بوجود می آورند باید قابل برآورده شدن باشد و به انتظارات دامن نزند.

شیخ زاده درباره رواج شایعاتی مبنی بر تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبان گفت: شركت در مراسم پرسه و عروسی و سایر، مصداق تبلیغات انتخاباتی نیست مگر اینكه در آن مسایلی مطرح شود كه تبدیل به پاتوق انتخاباتی شود.



*معیارهای كاندیداهای اصلح باید به مردم شناسانده شود

رییس هیات بازرسی انتخابات نهم مجلس در سیستان و بلوچستان گفت: معیارهای كاندیداهای اصلح باید بیان و به مردم شناسانده شود، وقتی معیارها برای مردم شناخته شده باشد، می توانند در تبلیغات كاندیداها، فرد شایسته را انتخاب و به وی رای دهند.

شیخ زاده افزود: تشویق و ترغیب مردم برای حضور پررنگ در انتخابات وظیفه عموم مسوولان، نمایندگان، داوطلبان و گروههای مختلف است این مساله طیف و جریان خاصی نمی شناسد هر كس كه دلش برای این نظام و مملكت می سوزد، باید تلاش كند تنور انتخابات گرمتر شود.

او بیان كرد: از سوی دیگر برگزاری انتخابات نباید به هر قیمتی انجام گیرد و مسوولان، هواداران و كاندیداها باید دغدغه دومشان حفظ آرامش استان و كشور باشد به گونه ای كه با حفظ آرامش منطقه، تنور انتخابات را گرم نگه دارند و نباید به مسایل قومی و مذهبی دامن بزنند یا مسایلی مطرح كنند كه دیگران را برنجاند.

وی اظهار داشت: در زمان تبلیغات، هر طیف هوادار یا خود كاندیدا باید در بازار انتخابات محاسن و داشته های نامزد خود را عرضه و از تخریب دیگران خودداری كند.

شیخ زاده گفت: كاندیداها و و مسوولان دستگاههای دست اندركار باید تلاش كنند انتخابات چه در حوزه تبلیغات و چه در حوزه برگزاری كم خرج تمام شود و در استانی مانند سیستان و بلوچستان كه به واقع مردم محرومی دارد، به صلاح نیست ولخرجی در انتخابات صورت گیرد.

رییس هیات بازرسی انتخابات مجلس نهم در استان اظهار داشت: كسی كه برای جمع آوری آرا هزینه های گزافی می پردازد، مشخص است كه دغدغه مردم را ندارد و مردم نیز به پرخرج ها رای نمی دهند.

معاون استاندار بیان كرد: عوامل اجرایی انتخابات نیز باید مدیریت كنند كه هزینه های انتخاباتی افزایش نیابد.

او تاكید كرد: نباید فضای انتخابات باعث شود، مسوولان و مدیران از سازندگی و اجرای طرحهای توسعه ای منطقه غافل شوند، ایران فرصت زیادی برای توسعه ندارد و لحظه ای غفلت در این بخش باعث می شود كه از سایر كشورهای دنیا عقب بمانیم.



*عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی انتخابات مسوول اجرای قانون هستند



رییس هیات بازرسی انتخابات مجلس نهم در سیستان و بلوچستان گفت: در بحث برگزاری انتخابات، عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی مسوول اجرای قانون هستند و باید دقت كنند كه برگزاری انتخابات منطبق بر قانون باشد.

شیخ زاده افزود: عوامل مذكور مفسر قانون نیستند بلكه باید عین قانون را در انتخابات اجرا كنند.

وی بیان كرد: وزارت كشور دو مسوولیت 'برگزاری انتخابات و نظارت بر حسن برگزاری آن' را برعهده دارد كه بستر آن در قالب ستاد انتخابات كشور و هیات مركزی بازرسی انتخابات فراهم شده و به تبع آن ستاد انتخابات و هیات مركزی بازرسی انتخابات در هر یك از استانها تشكیل شده است.

او اظهار داشت: وظیفه اجرای فرآیندهای مختلف انتخابات برعهده عوامل اجرایی است كه در هر شهرستان فرماندار مسوولیت این مهم را برعهده دارد و هیات های بازرسی در كنار عوامل اجرایی بر نحوه اجرای صحیح فرآیندهای مذكور نظارت دارند.

وی گفت: عوامل بازرسی در انتخابات مچ گیر نیستند بلكه تسهیل كننده كار عوامل اجرایی به شمار می روند به گونه ای كه از جهت گیری منفی روند انتخابات جلوگیری و نسبت به تبرئه فرمانداران و حوزه اجرایی از هر گونه اتهام وارده اقدام می كنند.

او اظهار داشت: از زمان آغاز نام نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، هزار و 700 نفر بازرس در شش حوزه اصلی، هشت حوزه فرعی و بخشها و شعبه های اخذ رای سیستان و بلوچستان همپای عوامل اجرایی، ساماندهی شده و كار خود را آغاز كردند.

سیستان و بلوچستان دارای 14 شهرستان با شش حوزه انتخابیه اصلی و هشت كرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

استان پهناور سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 كیلومتر مربع گستره دارای حدود سه میلیون نفر جمعیت است. ك/3

7315 / 653