كاشان- مسوول امور آب و خاك جهاد كشاورزي كاشان فاصله زياد ميان نيازها و اعتبارات را تهديدي براي كشاورزي اين شهرستان دانست.

'علی محلوجی' روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا اظهارداشت: بخش قابل توجه اعتبارات جهاد كشاورزی به حوزه امور آب و خاك اختصاص دارد كه در بخش های لوله گذاری، كانال های آبیاری، استخرهای ذخیره آب و مرمت و بازسازی قنات ها هزینه می شود.

وی اعتبارات سال جاری استانی در بخش لوله گذاری 700 میلیون ریال و از محل اعتبارات شورای عالی آب، شش میلیارد ریال عنوان كرد و افزود:‌ ولی تاكنون حدود 40 درصد آن تخصیص یافته و از میزان 70 كیلومتر پیش بینی شده برای لوله گذاری تنها 26 كیلومتر آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینكه كشاورزان در انتظار دریافت این اعتبار محدود هستند، تاكیدكرد: این در حالی است كه نیاز منطقه برای لوله گذاری در حدود هزار كیلومتر است.

محلوجی به اعتبارات بخش قنات ها نیز اشاره كرد و گفت: در اعتبارات استانی هیچ محلی برای مرمت و بازسازی قنات ها در نظر گرفته نشده و اعتبارات شورایعالی آب در این حوزه چهار میلیارد و 250 میلیون ریال بوده است.

وی همچنین به تخصیص یك میلیاد ریالی این اعتبار اشاره كرد و افزود: اما 600 حلقه قنات در شهرستان كاشان وجود دارد كه برای مرمت و بهسازی نیازمند حدود 60 میلیارد ریال اعتبار است.

مسوول امور آب و خاك جهاد كشاورزی، تاكیدكرد: همچنین یك میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای استخرهای ذخیره آب منطقه كاشان تخصیص یافته كه این رقم تنها تامین كننده10 درصد هزینه احداث یك استخر ذخیره آب است.

محلوجی تصریح كرد: در حال حاضر 50 استخر ذخیره آب در منطقه مورد نیاز بوده و طرح های مطالعه شده بسیاری از سوی كشاورزان در انتظار دریافت این اعتبار است.

وی در ادامه به اعتبار كانال های آبیاری نیز اشاره كرد و گفت:750 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی برای احداث این كانال ها در نظر گرفته شده كه تاكنون 70 درصد آن تخصیص یافته و دو هزار و 500 متر از مجموع سه هزار و 650 متر كانال مورد مطالعه، احداث شده است.

وی ضمن ابراز امیدواری گفت:‌ امیدواریم اعتبارات خوبی در زمینه خشكسالی نیز برای جهاد كشاورزی در نظر گرفته شود.

7431/1724