بندرانزلي – گرچه شهر انزلي به خاطر تلاشهاي صورت گرفته براي بهبود شرايط زيست محيطي اخيرا به عنوان شهر پاك اعلام شد اما معضل دفع غير مناسب و اصولي زباله هنوز در آن باقي است .

به گزارش روز دو شنبه خبرنگار ایرنا ، محل دفن زباله در منطقه بشمن در حاشیه تالاب انزلی در حالی امسال تعطیل و زباله ها به كارخانه كمپوست خمیران حمل می شود كه این كارخانه نه تنها ظرفیت پذیرش 120 تن زباله در روز را ندارد بلكه به دلیل نواقص كارخانه و خرابی دستگاهها حتی برای تبدیل70 تن زباله به كمپوست نیز دچار مشكل است .

علاوه بر آن هنوز برای شیرابه زباله ها و محل دفع مواد پس سرندی ( مواد غیرقابل تبدیل به كود) نیز فكری نشده است .

از سویی ایستگاه موقت زباله داخل محدوده شهری در منطقه شنبه بازار پذیرای انباشت طولانی مدت حجم بالای زباله هایی شد كه قبل از آن به بشمن انتقال داده می شد .

آنها كه اخیرا از روستای خمیران انزلی عبور كرده اند شاهد وقوع یك فاجعه زیست محیطی دیگر، این بار در این منطقه هستند .

در واقع به دلیل آماده نبودن كارخانه برای كمپوست این میزان زباله ، محل شنبه بازار روگا به صورت محل دیگری برای انباشت زباله در شهرستان انزلی در آمده ، مساله ای كه موجب اعتراض اهالی شهر انزلی به ویژه شنبه بازار و منطقه خمیران و درخواست آنها برای جلوگیری از تكرار معضل دفع غیراصولی زباله نظیر بشمن در این منطقه شده است .

كارشناس شبكه بهداشت انزلی در این باره به ایرنا گفت : محل انباشت موقت زباله در حاشیه رودخانه شنبه بازار روگا به صورت بسیار نامناسبی در آمده است .

شیوا بخشی اظهار داشت : این محوطه فاقد امكانات و طراحی خاص برای دفع زباله است و شیرابه ها محیط اطراف و داخل رودخانه را به شدت آلوده نموده است .

بخشدار بندرانزلی نیز در جلسه مدیریت پسماند شهرستان با اعتراض به دفع نامناسب زباله در منطقه خمیران گفت : انباشت نامناسب زباله در منطقه خمیران به سلامت مردم ، شالیزارها و محصولات زراعی منطقه لطمه می زند.

' موسی كاظمی' با اشاره به این كه شیرابه زباله ها آب و خاك منطقه و بوی بد آن هوای منطقه را آلوده كرده به نمایندگی از مردم خواستار رفع هرچه سریعتر این معضل شد.

مسئول كارخانه كمپوست در این باره گفت : كارخانه كمپوست سال 86 با ظرفیت اسمی 70 تن ساخته و سال 87 افتتاح شد .

' شهرام توانا ' افزود : وقتی بحث تعطیلی مكان دفن زباله مطرح شد خود این منطقه تبدیل به فاجعه شد ، دستگاههای تبدیل كمپوست خراب بود و شیرابه زباله كاملا در محیط منتشر می شد .

وی تصریح كرد: شهردار برنامه هایی را برای مهار موقت شیرابه ها انجام داد و شرایط بهتر شده و دفن را تعطیل كردیم .

وی خاطرنشان كرد: روزانه 120 تا 125 تن زباله در انزلی تولید می شود كه برای حمل آن به محل دفن زباله سراوان و كمپوست به رشت و مدیریت آن با مشكل روبرو هستیم .

توانا گفت : 5/1 میلیارد تومان اعتبار برای این كارخانه گذاشته شده و اگر كار نكنیم پول برگشت می خورد .

وی خاطرنشان كرد: تاكنون یك میلیارد تومان برای كارخانه كمپوست هزینه شده و تا دو سه هفته دیگر راه اندازی می شود .

توانا یادآور شد: در نظر داریم كارخانه كمپوست را مدتی تعطیل كنیم و زباله ها تا زمان تكمیل و استانداردسازی كارخانه به كارخانه كمپوست رشت منتقل شود .

وی خاطرنشان كرد: روز پنجشنبه قراردادی در این زمینه منعقد شد و قرار است ظرف سه چهار روز این كار صورت بگیرد .

توانا با اشاره به مصوبه تاریخ 12 آبان كارگروه پسماند گفت : می بایست مكان مناسبی برای انتقال موقت زباله در بیرون شهر تعیین می شد تا زباله در كمتر از 10 ساعت به محل دفع زباله منتقل شود .

وی افزود : قرار بود زمین دو هكتاری خمیران از سوی منابع طبیعی تحویل داده شود كه تاكنون این كار صورت نگرفته است .

توانا همچنین بر لزوم انجام تفكیك زباله از مبداء برای كاهش و تسهیل امر دفع و كمپوست زباله تاكید و خاطرنشان كرد تا سال 92 تفكیك زباله از مبداء را باید انجام دهیم .

معاون عمرانی فرمانداری بندرانزلی نیز خواستار ساماندهی سریع زباله های شهر انزلی و همچنین پاكسازی مسیر ورود و خروج شهر انزلی شد .

' خسرو آرنگ ' بر لزوم ساماندهی محل دپوی زباله خمیران تاكید و خاطرنشان كرد: دفن زباله در خمیران مورد اعتراض اهالی منطقه است و باید نكات فنی رعایت شود.

شهردار بندرانزلی نیز در این باره گفت : برای ساماندهی پسماندهای شهری برنامه های كوتاه مدت و بلندمدتی از جمله انتقال كل زباله به كارخانه كمپوست رشت و تعطیلی كارخانه به جهت بازسازی ، توقف دفن زباله در كارخانه ،تغییر محل ایستگاه انتقال زباله از شنبه بازار به خارج از محدوده شهر ، خرید 10 دستگاه خودروی مكانیزه حمل زباله را در دست انجام داریم .

' سید تقی موسویان ' اظهار داشت : ساخت و راه اندازی فاز دوم كارخانه ، خرید تجهیزات انتقال و جمع آوری انتقال زباله های شهری به رشت ، تغییر زمان جمع آوری از روز به شب ، اجرای طرح بزرگ تفكیك زباله از مبداء نیاز به همدلی مسئولان به ویژه اعضای كارگروه پسماند شهرستان را دارد .

وی از تمامی مسئولان ذیربط و همچنین مردم در خواست كمك كرد تا این شهرداری بتواند در راستای اهداف چشم انداز و برنامه پنجم توسعه ضمن حداكثر تلاش برای تعطیلی دفن زباله تا پایان سال 1392 بر حسب تاكید قانون پسماند در این شهر زیبای بندری ، اقدامات لازم را مبدول و خدمتی درخور به مردم شهر انجام دهد.

با توجه به موقعیت خاص انزلی بعنوان یك شهر مهم بندری در حاشیه خزر و حساسیت زیست محیطی آن به دلیل واقع شدن بین تالاب بین المللی انزلی و دریای خزر و یكی از مراكز مهم گردشگری كشور باید به مساله ساماندهی پسماندها و فاضلابهای آن به عنوان یك مساله كشوری و با اعتبارات ملی نگریست .

بنظر می رسد برای حل اساسی این معضل تمامی سازمانها و ادارات ذیربط باید واقع بینانه به قضیه نگریسته و با استفاده از نظرات كارشناسان با تجربه بهترین شیوه برای جمع آوری ، انباشت موقت و كمپوست و دفع مناسب زباله را به كار گیرند .

بندرانزلی یك شهر ساحلی با ویژگی های خاص خود است الگوبرداری از شهرهای دیگر برای این شهر مناسب نیست و كارشناسان زبده به راحتی می توانند بهترین شیوه را برای دفع اصولی زباله به مسئولان و مجریان امر پیشنهاد دهند .

ادامه دفع نامناسب زباله و آلودگی خاك و آبهای زیر زمینی و رودخانه و تالاب و دریا به ویژه اكنون كه انزلی شهر پاك نیز لقب گرفته به هیچ وجه پذیرفتنی نیست . ك/4

620/604