تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۵

بندرانزلي – گرچه شهر انزلي به خاطر تلاشهاي صورت گرفته براي بهبود شرايط زيست محيطي اخيرا به عنوان شهر پاك اعلام شد، اما معضل دفع غيراصولي زباله هنوز در آن باقي است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محل دفن زباله در منطقه بشمن در حاشیه تالاب انزلی درحالی امسال تعطیل و زباله ها به كارخانه كمپوست خمیران حمل می شود كه این كارخانه نه تنها ظرفیت پذیرش 120 تن زباله در روز را ندارد بلكه به دلیل نواقص كارخانه و خرابی دستگاهها حتی برای تبدیل 70 تن زباله به كمپوست نیز دچار مشكل است.

علاوه بر آن هنوز برای شیرابه زباله ها و محل دفع مواد پس سرندی (مواد غیرقابل تبدیل به كود) نیز فكری نشده است.

از سویی ایستگاه موقت زباله داخل محدوده شهری در منطقه شنبه بازار پذیرای انباشت طولانی مدت حجم بالای زباله هایی شد كه قبل از آن به بشمن انتقال داده می شد.

آنها كه اخیرا از روستای خمیران انزلی عبور كرده اند شاهد وقوع یك فاجعه زیست محیطی دیگر، این بار در این منطقه هستند.

در واقع به دلیل آماده نبودن كارخانه برای كمپوست این میزان زباله، محل شنبه بازار روگا به صورت محل دیگری برای انباشت زباله در شهرستان انزلی درآمده، مساله ای كه موجب اعتراض اهالی شهر بویژه شنبه بازار و منطقه خمیران و درخواست آنها برای جلوگیری از تكرار معضل دفع غیراصولی زباله نظیر بشمن در این منطقه شده است.

كارشناس شبكه بهداشت انزلی در این باره به ایرنا گفت: محل انباشت موقت زباله در حاشیه رودخانه شنبه بازار روگا به صورت بسیار نامناسب درآمده است.

شیوا بخشی اظهار داشت: این محوطه فاقد امكانات و طراحی خاص برای دفع زباله بوده و شیرابه ها محیط اطراف و داخل رودخانه را بشدت آلوده كرده است.

بخشدار بندرانزلی نیز در جلسه مدیریت پسماند شهرستان با اعتراض به دفع نامناسب زباله در منطقه خمیران گفت: انباشت نامناسب زباله در منطقه خمیران به سلامت مردم، شالیزارها و محصولات زراعی منطقه لطمه می زند.

'موسی كاظمی' با اشاره به این كه شیرابه زباله ها آب و خاك منطقه و بوی بد آن هوای منطقه را آلوده كرده است به نمایندگی از مردم خواستار رفع هرچه سریعتر این معضل شد.

مسئول كارخانه كمپوست در این باره گفت: كارخانه كمپوست سال 86 با ظرفیت اسمی 70 تن ساخته و سال 87 افتتاح شد.

'شهرام توانا' افزود: وقتی بحث تعطیلی مكان دفن زباله مطرح گشت، خود این منطقه تبدیل به فاجعه شد، دستگاههای تبدیل كمپوست خراب بود و شیرابه زباله كاملا در محیط منتشر می شد.

وی ادامه داد: شهردار برنامه هایی را برای مهار موقت شیرابه ها اجرا كرد و شرایط بهتر شده و دفن زباله را تعطیل كردیم.

وی خاطرنشان كرد: روزانه 120 تا 125 تن زباله در انزلی تولید می شود كه برای حمل آن به محل دفن زباله سراوان و كمپوست به رشت و مدیریت آن با مشكل روبرو هستیم.

توانا گفت: 5/1 میلیارد تومان اعتبار برای این كارخانه درنظر گرفته شده و اگر كار نكنیم پول برگشت می خورد.

وی افزود: تاكنون یك میلیارد تومان برای كارخانه كمپوست هزینه شده و تا دو سه هفته دیگر راه اندازی می شود.

توانا یادآور شد: در نظر داریم كارخانه كمپوست را مدتی تعطیل كنیم و زباله ها تا زمان تكمیل و استانداردسازی كارخانه به كارخانه كمپوست رشت منتقل شود.

وی خاطرنشان كرد: روز پنجشنبه قراردادی در این زمینه منعقد شد و قرار است طی سه چهار روز این كار صورت گیرد.

توانا با اشاره به مصوبه 12 آبان كارگروه پسماند گفت: باید مكان مناسبی برای انتقال موقت زباله در بیرون شهر تعیین می شد تا زباله در كمتر از 10 ساعت به محل دفع زباله منتقل شود.

وی افزود: قرار بود زمین دو هكتاری خمیران از سوی منابع طبیعی تحویل داده شود كه تاكنون این كار صورت نگرفته است.

توانا همچنین بر لزوم تفكیك زباله از مبداء برای كاهش و تسهیل دفع و كمپوست زباله تاكید و خاطرنشان كرد: تا سال 92 تفكیك زباله از مبداء را باید اجرا كنیم.

معاون عمرانی فرمانداری بندرانزلی نیز خواستار ساماندهی سریع زباله های شهر انزلی و همچنین پاكسازی مسیر ورود و خروج شهر شد.

'خسرو آرنگ' بر لزوم ساماندهی محل دپوی زباله خمیران تاكید و خاطرنشان كرد: دفن زباله در خمیران مورد اعتراض اهالی منطقه است و باید نكات فنی رعایت شود.

شهردار بندرانزلی در این باره گفت: برای ساماندهی پسماندهای شهری برنامه های كوتاه مدت و بلندمدت ازجمله انتقال كل زباله به كارخانه كمپوست رشت و تعطیلی كارخانه به جهت بازسازی، توقف دفن زباله در كارخانه، تغییر محل ایستگاه انتقال زباله از شنبه بازار به خارج از محدوده شهر، خرید 10 دستگاه خودروی مكانیزه حمل زباله را در دست اجرا داریم.

'سید تقی موسویان' اظهار داشت: ساخت و راه اندازی فاز دو كارخانه، خرید تجهیزات انتقال و جمع اوری انتقال زباله های شهری به رشت، تغییر زمان جمع آوری از روز به شب ، اجرای طرح بزرگ تفكیك زباله از مبداء نیاز به همدلی مسئولان بویژه اعضای كارگروه پسماند شهرستان را دارد.

وی از همه مسئولان ذیربط و همچنین مردم درخواست كمك كرد تا این شهرداری بتواند در راستای اهداف چشم انداز و برنامه پنجم توسعه ضمن حداكثر تلاش برای تعطیلی دفن زباله تا پایان سال 1392 بر حسب تاكید قانون پسماند در این شهر زیبای بندری، اقدامات لازم را اجرا و خدمتی درخور به مردم شهر ارائه كند.

با توجه به موقعیت خاص انزلی به عنوان یك شهر مهم بندری در حاشیه خزر و حساسیت زیست محیطی آن به دلیل واقع شدن بین تالاب بین المللی انزلی و دریای خزر و یكی از مراكز مهم گردشگری كشور باید به مساله ساماندهی پسماندها و فاضلابهای آن به عنوان یك مساله كشوری و با اعتبارات ملی نگریست.

به نظر می رسد برای حل اساسی این معضل تمام سازمانها و ادارات ذیربط باید واقع بینانه به قضیه نگریسته و با استفاده از نظرات كارشناسان با تجربه بهترین شیوه برای جمع اوری ، انباشت موقت و كمپوست و دفع مناسب زباله را به كار گیرند.

بندرانزلی یك شهر ساحلی با ویژگی های خاص خود است الگوبرداری از شهرهای دیگر برای این شهر مناسب نیست و كارشناسان زبده به راحتی می توانند بهترین شیوه را برای اجرا به مسئولان و مجریان امر پیشنهاد دهند.

ادامه دفع نامناسب زباله و آلودگی خاك و آبهای زیرزمینی و رودخانه و تالاب و دریا بویژه اكنون كه انزلی شهر پاك نیز لقب گرفته است، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.ك/4

620/604/506