تهران - معاون سابق فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه گرايش به داستان كوتاه در سالهاي اخير در كشور كمرنگ شده است، افزود : توجه به محتوا و دوري از فرم زدگي مي تواند اين گونه ادبي را از وضعيت ركود خارج كند.

به گزارش ایرنا ، 'محسن پرویز' گفت : توجه به داستان كوتاه را ضروری خواند و گفت: داستان كوتاه در كشور ما ریشه‌ای دیرینه دارد، بسیاری از حكایات در آثار كلاسیك ما را می‌توان داستان كوتاه محسوب كرد؛ اما رمان قالبی است كه متعلق به خود ما نیست و از غرب وارد شده، به همین دلیل باید به داستان كوتاه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

پرویز درباره روند رشد داستان كوتاه در ایران عنوان كرد: بعد از انقلاب شاهد خلق آثار خوب و ارزشمندی بودیم و این روند با شتاب خوبی ادامه داشت، اما بعد از مدتی این شتاب كند شد و گرایش به داستان كوتاه در كشور كمرنگ شد.

وی ادامه داد: توجه به محتوا و دوری از فرم‌زدگی یكی از مواردی است كه می‌تواند داستان كوتاه را از وضعیت ركود خارج كند و باعث شود مردم دوباره به سمت آن بازگردند. این همایش باید بتواند با رویكردی نو و با بررسی این موضوعات به رشد و پیشرفت دوباره داستان كوتاه در ایران كمك كند.



* محمدرضا شرفی:داستان كوتاه ایران نیازمند رشد كیفی است

'محمدرضا شرفی ' نویسنده معاصر گفت: این همایش باید بتواند با ارزیابی عمیق و كارشناسانه به رشد كیفی داستان كوتاه در ایران كمك كند.

وی وضعیت داستان كوتاه را در ایران در مقایسه با دیگر كشورها رو به رشد ارزیابی كرد و عنوان كرد: ورود جوانان با استعداد به جامعه ادبی كشور می‌تواند وضعیت ادبیات داستانی ایران را بهبود ببخشد و كمك كند در سال‌های آینده رشد چشم‌گیری در ادبیات داستانی و داستان كوتاه داشته باشیم.

وی تصریح كرد كه صنعت نشر باید به جز چاپ و نشر آثار، تبلیغ و پخش آثار را در كشور و در دیگر كشورها به درستی انجام دهد و اجازه ندهد آثار ما درون مرز متوقف شود، این امر می‌تواند مخاطبان را بیشتر به سمت داستان جذب كند. اگر تبلیغ و پخش آثار درست انجام نشود مخاطب خود به خود از ادبیات دور می‌شود و این ضربه‌ بزرگی به ادبیات داستانی ما وارد می‌كند.



* محمدعلی قاسمی:شاهد انزوای داستان كوتاه هستیم

محمدعلی قاسمی نویسنده معاصر گفت:داستان كوتاه را در ادبیات داستانی كشور غریب خواند و تصریح كرد كه نسبت به دهه‌های چهل و پنجاه امروز شاهد انزوای داستان كوتاه هستیم.

وی بررسی مباحث نظری در همایش داستان كوتاه را لازم و ضروری دانست و گفت: حوزه‌های نظری داستان كوتاه مدرن در ایران قدمت زیادی ندارد. اگر این همایش جنبه آموزشی داشته باشد و كارشناسان امر در این باره بحث و تبادل نظر كنند، حركت خوبی خواهد بود.

وی افزود: اكران فیلم‌های اقتباسی از داستان كوتاه در این همایش یكی از اتفاق‌های خوب خواهد بود، چرا كه تا به حال داستان كوتاه از همه‌ جوانب بررسی نشده بود و این امر بیانگر نگاه حرفه‌ای دست‌اندركاران این همایش خواهد بود.



* نویسنده معاصر :همایش داستان كوتاه ایران در ایجاد انگیزه در میان نویسندگان موثر است

نیلوفر مالك نویسنده معاصر گفت: همایش داستان كوتاه ایران می‌تواند در كنار جنبه آموزشی در نویسندگان ایجاد انگیزه كند و داستان‌های خوبی را به مخاطبین معرفی كنند.

وی افزود: مخاطبان حرفه‌ای ادبیات داستانی به خوبی داستان كوتاه را می‌شناسند و آن را دنبال می‌كنند، اما مخاطبان عام ادبیات داستانی ایران به دنبال رمان هستند و نمی‌توانند با داستان كوتاه ارتباط برقرار كنند؛ به همین علت این همایش می‌تواند داستان كوتاه را به این مخاطبان معرفی كند و در رشد داستان كوتاه موثر باشد.

مالك بسیاری از داستان‌‌های كوتاه امروز ایران را از نظر خط داستانی و قصه ضعیف ارزیابی كرد و عنوان كرد: بسیاری از نویسندگان امروز ما در فرم غرق شده‌اند و داستان و محتوا را فراموش كرده‌اند، این می‌تواند ضربه بزرگی به داستان كوتاه ایرانی بزند.

همایش داستان كوتاه ایران اواخر بهمن ماه برگزار می شود.

فراهنگ **1630**1588