تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹

اصفهان - بسياري از خريداران لوازم خانگي پس از انتخاب كالاي مورد نظر از لحاظ شكل و كيفيت به اين جمله فروشنده كه 'نصب رايگان و خدمات پس از فروش' هم دارد، اطمينان كرده و آن را خريداري مي كنند.

در بسیاری از مواقع پس از خرید لوازم خانگی این سئوال در ذهن مصرف كنندگان پیش می آید كه اگر كالای خریداری شده پس از مدتی دچار اشكال شد، چگونه باید از گارانتی استفاده و یا آن را تعمیر كرد.

یكی از مراجعه كنندگان به پانزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی (هومتك 2012) كه در اصفهان در حال برگزاری است روز یكشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارها شده است برای تعمیر یخچال به دفتر مركزی، كارخانه و یا دفتر نمایندگی های خدمات پس از فروش و تعمیرگاه تماس گرفته ام اما به نتیجه ای نرسیدم.

' هنگامه نصرتی ' با انتقاد از وضعیت نامناسب خدمات پس از فروش برخی از تولید كنندگان لوازم خانگی افزود: آنان در جواب تماس های تلفنی و حضوری هر بار با آوردن بهانه هایی همچون ' تعمیر كار نیست ' ، 'لوازم یدكی موجود نیست ' و یا 'نصب این قطعه از گارانتی خارج است' مواجه شدم.

وی با بیان اینكه در گارانتی و بروشورهای لوازم خانگی بر تعمیر و نصب رایگان تاكید شده است، اظهارداشت: به تازگی یخچالی خریداری كرده بودم كه پس از سه سال دچار مشكل شد و با هزینه زیاد برای تعمیر به نمایندگی پس از فروش بردم اما پاسخگو نبودند و مجبورشدم آن را با قیمت بسیار پائین بفروشم.

'عباسعلی دلاوری ' بازدید كننده دیگر این نمایشگاه اظهارداشت: زمانی كه یكی از لوازم خانگی خراب و نیاز به تعمیر دارد با مشكلات زیادی روبرو می شوم.

وی افزود: بسیاری از تعمیر كاران كه وعده می دهند سروقت بیایند به صراحت می گویند نشانی را گم و یا اشتباه كردیم به همین خاطر تعمیر كار بازگشته است.

بر اساس قانون حمایت از مصرف كنندگان، تعمیر كار ملزم به یاد داشت كامل نشانی و شماره تلفن تماس گیرنده برای تعمیر است و در هر لحظه باید با شخص متقاضی تماس بگیرد.

وی یادآور شد: برخی از تعمیركاران، هزینه ایاب و ذهاب خود و حمل لوازم خانگی را از مشتری می گیرند در حالیكه در گارانتی و تعهد كارخانه تولید كننده نصب و خدمات پس از فروش تا تاریخ مشخصی رایگان اعلام شده است.

وی خاطرنشان كرد: برخی از تعمیر كاران هم بدون توجه به مدت زمان گارانتی هزینه قطعه و تعویض آن را می گیرند و مدعی می شوند كه این مورد در گارانتی تعریف نشده است.

'اكبر صباغ' از غرفه داران پانزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی (هومتك 2012) هم با قبول گفته های مراجعه كنندگانی كه مدعی عملكرد نامطلوب بخش خدمات پس از فروش بودند، گفت: برخی از تولید كنندگان برای جذب مشتری اقدام به گفتن و نوشتن شعارهای تبلیغاتی درباره ارایه خدمات پس از فروش می كنند.

وی افزود: برخی از كار خانه های تولید كننده لوازم خانگی، تعمیر كار متخصص به امور لوازم خانگی را آموزش نمی دهند وتنها با برخی از تعمیر كاران شهرها به شكل موردی قرارداد همكاری منعقد می كنند كه این موضوع باعث شده برخی از تعمیركاران، اطلاعات كافی از لوازم خانگی كه می بایست تعمیر كنند، نداشته باشند.

وی اضافه كرد: بسیاری از قطعات لوازم خانگی در بازار موجود نیست و تعمیر كار مجبور است از قطعات دیگر استفاده كند و به این دلیل هزینه ای خارج از مطلب عنوان شده در گارانتی دریافت می كند.

وی اظهارداشت: برخی از كارخانه داران و یا دفاتر نمایندگی آنها به قرارداد و تعهدات خود در قبال فروشندگان و تعمیر كاران پایبند نیستند و هزینه های تعمیر كار، ایاب و ذهاب را پرداخت نمی كنند و به این دلیل تعمیر كار خود مجبور می شود هزینه های انجام شده از مشتری دریافت كند.

وی یادآور شد: برخی تعمیر كاران نسبت به تعمیر لوازم خانگی خارجی كمتر آشنایی دارند و این باعث شده به نوعی نسبت به تعمیر آنها رغبت كمتری نشان دهند.

بنابر قوانین حمایت ازمصرف كننده در مدت زمان گارانتی، شركت سازنده متعهد است كه قطعه مشتری را در صورت بروز مشكل در مدت تعیین شده بدون هزینه تعمیر و یا تعویض كند و تمامی خدمات لازمه از جمله حمل لوازم خانگی را عهده دار باشد و حتی اگر كارخانه بدهكار و یا ورشكسته باشد، در غیراین صورت مشتری می تواند از آن واحد تولیدی شكایت و طلب خسارت كند.

عضو صنف اتحادیه لوازم خانگی كشور هم در این باره به ایرنا گفت: روزانه تعداد زیادی از شكایت‌های ارایه ‌شده به سازمان حمایت از مصرف كننده در زمینه خدمات پس از فروش لوازم خانگی است.

'عبد الحمید عظیمی' با بیان اینكه این اتحادیه بیشتر روی واحدهای صنفی عرضه‌ كننده متمركز است ، افزود: ممكن است بخشی از تخلفات صورت گرفته به وسیله فروشنده لوازم خانگی صورت گرفته باشد كه اتحادیه آن را بررسی می‌كند.

وی اظهارداشت: درصورت ارایه اینگونه شكایات به سازمان حمایت از مصرف كننده، این سازمان آنها را برای رسیدگی به اتحادیه ارجاع می‌دهد و ما مسئول پیگیری آن هستیم.

وی با قبول اینكه بسیاری از این شكایات كمتر به نتیجه می رسد، گفت: درصورتی كه واحد صنفی متخلف برای ارایه خدمات پس از فروش مناسب تمكین نكند، اتحادیه پرونده این تخلف را به سازمان حمایت ازمصرف كننده ارسال می كند تا پس از بررسی تخلف از طریق مراجع نظارتی برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینكه از هر 100 نفر كه حق آنها تضییع شده تنها 10 نفر به سازمان حمایت مراجعه می كنند، افزود: معتقدیم در زمینه شكوائیه‌هایی كه واصل شده درصد احقاق حق بالا بوده است.

عظیمی اضافه كرد: مشكل اصلی آن است كه در بسیاری از مواردمصرف‌كنندگان پیگیر حقوق از دست رفته خود نمی‌شوند اما این مشكل از مشتری نشأت نمی‌گیرد چرا كه باید اعمال نظارت قبل از عرضه كالا شكل گرفته و كیفیت خدمت به حداقل لازم برسد.

وی در مورد نبود بخش آموزش و تعمیرات در برخی از كارخانه های تولید كننده لوازم خانگی، گفت: بارها در این باره به سازمان استاندارد و وزارت صنایع متذكر شده ایم كه هر كار خانه ملزم به داشتن نیروی كار آمد تعمیرات لوازم خانگی برای خدمات پس از فروش و تعمیرات و نصب رایگان شود اما كمتر به آن توجه شده است.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی (هومتك 2012) در متراژ8500متر مربع در محل شركت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برپا شده و 95 شركت از استانهای اصفهان، تهران، قم، خراسان رضوی، فارس، مازندران و نمایندگی های شركتهای خارجی از كشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس و چین در آن حضور دارند.

7133/1011