ساري – كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي ، مصرف نمك در كشور را نامناسب دانست و گفت : ميانگين مصرف نمك در ايران بيش از دو برابر استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دكتر ' حامد پورآرام ' روز چهارشنبه در سمینار ارتقاء تغذیه بالینی ، چالش ها و راهكارها در ساری ، افزود : مسئولان باید تدابیر و برنامه ریزی لازم را برای رفع این معضل به عمل آورند.

وی با اشاره به جلوگیری از مصرف بی رویه نمك در جامعه ، اظهار داشت : بدن بخش عمده ای از نمك مورد نیاز خود رااز مصرف مواد غذایی تامین می كند و نباید نگران دریافت كافی نمك بود .

پورآرام ، مصرف سنگ نمك طبیعی را ممنوع اعلام كرد و از شهروندان تقاضا كرد از نمك تصفیه شده سفید كریستاله یدار استفاده كنند تا دچار عوارض نمك های غیر بهداشتی نشوند .

پورآرام به كاهش اختلالات ناشی از كمبود ید در بدن اشاره كرد و بیان داشت: برای رفع این مشكل غنی سازی ید با نمك صورت گرفته كه موفقیت های بسیار خوبی را در این زمینه كسب كردیم .

وی ، نمك و روغن را از جمله محصولاتی كه برای بدن خطرساز است ، اعلام كرد و گفت : نظارت كاملی بر روی كارحانجات تولید مواد غذایی صورت می گیرد تا از مصرف بی رویه نمك و روغن خودداری شود .

این كارشناس از كاهش مصرف نمك در تولید برخی از محصولاتی غذایی خبر داد و گفت : كارخانجات در تولید رب و كنسرو از حداقل نمك استفاده می كنند و برای طعم دهندگی غذاها كمتر از این محصول استفاده می كنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یه استفاده از روغن زیتون تاكید كرد و گفت : زوغن زیتون دارای خواص و مزایایی فراوانی است و شهروندان باید از این محصول استفاده بیشتری بكنند.

پورآرام ، جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی ، پیشگیری از سرطان و تسكین دهنده برخی از دردها را از جمله خواص این محصول برشمرد و گفت : برنامه ریزی برای مصرف بیشتر ابن محصول صورت گرفته است .

وی از شهروندان تقاضا كرد در صورت هرگونه مشكل بهداشتی در مواد غذایی را از طریق شماره تماس 09678 اعلام كنند تا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد. ك/2

519/402