..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/27 فرهنگی.هنرهای تجسمی.سایر تهران - عکاسی پرتره یا پرتره گرافی (تک چهره نگاری ) یکی از مهمترین شاخه های هنر عکاسی است که توانسته نظر بسیاری از علاقه مندان به این هنر را به خود جلب کند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، از آغاز اختراع دوربین، دنیای عکاسی تا امروز تغییرات فراوانی کرده، اما همواره عکاسی از پرتره یکی از جذاب ترین بخش های این شاخه هنری بوده و پس از عکاسی از منظره، عکاسی پرتره مهمترین کاربرد را در تاریخ عکاسی داشته است.
پرتره در لغت به معنی تصویر، نقاشی، مجسمه و پیکره است و در تعریفی اختصاصی، به مجسمه صورت یا نیم تنه، تصویر صورت و عکس صورت اطلاق می شود.
عکاس در عکاسی پرتره تلاش می کند لحظه حال و موجودیت فعلی موضوع را با تمام احوالات و خصوصیات مدل به همراه استفاده از سبک های ناب عکاسی به تصویر بکشد.
این نوع تصویر در حقیقت باید نمای بزرگتری از سوژه را نسبت به کل عکس در برگیرد تا امکان بررسی و مطالعه موضوع اصلی برای مخاطب میسر شود.
بطور کلی پرتره متعارف و متداول به تصویری گفته می شود که موضوع اصلی یا سوژه در آن شخص و توجه به احوال و شخصیت درونی وی باشد.
در واقع آنچه که در قاب تصویر دیده می شود، باید گویای هویت سوژه باشد، اما از آنجا که شخصیت افراد ورای چهره آنها است، درمواردی شاهد تصاویری هستیم که علاوه بر چهره، سایر اندام های فرد نیز به عنوان بخشی از هویت وی در تصویر ترسیم شده است.
به عنوان مثال اگر در تصویری علاوه بر چهره، دستان یک بوکسور نیز نمایش داده شود، باز هم این عکس، پرتره نامیده می شود.
بطور کلی موضوع اصلی عکاسی پرتره، بیان حالات و شرایط مدل در هنگام عکاسی و استفاده از سبک های موجود در بهتر ارائه کردن موضوع و مدل است.
یکی از مهمترین ویژگی های عکاسی پرتره، لزوم توجه به نورپردازی و اهمیت به ترکیب بندی و قاب تصویر است.
عکس پرتره دارای گرایش های مختلف شامل آتلیه، محیطی، مستند و مدل ( Fashion( است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.
در پرتره آتلیه که نورپردازی اهمیت خاصی دارد، می توان از صورت سوژه، نیم تنه و یا تمام قد عکاسی کرد.
در فرم های نیم تنه و تمام قد به بیان و شرح حال بیشتری از مدل اهتمام می شود و بعنوان مثال در فرم های نیم تنه از زوایای مختلف فرم بدن و استفاده از حالات دست، جهت بیان بیشتر احوال مدل استفاده می شود.
در پرتره محیطی، فضای باز بخشی از شخصیت سوژه است و پرتره مستند اغلب بدون تنظیمات و با ویژگی های طبیعی گرفته می شود. ضمن آنکه در پرتره مدل، لباس هویت سوژه را تشکیل می دهد.
بطور کلی تصویربرداری پرتره، دارای ویژگی های خاصی است، اما از همه مهمتر تبحر عکاس در شکار بهترین لحظه و حالت سوژه است، که یک عکس پرتره را دیدنی می کند.
عکس پرتره یکی از اثرگذارترین تصاویر است که به علت انعکاس مستقیم احساس و حالت سوژه، به راحتی با مخاطب ارتباط برقرار می کند.
در گذشته به علت نبود دوربین های پیشرفته و تخصصی، این نوع تصویر کمتر استفاده می شد، اما امروز دوربین های حساس و با قدرت فوکوس بالا، تمایل به این نوع عکاسی را بسیار گسترده کرده است.
امروزه تصاویر پرتره از حالت خشک و رسمی خارج شده و عکاس می تواند با استفاده از سبک و بکارگیری احساس و خلاقیت، تصاویر جذاب تر و اثرگذارتری خلق کند.
فراهنگ ** 9173 ** 1071 شماره 247 ساعت 12:17 تمام