..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/03 فرهنگی.سینمای طنز.گبرلو یک منتقد سینما گفت: متاسفانه فیلم های طنز این روزها، تکرار آثار قبلی سینمای ایران هستند و بازیگران همه کاره این گونه آثار شده اند.
محمود گبرلو روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: امروزه در آثار طنز، بازیگران داستان را تعیین می کنند و فیلمنامه نویس در نگارش داستان آنها نقشی ندارد.
وی گفت: مردم فیلم های کمدی را می پسندند و ساخت فیلم های شادی آفرین کمک فراوانی به تامین نیازهای روحی مخاطبان می کند اما متاسفانه امروز جریانی انحرافی وارد سینمای کمدی ایران شده و فیلم های طنز ما را به سمت لودگی و سطحی نگری برده است.
گبرلو افزود: این در حالی است که فیلم های کمدی در دنیا جدی ترین آثار سینمایی هستند و بسیاری از انتقادات و پیام های سیاسی و اجتماعی از طریق این فیلم ها به مخاطب ارائه می شود.
وی تصریح کرد که تاریخ نشان داده مردم از فیلم های طنز بیشترین تاثیر را می پذیرند و این در حالی است که سینمای طنز ما به بی راهه رفته است.
به گفته این منتقد سینما نظارت دقیقی از سوی شورای ارزشیابی و نظارت در صدور پروانه ساخت فیلم های طنز وجود ندارد به همین دلیل فیلم های طنز این روزهای اکران به لحاظ موضوع، قصه و بازیگر شبیه به هم هستند.
گبرلو گفت: این روند به توسعه و رشد سینمای کشورمان لطمه می زند، سینمای ایران سرشار از بازیگران، کارگردانان و تهیه کنندگان حرفه ای است که به دلیل غالب شدن آثار طنز، محو شدند و اثری از آنان دیده نمی شود.
این منتقد سینما درمورد سه اثر طنزی که این روزها در سینماهای سراسر کشور اکران شدند، گفت:متاسفانه در فیلم های طنز از نام های سخیف و گاه غیر اخلاقی برای جذب مخاطب استفاده می شود. همچنین بازیگرانی که در این نوع آثار حضور دارند افرادی هستند که همیشه خود را در فیلم هایشان تکرار کرده و کار را با لودگی پیش می برند.
وی ادامه داد: فیلمنامه نویس در چنین آثاری اهمیت ندارد و حتی نقش کارگردان نیز از این نوع فیلم ها حذف شده و تنها نامی از یک کارگردان در فیلم های طنز دیده می شود و در اصل تهیه کننده برای سود آوری دست بازیگران را در خلق سکانس های مختلف باز می گذارد و دیگر عوامل را حذف می کند.
فراهنگ 1588**1983** شماره 425 ساعت 15:19 تمام