تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۱
...............................................
اردبیل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/06/87 داخلی.فرهنگی.موزه ها.مفاخر دینی.
موزه مفاخر دینی اردبیل که ماه گذشته در محله تازه میدان اردبیل و در فضای یک خانه تاریخی افتتاح شد، موزه صدها سال رهبریت و آموزش دینداری و موزه خدمت مردمان این دیار به دین مبین اسلام و نمایانگر عمق باورهای دینی در اهالی و سکنه این خطه از کشورمان است.
این موزه که در خانه تاریخی میرفتاحی شهر اردبیل افتتاح شد، به محلی برای رویت و آشنایی با ریشه های عمیق دین باوری مردمان استان تبدیل شده و این روزها پذیرای صدها محقق و ایرانگرد مشتاق امور فرهنگی است.
دراین موزه که با هدف معرفی چهره های علمی و فرهنگی استان در حوزه دین و ترویج مذهب تشیع تاسیس شده، آثار ، عکسها ، نقاشی از چهره و سوابق علمی ادبی و خدمات دینی علمای شناسایی شده که اغلب مربوط به تاریخ معاصر این خطه هستند، نگهداری می شود.
برای معرفی مفاخر دینی معرفی شده در این موزه کتابی با عنوان "گوهرهای شب چراغ" حاوی زندگی نامه و نقاشی چهره دهها تن از علمای دینی استان اردبیل چاپ شده و در آن خدمات علما و مفاخر دینی این استان به صورت مفصل تشریح شده است.
در این موزه و مجموعه نفیس که نقاشی همه علمای معرفی شده در آن توسط استاد حسن مردانه از هنرمندان نقاش اردبیل به تصویر کشیده شده ، علمای بزرگ استان از جمله آیات عظام احمد مقدس و محقق اردبیلی، میرزامحسن مجتهد اردبیلی، میرصالح مجتهد انواری ، سیدمرتضی خلخالی ، میرزا علی اکبر مجتهد اردبیلی ، سیدیونس موسوی اردبیلی ، میرزا محمد مسایلی اردبیلی ، سیدجواد محدث اردبیلی ، مرحوم آیت الله میرزا علی مشگینی، آیت الله سیدابراهیم سیدحاتمی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و مرحوم میرزا بیوک خلیل زاده مروج معرفی شده است. مسوول امور فرهنگی بنیاد دایره المعارف استان اردبیل با اشاره به لزوم توجه به میراث معنوی استان و جمع آوری کلیه مستندات علمای این خطه گفت: علمای دینی به عنوان یک جریان اصیل علمی و مذهبی در منطقه به تدریج در حال فراموشی بودند که با گردآوری سابقه ، مستندات و خدمات ، همه آنها به عنوان مظاهر میراث معنوی منطقه در این موزه معرفی شده اند.
حجت الاسلام عادل مولایی افزود: استان اردبیل باسابقه تاریخی درخشان مواریث متعدد و گرانقدری در حوزه علم و دین دارد که نیازمند معرفی و شناساندن به جامعه است.
وی خواستار تاسیس موزه مشاهیر و مفاخر علمی و ادبی و سایر حوزهای زندگی اجتماعی مردمان این خطه شد و بیان کرد: به زودی موزه مفاخر دینی منطقه قفقاز نیز به همت بنیاد دایره المعارف استان اردبیل تاسیس می شود.
وی اولویت بندی فعالیتهای هویت بخش فرهنگی را ضروری دانست و گفت: تاسیس این موزه در تثبیت جایگاه علمای شیعه و درهویت دهی به استان اردبیل بسیار موثر خواهد بود.
رییس بنیاد دایره المعارف استان اردبیل نیز گفت: این استان در طول تاریخ دارای میراث معنوی گرانسنگی بوده و همواره از نظر فرهنگی ، دینی و علمی مناطق همجوار خود را تغذیه می کرده است.
حجت الاسلام صابر اکبری جدی افزود: اکثر علمای دینی منطقه قفقاز در سده های اخیر در اردبیل درس خوانده اند و این امر مرکزیت این منطقه را به اثبات می رساند که باید آن جایگاه تاریخی احیا شود.
وی اردبیل را درگذشته نه چندان دور مرکز آموزش معارف دینی منطقه قفقاز و آذربایجان ذکر کرد و گفت: افتتاح موزه مفاخر دینی اردبیل سرآغازی برای انجام فعالیتها و برنامه های ثمربخش فرهنگی و هویتی در منطقه است.
وی اضافه کرد: اردبیل بخشی از میراث معنوی کشور و بخش مهمی از هویت و ذخایر ملی ایران است و ما باید تمامی مولفه ها و ویژگیهای فرهنگی این خطه را به سایر نقاط کشور معرفی کنیم تا نقش اردبیل در هویت دینی ایرانی بیشتر نمایان شود.
حجت الاسلام اکبری جدی اقدام به تاسیس موزه مفاخر دینی را حرکتی ارزشمند در راستای توجه به ریشه های هویتی مردمان این دیار دانست و اظهار داشت: امید است که این حرکت ارزشمند به سایر حوزه های زندگی معنوی و فرهنگی این استان نیز تسری پیدا کند و آثار ارزشمند سایر وجوه زندگی اجتماعی مردمان این استان در قالب موزه ها گردآوری و عرضه شود.
وی گفت: دغدغه اصلی فرهیختگان و فعالان عرصه فرهنگی در احیای بناها و مجموعه های فرهنگی و تاریخی خارج شدن این گونه اماکن از چرخه استفاده فرهنگی استان بود که خوشبختانه با احیای یک خانه تاریخی به عنوان بخشی از میراث فیزیکی این شهر و تبدیل آن به موزه ، بافت فیزیکی و معنوی هویت تاریخی ما در کنار هم قرار گرفت.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز گفت: با بهره برداری از این موزه بخشی از دارایی فرهنگی استان در معرض بازدید ، معرفی و شناساندن به جامعه تشنه معرفت دینی قرار می گیرد.
مسعود علویان صدر افزود: میراث فرهنگی ما زنده ترین شاهد برای تغییرات و تعالی فرهنگی و سند گویای هویت ما هستند و در این موزه نیز بخشی از آن فضای جانبخش تفکر دینی و معونیت استان اردبیل معرفی شده است.
وی بیان کرد: افتتاح موزه مفاخر دینی استان در یک خانه تاریخی خود موزه در موزه محسوب می شود و با افتتاح این موزه در این خانه تاریخی ، ارزش هنر معماری مردمان این خطه با معارف دینی منطقه گره می خورد.
وی اضافه کرد: برای مرمت این خانه تاریخی که در هشت ماه انجام شده ، در مجموع دو میلیارد و 100 میلیون ریال هزینه شده و هم اکنون آثار 57 تن از علمای دینی منطقه در قالب عکس ، نقاشی و پیکر در این موزه عرضه شده است.
این موزه که توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد دایره المعارف استان اردبیل تاسیس شده ، پس از تکمیل و گردآوری آثار و مستندات و سابقه خدمات علما و فضلای استان اردبیل در مجموع حاوی آثار بیش از 107 نفر از مفاخر دینی استان خواهد بود.ک/3 535/618/587 شماره 859 ساعت 18:09 تمام