تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۱
..............................................
تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/09/86 علمی.خارجی.پزشکی.ژن.
محققان دانشگاه ارواین کالیفرنیا در بدن ماده ای شیمیایی را شناسایی کرده اند که سازوکار ژنتیکی تنظیم ساعت درونی بدن را تنظیم می کند.
به گزارش ایرنا و به نقل از وب سایت دانشگاه ارواین کالیفرنیا، این یافته که از اطلاعات بسیار خاصی درباره چرخه های شبانه روزی بدن به زمان، پرده بر می دارد، هدف دقیقی برای ساخت داروهایی است که می توانند اختلالات خواب و بیماری های مزمن مرتبط را درمان کنند.
نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر منتشر شده است.
"پائولو ساسونه-کورسی" پروفسور ممتاز و رییس داروسازی این دانشگاه دریافت، یک اسید آمینه ژنهایی را فعال می کند که چرخه های شبانه روزی بدن را تنظیم می کنند.
اسیدهای آمینه واحدهای سازنده پروتئین ها هستند و ساسونه-کورسی از اینکه دریافت اگرچه ژنهای متعددی در تنظیم ساعت بدن نقش دارند اما تنها یک اسید آمینه این سازوکار فعال می کند، شگفت زده شد.
ساسونه کورسی گفت به خاطر آنکه عمل هدف گیری بسیار خاص است ظاهرا هدف مناسبی برای ترکیباتی است که می توانند این فعالیت را تنظیم کنند.
مشاهده این امر که چگونه کنترل مولکولی اینقدر در زیست شناسی دقیق است همیشه جالب بوده است.
چرخه های شبانه روزی، سامانه غریزی ردیابی زمان بدن هستند که تغییرات محیطی را پیش بینی و با زمان مناسب روز سازگار می کنند.
این چرخه ها مجموعه ای از عملکردهای بدن، از الگوهای خواب و هومورنهای کنترل تا الگوهای سوخت و ساز و رفتار را تنظیم می کنند.
حدود 10 تا 15 درصد تمام ژنهای انسان توسط چرخه های شبانه روزی بدن تنظیم می شوند.
اختلال در این چرخه ها می تواند به شدت سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهد و با بی خوابی، افسردگی، بیماری قلبی، سرطان و اختلالات تخریب عصبی مرتبط است.
ژن "ساعت" و شریک آن یعنی"BMAL1" چرخه های شبانه روزی بدن را هدف قرار می دهند. ساسونه- کورسی و گروه تحقیقاتی اش سال گذشته کشف کردند که "ساعت" نقش آنزیمی را دارد که کروماتین، یعنی پروتئینی که DNA سلول را می سازد، اصلاح می کند.
در این تحقیق گروه ساسونه-کورسی دریافتند که یک اسیدآمینه واحد، در پروتئین BMAL1 ، به گونه ای اصلاح می شود که چرخه ژنتیکی رویدادهایی مرتبط با ریتم های شبانه روزی را تحریک می کند.
به گفته این دانشمند، در صورتی که اصلاح این اسیدآمینه به هرشکلی دچار اختلال شود، سازوکار این کلید شیمیایی از کار می افتد که این امر می تواند عامل ژنتیکی بیماری های مرتبط با چرخه شبانه روزی را توضیح دهد.
ساسونه کورسی در حال آزمایش پادتن هایی است که بتواند روی فعالیت اسیدآمینه BMAL1 را اثر بگذارد.
علمی 1786**2354** شماره 150 ساعت 10:57 تمام