....................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 09/10/86 خارجی.فرهنگی.فیلم.هاپکینز.سینما.
سینما را مخلوطی از هنرهای مختلف عنوان می کنند و بازی دراین عرصه را به دلیل مانوس بودن نقش باتصویر، ماندگار می دانند. بازیگران به ویژه صاحبان سبک گاه به واسطه زندگی در یک شخصیت ، نقشی ماندگار می زنند.
"آنتونی هاپکینز" بازیگر ولزی سینمای جهان به واسطه دارا بودن شرایط یاد شده نیز در این فهرست جای دارد .
آنتونی خودش را کمتر به عنوان یک انگلیسی یاد کرده و در همه جا تمایل دارد که وی را به عنوان یک "ولزی" بشناسند تا یک هنرپیشه انگلیسی.
"فلیپ آنتونی هاپکینز" در شب کریسمس سال 1937 در مارگلم نزدیک بندر " تالبوت " در کشور ولز به دنیا آمد .
او تنها فرزند مریل و ریچارد هاپکینز بود و حرفه خانوادگی نانوایی به پدرش به ارث رسیده بود.آنتونی دوران کودکی ناراحت کننده ای راپشت سر گذراند از این رو کودکی حساس بود که بیشتر نقاشی کردن و پیانو زدن را سرگرمی خود کرده بود تا بازی کردن و گلاویزشدن با بچه های دیگر، به همین دلیل بیشتر مواقع در انزوا و تنهایی به سر می برد.
هر چند که پدرش چندان با یادگیری پیانو موافق نبود اما با این وجود آن را برایش خریده بود چون عقیده داشت او از عهده کار دیگری بر نمی آید و هیچ وقت هم از او نخواست تا حرفه خانوادگی اش را دنبال کند، اما تحقیرهای اطرافیان مانند سوخت موتوری بود که او را به جلو می راند.
به علاوه او هیچ علاقه ای به درس خواندن نداشت و چون که در مدرسه شهرش نتوانست موفق شود، والدینش او را به مدرسه شبانه روزی فرستادند، اما آنتونی از آنجا متنفر بود و خودش می گفت که بدترین روزهای عمرش را در آنجا گذرانده است .
هاپکینز پس از پنچ سالگی ناخوشایند، دوباره به مدرسه دیگری رفت و بالاخره بعد از سپری شدن چهار سال توانست از مدرسه " گرامر کوبریج" فارغ التحصیل شود .
دردهه پنجاه ریچارد بورتن "Burton Richard" ستاره ولزی ساکن هالیوود، هرگاه به زادگاهش باز می گشت شور و هیجان خاصی رادر شهر کوچک تالبوت ایجاد می کرد و هاپیکنز جوان به حال او غبطه می خورد به همین دلیل او را الگوی خود قرار می داد.
هاپکینز در 17 سالگی وارد اتحادیه بازیگران غیرحرفه ای YMCA شد و خیلی زود پی برد که راه را درست آمده است و هنرپیشگی سرنوشت اوست .
او در سال 1958برای آموزش اجباری سربازی وارد ارتش انگلستان شد و دو سال را با ماموریت منشی گری یگان توپخانه درشهر "بالفورد " انگلیس گذراند.
پس از آن وارد کالج موسیقی و نمایش "کاردیف" در ولز شد و در سال 1961 توانست کمک هزینه تحصیلی را برای تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک لندن کسب کند. با وجود این که همیشه آرزو داشت که پیانیست باشد اما تحصیل در این دانشگاه، او را به سمت بازیگری سوق می داد و او دو سال بعد از آنجا فارغ التحصیل شد .
آغاز بازیگری هاپکینز در واقع با نمایش " بفرمایید سیگار" در تالار سلطنتی شکل گرفت. اما آن چه که تاثیر مهمی بر کار حرفه ایش گذاشت دعوت به " تئاتر ملی " توسط بازیگری مشهور به نام " سرلارنس الیور" ( Lourance Sir Oliver) بود.
او در آنجا هنگام تست بازیگری قسمتی از نقش اتللو را اجرا کرد که همان سال خود الیور آن را روی صحنه اجرا کرده بود . سال 1967 نقطه عطفی در فعالیت های هاپکینز محسوب می شود، چرا که به جای "الیور" برای بازی در فیلم " رقص مرگ " انتخاب شد. به دلیل اینکه الیور بر اثر بیماری قادر به بازی نبود.
نخستین نقش مهم هاپکینز در فیلم " شیر در زمستان " (1968) بود که در آن با بازیگران بزرگی همچون "پیتر اتول " و کاترین هیپبرن هم بازی بود و در نتیجه نامزد دریافت ویژه هیئت داوران جشنواره "بافتا" شد و خود فیلم " شیر در زمستان " نیز به عنوان بهترین فیلم انتخاب گردید .
این بازیگر 71ساله که همیشه دارای زندگی پر تلاطمی بوده و پس از فیلم "شیر در زمستان " به مدت ده سال در فیلم ها و سریال های آمریکایی بازی کرد.
در سال 1973 با تئاتر "ایکس" در برادوی شروع به کار کرد اما از سال 1984 به انگلستان و تئاتر ملی بازگشت و برای بازی در نمایشی جایزه بهترین هنرپیشه مجمع تئاتر انگلستان را به دست آورد و در طول این مدت در فیلم های کلوپاترا " و " شاه لیر" به ایفای نقش پرداخت .
او در تلویزیون آمریکا جایزه " امی " را دریافت کرده است . اولی برای " سرگذشت بچه دزدی لیدنبرگ " و دومی " پناهگاه " (1981) که در آن چهره ادولف هیتلر را به تصویر می کشد.
هاپکینز سپس در اثر برجسته ای به نام " ادری رز" ظاهر شد که در یک تریلر زیبا و عجیب در نقش مردی است که اعتقاد دارد روح دخترش که در سانحه رانندگی مرده بود، در جسم فرزند زوجی نیویورکی ساکن شده است و پس ازآن در نقشی متفاوت از نقش های گذشته اش بازی کرد و توانست توانایی های فراوانش را در این نقش به خوبی مشخص سازد.
آنتونی برای فیلم بعدی خود یعنی " جامو" نامزد دریافت دو جایزه "بافتای" و " گلدن گلاب " شد اما نقشی که هاپکینز را به اوج شهرت و محبوبیت رساند،نقش جذاب و فراموش نشدنی دکتر "هانیبال لکتر" در فیلم "سکوت بره ها" ساخته " جاناتان می" بود.
شخصیت فراموش نشدنی هانیبال لکتر به زودی در ذهن ها نقش بست و به همین دلیل او در همان سال یعنی سال 1991 جایزه اسکار را دریافت کرد.
این بازیگر همچنین در سال 1995 برای نقش تاثیر گذار رئیس جمهور در فیلم " نیکسون" ساخته " الیور استون " نامزد جایزه اسکار شد.
آنتونی هاپکینز نخستین کارگردانی اش را با فیلم "آگوست " تجربه کرد که اقتباسی از شاهکار آنتون چخوف به نام نمایشنامه " عمو وانیا" است .
فراهنگ 1144**1010** شماره 095 ساعت 10:35 تمام