........................................................
توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/10/86 خارجی.علمی.ژاپن.هلیکوباکترپیلوری.
نتیجه آزمایش های علمی پژوهشگران ژاپنی وابسته به دانشگــاه "هکایدو" بر روی موش نشان می دهد: پروتئین "سی.ای.جی.ای" که باکتری "هلیکوباتر پیلوری" سازنده آن است، در پیدایش بیماری سرطان معده نقش دارد.
هلیکوباکتر پیلوری نام نوعی باکتری در بدن است که گفته می شود عــــامل پیدایش التهاب و زخم معده و در نهایت سرطان در بدن افراد است.
روزنامه "ماینیچی" روز سه شنبه در این زمینه نوشت: این برای نخستین بـار است که ثابت می شود باکتری هلیکوباکترپیلوری موجود در بدن می تواند عـــامل پیدایش سرطان باشد.
به گزارش ایرنا به نقل از ماینیچی، پژوهشگران گفتند که آنها برای رسیدن به این دستاورد با استفاده از فناوری ژنی 222 موش را متولد کردند کــــه سلول های سراسر بدن آنها می تواند پروتئین "سی.ای.جی.ای" تولید کند.
پژوهشگران افزودند که حدود 5/1 سال بعد دو موش از این موش ها دچار سرطان معده، چهار موش دچار سرطان روده و 17 موش دیگر دچار سرطان های خونی شدند.
پژوهشگران گفتند که این بیماریهای سرطانی در میان حدود 100 موش کـه در این آزمایش به صورت معمولی پرورش یافته بودند، پدیدار نشده است.
به گفته پژوهشگران، آنها در جریان آزمایش های خود بر روی موش های بیمار متوجه شدند، آنزیم هایی که در بدن این موشها با آنزیم "اس.اچ.پی-2" در رابطه هستند، به شکل غیرطبیعی فعال شده اند.
پرفسور "تومی یاما" استاد دانشگاه هکایدو می گوید، نتیجه این آزمایش بدین معنی نیست که همه کسانی که باکتری هلیکوباکترپیلوری به بدن آنهــــا سرایت پیدا کرده سرطان معده می گیرند، بلکه این دستاورد بدان معنی اسـت که پاکسازی معده از این باکتری برای پیشگیری از بیماری سرطان مفید است.
این دستاورد پژوهشگران ژاپنی در چاپ الکترونیکی مجله علمی آمریکایـــی آکادمی منتشر می شود.
دستاوردهای پیشین پژوهشگران دانشگاه پزشکی واکایاما ژاپن کـه پس از 10 سال بررسی بر روی بدن بیش از چهار هزار نفر انجام گرفت نیز نشان داده بود پاکسازی زود هنگام معده از باکتری "هلیکوباکترپیلوری" در پیشگیری از بیماری سرطان معده می تواند مفید است.
این دستاورد نشان می دهد، خطر ابتلا به بیماری سرطان معده در کسانی کـــه کار پاکسازی معده خود از باکتری هلیکوباکتر پیلوری را پیش از پدیدارشــدن بیماری التهاب معده با موفقیت انجام داده اند، نسبت به آنهایی که این عمـل را پس از بروز التهاب معده انجام می دهند، 40 درصد کمتر است.
پژوهشگران ژاپنی می گویند، نکشیدن سیگار و نخوردن غذاهای پرنمک و داشتـن تعادل در انتخاب نوع خوراک می تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری ســرطان معده در میان کسانی که باکتری هلیکوباکتر پیلوری به بدن آنها سرایت کرده، کمک کند.
به گفته کارشناسان ، اگر باکتری هلیکوباکترپیلوری در کودکی به بدن سرایت کند، تا آخر عمر به زیست ادامه می دهد و به همین دلیل بهتر است که هـــرچه زودتر آن را پاکسازی کرد.
آساق 1392**1438**280**2110** شماره 300 ساعت 12:21 تمام