تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۴ - ۰۰:۰۱
# دزفول، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/02/84 داخلی. اقتصادی. راه وترابری. جاده کم عرض و باریک دزفول، شوشتر بدلیل کم توجهی، در بهسازی و چهار بانده کردن آن هر ازگاهی شاهد حوادث تلخ رانندگی است که توجه هرچه بیشتر مسوولان را برای رفع این مشکل طلب می کند. تشدید سوانح رانندگی بویژه در یک ماه اخیر که منجر به کشته و زخمی شدن دهها تن شد باعث گردید تا این مسیر جاده قتلگاه نام گیرد. جاده 50 کیلومتری دزفول به شوشتر دارای ناهمواریها، دست اندازها و نقاط حادثه خیز زیادی است و حوادث مکرر در این منطقه هنوز مسوولان را به ترمیم حذف و بازسازی نقاط حادثه خیز آن وا نداشته است. اهالی منطقه که هر ازگاهی شاهد تصادفهای تلخ در این مسیر هستند می گویند: در این تصادفها سرمایه های جانی و مالی زیادی از بین می رود اما هیچکس پاسخگو نیست. در تازه ترین تصادف که روز دوشنبه گذشته بین یک اتوبوس و تریلر در این جاده روی داد یک نفر کشته و 19 نفر زخمی شدند. در تصادف دیگری در همین روز یک موتورسیکلت دچار سانحه شد و چهار سرنشین آن مجروح و روانه بیمارستان شدند. در دو هفته پیش نیز در حادثه ای تلخ تر یک خودرو حامل کارگران کشت و صنعت کارون با کامیونی برخورد و 13 نفر که بیشتر آنان کارگران بودند کشته و 9 نفر زخمی شدند. مردم منطقه از بی توجهی در رفع مشکل این جاده گله مندبوده و می گویند: چرا حوادث جاده دزفول به شوشتر تکرار می شود اما اقدامی برای ساخت و بهبود این جاده صورت نمی گیرد. "محمدرضا کیانی " یک شهروند دزفولی گفت: جاده شوشتر به دزفول یک جاده کوهستانی نیست که بازسازی و بهبود آن هزینه های هنگفتی داشته باشد. وی افزود: بهسازی این جاده با توجه به ترافیک سنگین ناشی از وجود کشت و صنعتهای کارون ،شهید رجایی، شهرکهای صنعتی، باغها و مزارع ضروری است و توجه مسوولان را به این مهم طلب می کند. "مصطفی محمدی "یکی از اهالی شوشتر که در این مسیر درحال تردد بود گفت: مردم این منطقه تا چه وقت باید شاهد خونریزی ناشی از تصادف و تکه تکه شدن عزیزان خود در این جاده باشند. وی افزود: خوزستان در حالیکه استانی ثروتمند است اما مردم و شهرهای آن در فقر و محرومیت بسر می برند و از امکانات جاده ای مناسب هنوز بخوبی برخوردار نیستند. یکی دیگر از مردم دزفول نیز می گوید: تنها جاده دزفول شوشتر نیست که مشکل دارد بلکه دیگر جادههای دزفول بویژه جاده شوش نیز کم عرض، حادثه خیز و خطرآفرین است که نیاز به مرمت و چهار بانده شدن دارند. مسوولان اداره راه و ترابری دزفول می گویند که طرح چهار بانده کردن مسیر دزفول به شوشتر از سمت شوشتر آغاز شده و اطلاعات مربوط به آن در حوزه اداره کل راه ترابری استان است. معاون راهسازی اداره کل راه و ترابری خوزستان نیز گفت: طرح چهار بانده کردن مسیر شوشتر، دزفول از سال 83 با 10 میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است. "محمدرضا دارابی " در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح یک جاده در کنار جاده فعلی به مسافت 50 کیلومتر با عرض 11 متر درحال ساخت است. وی حجم هزینه های برآورد شده برای ساخت این جاده به غیر از هزینه ساخت پلهای بزرک در این مسیر را حدود 200 میلیارد ریال اعلام کرد. معاون راهسازی اداره کل راه و ترابری خوزستان خاطر نشان کرد در صورت تامین به موقع اعتبار در ساخت این طرح با توجه به کیفیت بالا و استعدادهای فنی و راهسازی بالقوه در منطقه تسریع خواهد شد. مهندس دارابی افزود: کار ساخت این جاده از سمت شوشتر به دزفول آغاز شده و تاکنون کارگاه عملیات خاکی ،پل سازی ،احداث کارخانه آسفالت و سنک شکن آن انجام شده است. وی عمده ترین مشکل بر سر راه کندی انجام کار ساخت این جاده را کمبود و تخصیص و تامین نکردن به موقع اعتبار اعلام کرد. دارابی در مورد چهار بانده کردن جاده دزفول به شوش نیز گفت: این طرح بطول 30 کیلومتر با چهار میلیارد ریال آغاز شده و تاکنون عملیات خاکریزی احداث و آسفالت پنج کیلومتر آن انجام شده است. بنا به اظهار وی در صورت تخصیص اعتبار به موقع عملیات ساخت این جاده تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید. 538/639