# تهران ، ایرنا: 29 بهمن 1382 برابر با 18 فوریه 2004 برندگان دومین "جایزه داستان نویسی صادق هدایت" سه شنبه شب در مراسم بزرگداشت این نویسنده، در خانه هنرمندان ایران، معرفی شدند. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، سه داستان "تاپ تاپ خمیر" اثر مرضیه ستوده، "اتاقی خیالی" نوشته سودابه اشرفی و "جزیره ای در دل تهران بزرک " اثر مریم رییس دانا، به طورمشترک عنوان بهترین ها را به خود اختصاص دادند. برندگان جایزه داستان نویسی صادق هدایت، تندیس این جایزه را از "سیمین بهبهانی" شاعر، دریافت کردند. داستان "حیدر" اثر درصدف سلیمانی، "سنگواره" نوشته آذردخت بهرامی و "پل" اثر محمدرضا شادگار، ازدیگر برندگان دومین جایزه داستان نویسی هدایت، شایسته دریافت لوح قدردانی، شناخته شدند. دومین جایزه ادبی صادق هدایت در بخش نقد ادبی به "علیرضا سیف الدینی" و "بهناز علی پورعسگری"، در بخش بررسی کتاب به "مژگان خلیلی" و "سهند عقدایی" و در بخش مرور کتاب به "فرشته احمدی" و "مهدی عاطف راد" اهدا شد.
جایزه ویژه بهترین و ارزشمندترین تحقیقات در 15 ساله اخیر درباره صادق هدایت هم به "محمدعلی همایون کاتوزیان"، اهدا شد. بانی جایزه ادبی صادق هدایت که در سه بخش داستان کوتاه، نقد کتاب و مرور آثار در سطح کشور برگزار شد، خانواده هدایت و "سایت سخن" بودند. فراخوان این جایزه در اردیبهشت ماه گذشته صورت گرفت و در مرحله داوری، از میان 600 اثر، 12 اثر به بخش نهایی راه یافت و از این تعداد هم شش اثر انتخاب شد. "امیرحسن چهل تن" و "محمد صنعتی"، داوران بخش نهایی جایزه داستان نویسی هدایت بودند. "جهانگیر هدایت" در این مراسم، هدف از برگزاری این جایزه را، ایجاد یک موقعیت رقابت دور از محدودیت ممیزی دو سویه، برای خواننده و نویسنده داستان عنوان کرد. در بیانیه هیات داوران این جایزه که توسط چهل تن، قرائت شد، آمده است: هیات داوران کوشید، جایزه ادبی صادق هدایت در سطحی برگزار شود که شایسته نام هدایت باشد و علاوه برآن، هویت مستقل و متمایز از دیگر جوایز ادبی مشابه در سطح کشور داشته باشد. بر اساس این بیانیه، معیارهای گزینشی هیات داوران، تمیز دادن مولفه هایی همچون فرم، محتوا و زبان داستان، از قالب های تکراری و انتخاب آثار بوده است. در ادامه بیانیه آمده است: داستانهایی که در آن خلاقیت، تجربه های زبانی نوآور و محکم در رابطه با فرم و محتوا، ایجاد کند و زندگی پویا و یگانه ای به متن داده و برآشوبنده باشد، ملاک انتخاب داوران این جایزه بوده است. "محمد صنعتی" پژوهشگر ادبی، نیز در این مراسم درباره "صادق هدایت و فرهنک مرک"، گفت: هدایت ، مهمترین نعل وارونه را به فرهنک این کشور می زند و او به این وسیله، مرک را زندگی کرده، آن را فاش می سازد. به گفته وی، "بن بست" این نویسنده، بن بست جامعه فرهنگی بسته ای بود که دور خود می چرخید و از هر گوشه اش بوی مرده می آمد. بن بست هدایت، در احمقانه بودن "امید" و "حرکت" در فرهنگی بود که مرک را به جای زندگی معرفی می کرد. صنعتی افزود: صادق هدایت نه تنها اسکیزوفرم، روانی، بیمار و معتاد نبود بلکه از نوادری است که شخصیتی منسجم، اجتماعی، پرشور و سرشار از شوق به زندگی خلاق داشت. وی ادامه داد: علت حذف صادق هدایت، این است که او فرهنک مرک را در کارنامه پربار 25 ساله اش، از زاویه ای مطرح ساخت که اثرگذارترین گفتمان نقادانه و سلطه برانداز، در اعتراض به فرهنک مرک شد. این پژوهشگر افزود: علت اینکه راوی "بوف کور" در ظلمات زیست و از لذات می گریخت و خاکسترنشین و مرگخواه بود، این است که مرک جدا از فرهنک جامعه ایران نبوده است. صنعتی گفت: "صدای مرک" را هدایت و شاملو در موسیقی فرهنک ما شکل دادند.
هدایت پیش از ما می دانست که "دم غنیمت است" و "عشرت خیامی" ما، واکنشی در برابر مرک است. "منوچهرآتشی" شاعر، یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که صادق هدایت را برومندترین نویسنده در عرصه ادبیات انسانی و مردمی ایران معرفی کرد. وی گفت: امروز هر نویسنده مبتکر، خود را خلف هدایت می داند و شگرد هدایت هنوز در ذهنیت نویسندگان هوشمند سایه انداخته است. به اعتقاد این شاعر، راهی که هدایت در داستان نویسی ایران، خلق کرد تنهاراهی است که طالبان نوآوری را به سمت خود برده است. آتشی افزود: زندگی هدایت در اروپا، همزمان با "فرانتس کافکا" و "میشل پروست" و نویسندگان دوره چالش مدرنیته و نمایش فیلم های امپرسیونیستی بود که در آن مقطع، سبب درک و تاثیر هدایت از مدرنیته شد. آتشی ادامه داد: نگرش عمیق و حسرت آمیز هدایت به تاریخ کهن، آموختن زبان های سانسکریت، پهلوی و جست و جو در فرهنک و زبانهای عامیانه و کنکاش در اندیشه های خیام، پژوهش و تفکر، در دوره ای رخ داد که اندیشه متحجرانه، نگرش اصلی جامعه بود. 220