تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۱ - ۰۰:۰۱
ایران است # نیشابور، ایرنا: 11 دی 1381 برابر با اول ژانویه 2003 عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : تنها راه نجات صنعت هواپیمایی ایران از وضعیت کنونی ، استفاده از مشارکت های خارجی است. وی تصریح کرد: تصور نمی رود با گران کردن بلیط هواپیما بتوان بر مشکلات این صنعت فائق آمد. " مهدی آیتی" روز چهارشنبه در گفت و گو با " ایرنا" افزود : با گران شدن 50 درصدی بلیط هواپیما نه مشکل تجهیزات فرودگاهها حل می شود و نه ناوگان هوایی کشور نوسازی می شود. وی اظهارداشت : این امر تنها فشاری مضاعف بر مردم بخصوص آنها که در شهرهای کوچکتر ساکنند و درآمد کمتری را نیز دارند ، وارد می شود. وی گفت: مطمئنا اقدام اخیر سازمان هواپیمایی کشوری بر خلاف مصالح عمومی مردم است و اکثریت نمایندگان مجلس نیز با آن مخالف هستند. وی افزود: وزیر راه و ترابری در جلسه روز گذشته مجلس استدلال کرد که هواپیمایی کشوری این اجازه را دارد که بر خلاف قانون برنامه سوم که تنها 10 درصد افزایش سالیانه را اجازه داده، عمل کند. نماینده مردم بیرجند اظهار داشت : اگر همچنین اجازه ای را قبلا مجلس داده باشد وزارت راه و ترابری به دلیل مصالح عمومی کشور حق ندارد چنین کاری را انجام دهد. وی تصریح کرد: استدلال گران کردن بلیط هواپیما این است که ما مجبور هستیم نرخ بلیط را به نرخ بلیط بین المللی برسانیم زیرا در حال حاضر فاصله زیادی با آن نرخها داریم. وی گفت: این استدلال صددرصد در مورد شرایط کشور ما صحیح نیست زیرا مردم ما در تنگناهای معیشتی قرار دارند و درآمدهایشان نسبت به درآمدهای بین المللی بسیار پایین تر است. آیتی اظهارداشت : مردم ما به ریال درآمد کسب می کنند و از آن طرف باید دلاری هزینه کنند. وی مدعی شد: در حال حاضر سطح سرانه درآمد مردم ایران از سطح سرانه درآمد کشورهای اطراف، حتی کشورهای جهان سوم بسیار پایین تر است و این به هیچ وجه قابل قبول نیست. این نماینده مجلس گفت: ما انتظارمان این است که آقای خاتمی و دولت این افزایش قیمت را تصویب نکنند و شرایطی را فراهم آورند که مشکل تجهیزات فرودگاهی و نوسازی هوانوردی کشور به صورتی دیگر حل شود. وی تاکید کرد: قرار نیست بر گرده مردم فشار بیاوریم و نارضایتی برای آنها فراهم کنیم و بعد هم آمار و ارقام بدهیم که تعداد کمی از مردم کشور از هواپیما استفاده می کنند و قشر مرفه تنها مشتریان این صنعت هستند. وی گفت: ما باید تلاش کنیم سطح درآمد و معیشت مردم را بالا برده و به سطوح قابل قبول بین المللی برسانیم. عضو کمیسیون عمران مجلس در قسمتی دیگر از این گفت و گو بار دیگر بر استفاده دولت از مشارکت های خارجی در صنعت هواپیمایی تاکید کرد. آیتی اظهار داشت: اگر وزارت راه و ترابری بتواند به وسیله کارشناسان فنی و حقوقی زمینه هایی را فراهم کند که شرکت های هواپیمایی معتبر دنیا برای مشارکت و همکاری با بخش ترانزیت هوایی ایران وارد عمل شوند، آنگاه می توان به حل مشکلات امید ببندیم. وی تصریح کرد: باید هواپیمایی ایران تحت لیسانس هواپیمایی های معتبر و خطوط هوایی برتر دنیا قرار گیرد و دراین حالت ما می توانیم ضمن افزایش پروازهای خارجی ناوگان هوایی را چند برابر افزایش دهیم. نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی گفت: معمولا پروازهای درآمد زا و سودآور پروازهای خارجی است و این مسئله در بسیاری از کشورهای دنیا حاکم می باشد و آنها با سود پروازهای خارجی به صورت یارانه از پروازهای داخلی خود حمایت می کنند. وی در خصوص وضعیت فرودگاههای کشور نیزگفت: امروز خدماتی که در فرودگاه و هواپیماهای ما به مسافران ارایه می شود بسیار در سطح پایینی قرار دارد. وی افزود: حتی در ارایه خدمات فروش بلیط، خدمات ترمینالی نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستیم. آیتی گفت: تعمیرهای فراوان، سوانح و حوادث متعدد و ناکارآمدی تجهیزات هواپیماهای فرسوده نشان می دهد که مجموعه حمل و نقل هوایی ما به مراتب پایین تر از حد استاندارد است . وی اظهارداشت : با توجه به اینکه هیج پاسخگویی به مسافرین درخصوص تاخیرها و لغو پروازها ارایه نمی شود، وزارت راه و ترابری هیچ دلیلی ندارد که نرخ بلیط را بالا ببرد. وی گفت : نمایندگان مجلس با شفاف سازی قانون مالیاتها و بسیاری از قوانین دیگر بسیاری از نرخها را پایین آوردند تا فشار کمتری بر روی مردم وارد شود ولی اگر اجازه بدهیم یک وزیر در رابطه با یک موضوع مهم مانند گران شدن بلیط هواپیما شخصا اقدام کند مطمئنا این مسئله بر روی سایر شاخص های قیمت نیز تاثیر خواهد گذاشت. وی با تاکید بر این نکته که "تقریبا تمام اعضای کمیسیون عمران مخالف افزایش 50 درصدی بلیط هواپیما هستند"، گفت: فعلا از نظر قانونی مجلس نمی تواند مانع از این کار شود. نماینده مردم بیرجند افزود: در صورتی که در این خصوص یک طرح یک فوریتی و یا دو فوریتی به مجلس ارایه شود می توان اختیارات وزارت راه و ترابری را لغو کرد تا این گونه به یک باره این وزارتخانه اقدام به افزایش تعرفه بلیط هواپیما نکند. وی در پایان اظهار داشت: مطمئنا این افزایش قیمت موجب کاهش سفرهای هوایی و وارد شدن ضربه به مردم شهرهای کوچک کشور می شود. * 1476 *