# تهران ، ایرنا: 6 تیر 1380 برابر با 27 ژوئن 2001 وزیر علوم تحقیقات و فناوری دراجلاس مشترک هیاتهای امنای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه را در بخش های آموزشی ، پژوهشی و فناوری ، فرهنگی واجتماعی و اداری - اجرایی را تشریح کرد. " مصطفی معین " روز چهارشنبه در سخنانی ارتقای نقش دانشگاهها، افزایش سطح مشارکت آنها و حرکت به سوی خود اتکایی بیشتر وارتقای موقعیت علمی کشور را از مهمترین دستاوردهای این وزارتخانه درزمینه آموزشی عنوان کرد .
وی گفت : واگذاری اختیارات برنامه ریزی درسی ،اختیارات بورسیه کردن دانشجویان دکتری و تامین هیات علمی ( در داخل و خارج از کشور ) بخشی از فعالیت های این وزارتخانه در زمینه آموزشی است . وی افزود: ارتقای کیفیت آموزشی با بهبود شاخص نسبت استاد به دانشجو ، اصلاح هرم هیات علمی ، تقویت و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی و افزایش سرانه فضای آموزشی پی گرفته می شود. معین تنوع بخشیدن به آموزش عالی، افزایش سهم بخش غیر دولتی و تسهیل دسترسی مردم از طریق توسعه کمی و کیفی دانشگاه پیام نور، تسری آموزش های نیمه حضوری به دانشگاههای بزرک را مورد توجه قرار داد . وی گفت : با توسعه دوره های کاردانی علمی - کاربردی ، توسعه دوره های کاردانی پودمانی ( بدون آزمون ورودی ) و توسعه آموزشهای عالی آزاد و سامان دهی موسسات آموزش عالی غیر دولتی - غیر انتفاعی ( به غیر از دانشگاه آزاد اسلامی ) ،به بخش های آموزشی تنوع داده شد . تقویت ارتباط ، همبستگی و تطابق میان نظام آموزش عالی و توسعه فناوری با نیازهای دستگاههای دولتی و بازار کار با تکیه بر تغییر و تحول در برنامه های درسی متناسب با نیازهای جامعه و توسعه موسسات علمی - کاربردی در مقطع کاردانی از فعالیت های وزارت علوم در 4 سال اخیر است . وی گفت: در زمینه امضای تفاهم نامه با وزارتخانه ها برای همکاری مشترک می توان به پذیرش 2500 معلم و 700 تن از دبیران آموزش و پرورش در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد داشگاهها در سال جاری به عنوان اولین گام در جهت بازسازی و ارتقای علمی آموزش و پرورش عمومی اشاره کرد. انعقاد 200 قرارداد تحقیقاتی مشترک با دستگاههای اجرایی در سالهای 76 تا 79 و افزایش 300 درصدی حجم قراردادهای دانشگاهها با صنعت نیز از دیگر فعالیت های وزارت علوم در زمینه آموزش عنوان شد. وی افزود: راه اندازی دوره های دکتری مشترک بین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی داخل و خارج ، تاسیس قطب های علمی در بعضی دانشگاهها به عنوان مراکز علمی پیشتاز و سرآمد در کشور ، تاسیس شهرکها و پارکهای علمی- پژوهشی از اقدامات وزارت علوم درارتقا موقعیت علمی کشوراست . وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزایش اعتبارات تخصیص یافته به تحقیقات از 29صدم درصد تولید ناخالص ملی در سال 76 به 46صدم درصد در سال 80 و پیش بینی افزایش آن تا سطح 5/1 درصد در طول برنامه سوم ( بخش دولتی و غیر دولتی را از اقدامات این وزارتخانه در چهارساله اخیر عنوان کرد. وی رشد 70 درصدی محققان تمام وقت کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: تعداد محققان تمام وقت کشور از 7 هزار تن در سال 76 به 12 هزار تن در سال 79 رسیده است . معین اظهارداشت :سهم مقالات علمی کشور در نشریات و مراکز معتبر علمی از 713 مقاله در سال 76 به یک هزار و 408 مقاله درسال 79 رسیده که این رقم، رشد 100 درصدی را نشان می دهد. وزیر علوم، ارتقای نقش " انجمن های علمی - تخصصی و مجلات علمی درامر سیاست گذاری ، نظارت و ارزیابی فعالیت های علمی کشور و اختصاص بودجه مستقل به این امر از سال 80 را مورد توجه قرارداد . وی افزود: تعداد انجمن های علمی از 59 انجمن درسال 76 به 90 انجمن در سال 79 و تعداد نشریات علمی به 120 عنوان در سال جاری رسیده است. معین افزود: هم اکنون تعداد 60 هزارو 715 نفر در انجمن های علمی کشور عضویت دارند. "ایجاد و توسعه فعالیت شوراهای پژوهش و فناوری استانها با مشارکت فعال دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی و دستگاههای اجرایی ، اجرای 267 طرح نیمه صنعتی در فاصله زمانی 76 تا 79 و عقد 466 طرح به صورت قرار داد مشترک با سایر بخش ها درسازمان پژوهشهای علمی و صنعتی از فعالیت های وزارت علوم در سالهای گذشته است" . درکارنامه وزارت علوم می توان به تشکیل ستاد پیشبرد علوم درایران 1400، به منظور پیگیری و رصد شرایط علمی ،بین المللی و پیگیری تحقق امر توسعه علمی کشور،ایجاد 62 مرکز دولتی و 12 غیر دولتی تحقیقاتی جدیدعلمی و اعطای مجوز علمی به موسسات پژوهشی اشاره کرد . وزیر علوم تحقیقات و فناوری ، ایجاد و توسعه 7 مرکز پژوهشی مشترک میان دانشگاها و دستگاههای اجرایی نظیر انسیتوی ملی نفت، انرژی و حمل ونقل را از اقدامات وزارت علوم در سالهای گذشته عنوان کرد . معین سپس به تشریح اصلاح و وضع مقررات و قانونمند کردن فضای فرهنگی و سیاسی دانشگاهها و تشکیل نهادهای قانونی نظارت در زمینه فرهنگی واجتماعی پرداخت . وی گفت : با تشکیل هیات های نظارت بر فعالیت تشکل ها در 48 دانشگاه برای یک هزارو 382 سخنرانی و گردهمایی ، 94 تجمع و راهپیمایی ، 338 تریبون آزاد ، یک هزارو 478 نمایش فیلم و 842 اردوی دانشجویی درخواست مجوز شد. وزیر علوم تصریح کرد : از مجموع این برنامه ها ، 3/94 درصد با مجوز قانونی اجرا شده و تنها 42/1 درصد بدون مجوز به اجرا در آمده است که این نشان دهنده شاخص مطلوب قانون گرایی ، عقلانیت و منطق در دانشگاهها است . معین افزود: درحال حاضر 680 کانون فرهنگی ، هنری و اجتماعی ، 473 شورای صنفی - دانشجویی، 437 انجمن ورزشی تخصصی ، 600 انجمن علمی - دانشجویی و 770 نشریه فعال دانشجویی فعال هستند . تعداد اعضای انجمن های علمی دانشجویی در حال حاضر حدود 40 هزار نفر می باشد. وی مهار و مدیریت بحران های سیاسی و فرهنگی در دانشگاهها (نظیر کوی دانشگاه تهران ، دانشگاه تبریز ، دانشگاه علم وصنعت ایران و خرم آباد) را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد . تاسیس نهادهای موثر در امر سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت مانند شورای هماهنی فعالیت های سیاسی دانشگاهها ( درسطح وزارتخانه های علوم ، بهداشت ، کشور و اطلاعات و ..) و شورای فرهنگی اجتماعی از فعالیت های سالهای اخیر وزارت علوم بیان شد . وزیر علوم تصریح کرد اقدام های قانونی و حقوقی برای دفاع از حرمت و حقوق دانشجویان و دانشگاهیان از دیگر مواردی است که در زمینه فرهنگی واجتماعی صورت گرفته است . معین بازنگری ساختار و وظایف قانونی وزارت آموزش عالی و تهیه لایحه پیشنهادی وزارت علوم و تحقیقات با انجام 10 پروژه تحقیقاتی ، سازماندهی امور مالی دانشگاهها و اتخاذ روشهای جدید تامین و تنوع بخشی به منابع مالی در چارچوب مصوبات هیات های امنا را از اقدامات انجام شده در بخش اداری - اجرایی و روابط علمی و بین المللی بیان کرد . وی گفت : پیش بینی سازو کارهای مناسب در سومین برنامه توسعه کشور، افزایش حقوق اعضای هیات علمی درسالهای 77 و 79 و حق جذب کارکنان ، افزایش کمک هزینه های تحصیلی دانشجویان به میزان 30 درصد و توسعه همکاری های علمی و فرهنگی با یونسکو از دیگر فعالیت های این وزارتخانه در سالهای اخیر بوده است . * 803 *
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۰ - ۰۰:۰۱